15/12 2013. Passionerad grafisk formgivare, kommunikatör, varumärkesstrateg, art director, fritänkare, prisbelönad, rennäsansmänniska, halvgalen, Lamborginiägare, Acne-grundare, syntmakare, filmregissör, ingenjör, uppfinnare... Epiteten på Jesper Kouthoffd är otaliga. Och det går att lägga till många fler. I förra veckan bjöd Beckmans Akademi in till en föreläsning med Jesper som blixtsnabbt blev fullbokad. Många från reklam- och kommunikationsbranschen ville höra hur den idag 43-åriga multikreatören tänker och resonerar. Vi fick bevittna en besjälad göteborgare med holländska rötter som bevisade hur vilja, lust och nyfikenhet kan förverkliga sådant som de flesta av oss vanliga dödliga knappt vågar drömma om.

 

Jag träffade Jesper första gången i början av 90-talet när jag jobbade på Berghs School of Communication. Han stod i ateljén i full färd att med att tillverka en serie böcker med grafiska egentillverkade illustrationer med fri användningsrätt. Boken skulle han sälja på Berghs examensutställningen där han var en av eleverna som just skulle ut i verkligheten. Boken var fantastisk och jag köpte självklart ett eget exemplar. Och har många gånger använt både en och flera av illustrationerna. Denna leende sprallige göteborgskille visade redan då att han hade något alldeles extra.

 

Från Paradiset till Garaget

Jesper började redan som 15-åring att göra skivomslag och var verksam i hemstaden Göteborg. 89-91 gick han på Berghs School of Communication och utbildade sig till art director. Den hetaste och mest kreativa reklambyrån på den tiden, Paradiset, fångade upp honom efter skolan och gav honom stor frihet och mycket handlingsutrymme. Det lönade sig, både för Paradisets kunder och byrån. Jesper skapade i raskt takt en serie uppmärksammade och framgångsrika kampanjer och reklamfilmer. Han har genom åren gjort filmer för Norrlands Guld, Ipren, IKEA, Festis, SJ och Försvarsmakten. Bland annat.

Men reklambyråvärlden blev för trång för Jesper. När han frågade sin chef på Paradiset, Joakim Jonasson, om de inte kunde starta en hamburgerrestaurang så fick han inget gehör. Nästa dag sa han upp sig och efter en tid grundade Jesper Acne International, ett företag som bejakade kreativitet och gränslöshet och blandade jeanstillverkning, mode, reklam, tidningsproduktion och konst. Efter fler framgångsrika och stormiga år så valde Jesper att gå vidare till nya utmaningar. 2007 startade han Teenage Engineering i ett garage på Katarina Bangata på Södermalm.

 

Bland Kobra, Lamborginis och ingenjörer

Teenage Engineering är en studio för konsumentelektronik och kommunikation. Det låter ju inte direkt upphetsande men Jesper vidgade snabbt begreppet. Här tillverkas alltifrån jättelika upplåsbara vinylfigurer som har används till filmvinjetter för kulturprogrammet Kobra till supercoola minisyntar som just nu håller på att erövra världen. De jobbar i ett stort garage där Jespers älskade fem Lamborginis också får plats. "Dom skaffade jag bara för att se om det gick, och för att jag älskar bilen. Det handlar inte om att visa upp mig. Jag är ju för f-n kommunist" menar Jesper. "Spacet är viktigt" menar Kouthoffd. Lokalen måste vara flexibel så att man kan bygga, fixa och flytta runt maskiner och modeller. De skissar ganska sällan utan använder ofta sina modellmakarmaskiner som laserskärare, CAD-apparater, vinylaskärare och mycket annat. "Fem millimeter på papper blir ofta något annat på en prototyp" menar Jesper.

Idag är de ca 25 kreativa ingenjörer som alla ha det gemensamt att de älskar ljud. Detta använde de när de fick ett uppdrag av Absolut Vodka för att göra en installation med en kör av 22 robotar som på olika sätt började sjunga och agera på olika sätt i interaktion med publik och varandra. Underbart galet.

 

 

Superbilliga digitalkameror, skokommunikation och en fantastisk minisynt

Det sprutar idéer ut Garaget. För Ikea tillverkades en superbillig digitalkamera i 100.000 ex . Det skulle bli en vad Ikea kallar "Tappa-hakan-produkt". Den ska profilerar, sticka ut och stärka varumärket. För skoföretaget New Balance producerades 365 på två veckor och resultatet blev en kombinerad väckarklocka och iPhone-applikation. "Det var ett helvete" att producera alla filmer, menade Jesper, men det gick.

Men helst vill Jesper prata om deras första egna produkt, synten OP1. Det är en minisynt med ett pedagogiskt och inspirerande utseende och gränssnitt. Användarvänligheten skulle vara i världsklass och priset överkomligt. Idag kostar den ca 7200:-. den är bred som ett A4 men smalare. Jesper demonstrerade själv dess möjligheter och vi i publiken både ooooade, aaaahade och skrattade. Den lilla lådan hade bandspelare, fyrkanalsmixxer och ett otal inbggda ljud som kunde tänjas, böjas och varieras i det oändliga. Jespers stolthet och entusiasm gick inte att ta miste på. Idag säljs synten över hela världen och några av dess ambassadörer är Depeche Mode, Beck och Jan Michel Jarre. En viss draghjälp fick de också av Swedish House Mafia vars video med OP1 har visats 50 miljoner (50 000 000) gånger.

 

 

"Teknologi ska hjälpa och inspirera"

Teknik hamnar alltför ofta långt ifrån människor. "Teknologi ska hjälpa och inspirera" menar Jesper Kouthoffd. Deras nästa produkt, som kommer lanseras 2014, är en ny superhögtalare. Dess ljud och design baseras mycket både de klassiska Carlsson-högtalarna som var populära på 60/70-talet. Men Teenage Ingeneering har byggt in en dator och en massa smarta mojänger i högtalaren så att den kan spela och agera självständigt utan att vara kopplad till en ljudkälla. Musiken lagras i datorn. Till högtalaren har de tagit fram en kontrollapparat som ser ut som en hockeypuck. Fast den är tudelad, vridbar, magnetisk och finns i olika färger. Grymt snygg. Bara att få fram rätt känsla när man vred på den för att höja/sänka volymen tog åtta månader. Hemligheten låg i typen av fett. Utöver detta håller de på att utveckla en trådlös skivspelare som tydligen ska bli något alldeles extra. Avslutningsvis beskrev Jesper några projekt som han själv pysslar med, det ultimata skrivbordet, ett skrivblock som skapar musik och annat smått och gott. Vill du veta mer om Teenage Ingeneering så går du in på deras hemsida. Publiken gick hem både skakad och rörd. Och inspirerad. Allt är möjligt.

mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn