29/4 2013. Året var 2010. Det var en kall och strålande klar vintermorgon. Ett sextiotal personer hade trotsat vinterkylan och förväntansfullt tagit sig till ett av de frukostseminarier som Berghs School of Communication regelbundet bjuder in till. Alla deltagare jobbade professionellt med kommunikation i olika former. Frukostmackan, kaffet och frukten som skolan som vanligt bjöd på hade de flesta tagit med sig in i lokalen. Kaffedoften och morgonsorlet skapade en familjär stämning. Då kom frågan, "Vad betyder egentligen ordet kommunikation?" Det blev knäpptyst i lokalen.

 

Jag har faktiskt glömt vad föreläsningen hade för tema men reaktionen glömmer jag aldrig. De flesta började skruva på sig. Stamningar, harklingaroch mummel visade på stor osäkerhet. Jag var lika fundersam som de flesta andra. Många hade då, som jag, jobbat i många år med kommunikation utan att reflekterat över ordets betydelse. Nå fram, göra synligt, bli förstådd, överföra budskap... förslagen levererades med hörbar osäkerhet. Själv hade jag inget vettigt svar. Då kom det från föreläsaren, "Det betyder Göra Gemensamt". Från latinets communis, gemensam, via communicare, Göra gemensamt.

Jag drabbades som av blixten. Visst, jag hade sedan jag själv gick Berghs 83-85, ständigt fått höra att "All kommunikation sker på mottagarens villkor" men dessa två ord var så självklara att jag nästan skämdes. Skämdes över mina och mina kollegors ständiga försök att göra den ena mer kreativa piruetten efter den andra. Vem får det största skrattet?
Vem hittar den häftigaste snackisen? Vem kommer på den häftigaste och mest överraskande konceptet, den mest nytänkande designen. Och. Så. Vidare. Nästan alltid med ett utifrån avsändarens perspektiv. Visst, det fungerade i många år och ganska ofta. Men nu är det nya tider.

 

Göra gemensamt. Det är ju egentligen så självklart. Vem vill egentligen få ett budskap nedtryckt i halsen? Inget budskap kan fungera om inte mottagaren accepterar och attraheras av det. Bara i detta finns ett medskapande. Men det går ju att dra ännu längre. Det visas inte minst dagligen nu för tiden via sociala medier och många digitala kanaler. media bygger sina nyheter på insändare. Där är vi idag. Megafonkommunikationen fungerar allt sämre. Reklamtröttheten brer ut sig. Den som inte till 100% kan stå för sitt budskap och sina värderingar får problem. Att äkta och ärligt kunna visa hur man kan hjälpa sin målgrupp och inte manipulera till reaktion kommer vara livsnödvändigt.

Framtidens kommunikation stavas dialog och samtal. Det handlar om att lyssna och skapa engagemang och bjuda in till medskapande. Inte plakat och propaganda. Det är en positiv väg. Och egentligen den enda hållbara vägen. Både för företag och relationer. Släpp kontrollen över varumärket säger en del, det ägs ändå av mottagaren. Vi skapar gemensamt en bättre framtid och ett bättre nu. Det måste finnas en balans mellan förväntningar och löften. Samsyn och samarbete är framtiden. Medskapandet är vägen dit. Kan det bli bättre? Det kan i alla fall inte bli mer spännande. Och utmanande.

Be good.
Mvh

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn