8/10 2017. ”Hur många här har vänner som ni verkligen gillar men som ni inte hinner med att träffa så ofta som ni vill? Den frågan brukar jag ställa till deltagarna som lyssnar på någon av mina föreläsningar i konsten att bygga och leva sitt varumärke. Alla räcker upp handen. Inklusive mig själv. ”Hur många här är bättre på att hålla i sina affärskontakter än sina privata vänner?”. Ingen räcker upp handen. Det är så det ser ut idag. Trots att vi gärna vill så har vi svårt att hinna med att odla och utveckla våra relationer. Trots att vi alla vet hur viktigt det är med hög kvalitet i våra relationer. Både privat och i yrkeslivet. Bra relationer ger styrka, självförtroende och mod. Och tilliten är den bärande pelaren. Här är några tips på hur du kan göra för att vara närvarande även om du är frånvarande.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.

112. Träna på att vara närvarande även om du är frånvarande

Hur ska man hinna med allting? Ibland kan utmaningarna kännas oöverstigliga men den som tappar bort sina relationer tappar snart också bort sig själv. Och sin affär. Gå inte i den klassiska småföretagarfällan där man har så mycket att göra med befintliga kunder att man missar att odla även sina mer ljumma kontakter. De som ska utvecklas till nya affärsrelationer när de fått mogna. Plötsligt är uppdragen slutförda. Och kunden beställer inte mer. Och de kontakter man vill ta upp igen har gått från ljumma till kalla. Det kan bli katastrof och konkurs. Det har jag sett många gånger och det har jag tyvärr varit med om själv. Helt i onödan. Det var då jag beslutade mig för att jag aldrig ska hamna i samma situation igen. Jag ska alltid utveckla och fokusera på mina kunder men jag ska också alltid se till att jag håller mina andra kontakter varma. Så här kan du göra.

1. Boka en planeringsdag
Om du inte bokar en tid med dig själv när du ska planera och genomföra ditt relationsbyggarprogram så kommer det aldrig bli gjort. Det kommer alltid komma något emellan, något som är mer akut men den här insatsen handlar om din framtid. Det behöver inte ta mer än en halv dag. Max. Boka nu!

2. Gör en plan
Nyckeln till att lyckas odla sina kontakter även i stressiga tider är att ha en plan för vad som ska göras, vad som ska sägas, hur, när och till vem. Och sedan se till att följa den. Ta fram ett årsschema och pricka in dina aktiviteter. Hitta din rytm, ditt tema, din story. Börja resan mot varmare relationer och närmare samarbeten nu. Sår du frön kommer du kunna skörda. Sår det inget kommer ingenting finnas i ladorna i framtiden.

 

 

3. Ha koll på dina målgrupper
”Love all serve all” har Hard Rock Café som varumärkeslöfte. Jag tycker det är sympatiskt och rätt. Jag tycker inte att man ska göra skillnad på folk och folk. Men ingen kan hinna med att hålla kontakt med alla lika mycket. Därför tycker jag att man ska följa sitt hjärta och lägga ned extra omsorg på de man gillar extra mycket. Det är inte fel att vikta sina kontakter efter vilka man tror på mest och vilka som ger energi. Men glöm inte någon av de andra. Du vet aldrig vem som känner någon som känner någon som känner någon som kan bli din framtida kund. Hör av dig till alla men inte lika ofta eller lika mycket till alla.
 

4. Krångla inte till det
Det är bättre att göra och säga något än att inte göra någonting. Syns du inte finns du inte. Hörs du inte finns du inte. Det är oerhört lätt att försvinna ur minnet och sinnet på sina kontakter. Många tvekar inför att säga något alls, de tror att det måsta vara så begåvat och fantastiskt så de vågar inte vare sig säga eller göra något. Synd. Tystnaden är den största fienden. Som Jerry Seinfeld brukar säga till sig själv: ”Tänk alltid KISS: Keep it simple stupid. Ett ord kan göra skillnad och hålla kvar relationen. Frågan ”Läget?” är bara ett exempel på att du bryr dig. Och den som bry sig bryr sig andra om. Vi gör affärer med de vi gillar.

 

 

5. Var bjussig
Ibland räcker en enkel hälsning men kan du ge något som mottagaren kan få nytta eller glädje av? Bjud på kunskap, råd och tips. Visa att de är en engagerad rådgivande expert. Berätta en historia som gett dig energi. Visa yrkesstolthet och arbetsglädje. Har det hänt något spännande hos dig som kan inspirera andra? Men skilj på stolthet och skryt. Skryt luktar illa, stolthet sprider energi. Att vara bjussig innebär att du bjuder på dig själv och det du har och att du gör det på ett generöst och bussigt vis. Engagemang och energi är enormt attraktivt och bygger förtroende.

6. Följ planen stenhårt
I min Stoltmodell för hållbart varumärkesbyggande brukar jag kalla handlingsplanen för gitarren på vilken man spelar sitt marknads- och säljackord för att få ut sitt budskap. Varje sträng är en kanal man agerar i och man har en plan för alla personliga möten och alla mekaniska möten. Det sistnämnda är detsamma som digitala insatser, trycksaker, annonsering, nyhetsbrev och andra åtgärder där inte en levande människa finns närvarande. Alla dessa åtgärder ska stötta, samordnas med och riktas mot, och alla personliga möten. Det är där, öga mot öga, det avgörs.

 

 

7. Skicka ett mail
Underskatta inte kraften i ett enkelt, vänligt och personligt mail. Några rader av omtanke, en varm hälsning eller ett tips om något som gett dig energi är mycket mer än vad många andra klarar av. Var inte krängig, var inte jobbig, var omtänksam. Börja enkelt med t.ex. ett mail varannan månad. Ju mer varm i klädena du blir ju mer avancerad kan du bli. Sök och tänk i teman som du kan variera. Genom att vara konsekvent visar du på engagemang och vilja. De mest attraktiva egenskaperna som finns för den som vill bygga hållbara relationer.

8. Skicka ett brev
Hur ofta får du ett brev eller ett vykort idag som är handskrivet och personligt riktat till dig? Har du tänkt på att brevfacken på många företag och organisationer ofta är mer eller mindre tomma. Allt mer av kommunikationen digitaliseras. Här finns det en stor möjlighet att sticka ut och nå fram till den och de du vill hålla kontakten med. Igen, gör det enkelt. Köp en serie vykort med unika motiv du gillar. Skicka dem regelbundet med ett enkelt men varmt budskap där du skrivit för hand och signerat. Det räcker med ”Hej, vill bara höra av mig och hoppas allt är bra” eller liknande.

 

 

 

9. Slå en signal
Det mailas och sms:as i parti och minut, de digitala flödena ökar för varje dag. Det är t.o.m. så att en del forskare talar om att folk har börjat bli rädda för att tala i telefon. Man vet inte hur man ska uttrycka sig och känner sig allmänt obekväm när man plötsligt har en levande människa i örat. Det är synd. Det är viktigt att träna på sin förmåga till bra dialog även i telefon. Näst efter det personliga mötet så är det personliga samtalet en av de absolut starkaste kommunikationskanalerna. Men hantera kanalen med varsamhet. Bli inte en jobbig typ. Men hör du av dig då och då under ett år kommer du vara den som man kommer ihåg. Speciellt om du inte är krängig. Var varm och ärlig. Det räcker t.ex. med att säga ”Hej, jag vill egentligen inget särskilt, vill bara kolla läget och hoppas att allt är bra”. Typ. Grejen är alltså inte vad eller hur du säger det, grejen är att höra av sig. Att visa att du bryr dig. På riktigt. Det kommer man ihåg.

10. Uppdatera kontinuerligt
Hur ser du på ett företag eller en organisation som inte har uppdaterat sin hemsida, sin Facebooksida, sitt Instagramkonto på flera månader? Är de engagerade? Är de stolta och tycker de att det de gör är viktigt och roligt? Idag kan alla se allt om alla i realtid. I princip. Ingen kommer undan. Den som inte är aktiv och regelbundet uppdaterar sig i sina digitala kanaler tar en stor risk att upplevas som trött och oengagerad. Följ planen, håll det enkelt, var bjussig men vad du gör, uppdatera regelbundet. Då bygger du ett starkt och attraktivt varumärke.

 

 

11. Var uthållig
Genom åren har jag träffat så många fantastiska företag, företagare och organisationer som är sprängfyllda med goda erbjudande som ger andra nytta, glädje, värde. Men. De får inte ut budskapet. Nyckeln är att definiera, paketera och sedan kommunicera sitt budskap på rätt sätt och i dialog med omvärlden. Men. Tyvärr. De flesta lyckas inte med detta tillräckligt starkt för att de inte har en plan, en struktur och framförallt, de saknar uthålligheten. Man gör för lite, för sällan och inte tillräckligt uthålligt.

Det fanns ett uttryck inom reklamvärlden på ”den gamla goda tiden” när reklambyråerna styrde kommunikationen med annonser och kampanjer. Då sa man att det var först när vi, som producerade och ansvarade för budskapen, näst intill mådde illa av att se samma formuleringar om och om igen, det var då som målgrupperna BÖRJADE förstå och ta till sig budskapen. Är de lättare att få ut sitt budskap idag när kommunikationskanalerna är fler än någonsin och mottagarna är fler, mer otrogna och rörligare än någonsin? Nej!

Håll fanan högt. Och länge. Lycka till.

mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn