3/5 2015. När jag i januari 2008 precis hade startat Stolt Kommunikation fick jag ett boktips av min syster. Hon drev sedan några år tillbaka en egen firma inom avslappning, TaiChi och QiGong. Vid ett rådgivningsmöte med Nyföretagarcentrum hade hon fått syn på en bok med den fascinerande titeln "100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder". Jag hade aldrig hört något liknande. Det var helt oemotståndligt. Den bara måste jag ha. Varför? Som omstartande nyföretagare med 30 år i reklambranschen kände jag mig plötslig ganska naken och ensam. Efter att i många år jobbat med stora kunder som Kommunal, Birka Cruise och fastighetsbolaget Fabege hade jag inte längre stödet i ryggen som en reklambyrå med 17 års erfarenhet, ett 30-tal anställda och många goda referenser kan ge. Jag måste börja kontakta nya kunder. Själv! Jag kastade mig på datorn och Googlade fram boken. Den visade sig vara en av massor av spännande titlar speciellt ämnat för små och medelstora företag. Förlaget hette Redaktionen och grundare och huvudförfattare var Stefan Ekberg, Sveriges "bjussigaste" människa.

 

 

Redaktionens hemsida visade sig vara en veritabel guldgruva för den som behövde ha råd, tips, kunskap och inspiration om företagande, sälj och marknadsföring. Sajten var, och är, fylld av värdefulla och lockande tips. Gratis! Bara ingressen till boken "100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder" är ju hur magnetisk som helst. I alla fall för en kreatör som de senaste åren kunnat fokusera på att skapa sköna kampanjer och koncept och hela tiden haft duktiga stöttande teammedlemmar som gav komptens, kraft och styrka. Nu var jag ensam och behövde stöd och hjälp. Kunskap är en bra livlina. Så här stod det om boken: "Det här är en bok för dig som alltid känner att det hugger av olust i magen när du ska börja kontakta kunder för att sälja. Författaren berättar om misstag hon själv gjort och boken blir både rolig och full med säljkunskap".

 

 

Och inte nog med det, när man klickar på "Läs mer" står det: Det här är en del av vad du får lära dig:

• Så här lätt får du kontakt med nya kunder
• Effektiv checklista för hur du väljer ut vilka företag du ska sälja till.
• Tio företag att börja kontakta, goda anledningar till kontakt och vem på företaget som blir glad att vi hör av oss.
• Hur du bokar möten som ett sätt att testa kundens intresse.
• Tre olika situationer då man kan boka möten. Tre fallgropar man riskerar att hamna i. Och tre sätt att klara sig ur dem.

Effektiv säljteknik
• Mötesbokarmanus som får dig att vilja lyfta luren.
• Åtta punkter att förbereda inför ett telefonsamtal.
• Sju situationer du kan hamna i och hur du förbereder dig att hantera dem.
• Bra sätt att peppa dig själv.
• Mötesbokning när man träffas.
• Mall på fyra punkter för att gallra fram kunder ur varje social tillställning. Hur du ser till att få med dig visitkort hem som faktiskt betyder affärer. Utan att vara pinsamt säljig.

Praktiskt stöd som hjälper dig
• Bekräftelser och påminnelse via mail.
• Om att skapa förtroende som leverantör innan du ens träffat kunden. Och samtidigt spara tid åt er båda. Praktiska mallar och exempel att använda.
• Första mötet med kunden: Behovsanalys.
• 13 punkter att checka av som gör att du kan längta efter första mötet. Och gå därifrån med en offertförfrågan. Massor av förslag på formuleringar du kan stjäla.

Hur du kommunicerar med kunderna bättre
• Offertpresentation som ett trevligt samtal.
• Checklista med åtta viktiga moment för en bra dialog med kunden, när du ska presentera ditt förslag. Och som får dig att upplevas lyhörd, ödmjuk och engagerad.
• Förhandling.
• Tre saker som hjälper dig leda kunden till beslut. Tips för hur du bjuder på det kunden uppskattar mest och som kostar dig minst.

Säljande och praktiska saker
• Merförsäljning.
• Hur du använder avstämningsmöten för att förlänga pågående uppdrag. Eller bredda dem och skaffa jobb åt kollegor. Samtidigt som du ökar din lönsamhet.
• Kritik och konflikter.
• Tre sätt att möta missnöjda kunder med respekt. Och vinna mer förtroende än vad du hade innan missnöjet uppstod.
...och många sköna, pinsamma historier att lära av från författarens egna misslyckanden...

Så här tycker tidningen Chef om boken:
"Carola Forssells bok är en enda lång körskola, från förberedelser inför kunddialogen till utvärderingen av merförsäljningen. Eftersom hon själv totalt misslyckats som säljare i två anställningar, vet hon var fällorna finns... Superpraktisk som en kokbok." Tidningen Chef
"Den har gett mig strukturen som jag behöver för att kunna ta ett steg i taget mot målet och att våga.Tack!" Laila Karlsson, Kungsvikens Hälsa & Hantverk.

Jag köpte 25 böcker

Om inte detta är ett frestande innehåll så vet jag inte vad som skulle vara det. Jag blir ju sugen på att köpa boken igen. (Vilket faktiskt hänt ett par gånger. När jag läst innehållsförteckningen har jag blivit så lockad att jag missat att jag redan haft boken i bokhyllan och köpt den en gång till av bara farten?!?!) Jag köpte 25 böcker på ett bräde och min hustru tyckte jag var en veritabel idiot. Jag hade inga intäkter, inga kunder och inget förstånd. Menade hon. Men, jag fick styrka, råd, tips, kunskap och inspiration om hur det är att arbeta med att bygga upp ett företag och utveckla sitt sälj och sin marknadsföring. Bara känslan av att kunna sträcka ut handen till bokhyllan och läsa på vid behov har varit obetalbar. Den har gett mig lugn och trygghet. Lösning och råd finns inom räckhåll och det har varit extremt stärkande för självförtroendet. Sen ska jag vara sanningsenlig. Jag har inte läst varenda rad i varenda bok men det spelar mindre roll. Kunskapen finns där som en ständigt närvarande livlina. Och till priset av en tredjedel av vad jag själv tar i timmen. Max.

 

En aldrig sinande ström av kunskap och inspiration

Jag kunde inte förstå hur jag hade genom åren innan kunnat undgå att upptäcka Redaktionen, Stefan Ekberg och alla de otaliga böcker som förlaget producerat. För att inte tala om den otroliga mängd av gratis tips, råd och inspiration som man kan få genom att botanisera på hemsidan och skriva upp sig på mailinglistor för att få olika typer av nyhetsbrev. Jag älskar, och har alltid gjort det, att få ny kunskap både via artiklar, nyheter, böcker och föreläsningar. Jag är alltid på jakt. Men bättre sent än aldrig. Nu är jag oerhört glad för att stiftat bekantskap med Stefan Ekberg och Redaktionen.

Vem är denne Stefan Ekberg?

Han måste i vilket fall vara en av Sveriges mest produktiva skribenter och ger för mig "bjussigheten" ett ansikte. Han agerar precis som en riktigt riktigt bra säljare ska göra. Han är extremt entusiastisk och engagerad. Det bevisar han inte minst i sin stora och flödande produktion. Han både lever och bygger sitt varumärke. Stefan är sedan alltid en schysst rådgivande expert. Han knusslar inte, han bjuder frikostigt på massor av kunskap, råd och tips. Hela tiden. Jag förstår inte hur karln hinner med. Och dessutom är han ständigt närvarande via nyhetsbrev, uppdateringar på hemsidan och i sociala medier. Och han vågar fråga efter affären. Både rakt ut och via tydliga säljande insatser speciellt på nätet. Insatser som känns helt naturliga och på sin plats efter det att man fått så mycket gratis inspirerande gratis information. Det smått ironiska i sammanhanget är att den boktitel som jag lockades av inte ens var skriven av Stefan. "100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder" är skriven av Carola Forsell. Men det gör inte saken sämre. Carolas bok lockade in mig i Stefan Ekbergs flödande värld och det är jag mycket tacksam för. Idag har jag massor av böcker som Stefan har skrivit. Döm min förvåning när jag fick reda på Stefans bakgrund. Den historien är värld en egen bok.

 

 

Ett maskrosbarns förvandling till entreprenör

Stefans Ekbergs historia är något alldeles extra. Så här står det i Wikipedia: Stefan Ekberg växte upp som ett maskrosbarn i Sollentuna, Hässelby Gård och Upplands Väsby, utanför Stockholm. Han började förändra sitt liv med hårdare studier och fokus på framgång efter att ha läst Wayne Dyers bok "Sikta mot stjärnorna". Stefan Ekberg debuterade som författare 1991 med romanen Begagnad skateboard bytes mot livsinnehåll. Året därpå gav han ut romanen Den döende yuppien, och 1997 romanen Kom och angå mig nån jävel. Han studerade bland annat svenska vid Stockholms universitet.


Ekberg utökade sitt skrivande, och blev krönikör i flera dagstidningar och i radio, samt en frågespalt i Damernas värld. I slutet av 1990-talet fick han jobb som huvudförfattare för såpoperan Vänner och fiender, trots att han inte hade någon tidigare erfarenhet av att skriva för TV. När serien slutade gick han vidare att skriva för fler såpoperor, såväl sådana på Kanal 5 (OP7) som på TV4 (Nya Tider, där han var storylineförfattare mellan 1999 och 2001. Arbetet där gjorde honom snabbare som författare, men gav honom också en insikt:


" – Jag insåg att de andra författarna var företagare och jag identifierade mig direkt med dem.
Företagarna blev min stam och jag hade hittat hem". 1997 startade han sitt eget företag Redaktionen och började ge ut böcker om företagande, management och marknadsföring. Han driver även Ego förlag. Han startade flera webbplatser, där över 200 000 personer prenumererar på hans tio olika nyhetsbrev.

2002 skrev Ekberg boken Det svaga könet: 750 roliga elakheter om män under pseudonymen Frida Ekberg. Två av Stefan Ekbergs svenska fackböcker är även översatta till norska och utgivna i Norge (bokförlaget Adekvat) och i april 2014 publicerar bokförlaget Harriman House titeln "The 5 Minute Marketer" på engelska i både England och USA. Ekberg är bosatt i Vasastan i Stockholm.

 

 

En passionerad historia

Det som fick mig skriva denna blogg var ett speciellt nyhetsbrev jag fick från Stefan Ekberg för ett par veckor sedan. Det handlade om passion och hur man kan hitta den. Vilket inte är helt lätt i denna värld fylld av frestelser, möjligheter, valfrihet och tusentals distraherande lockrop från alla möjliga väderstreck. Stefan har ett befriande enkelt sätt att belysa och lyfta fram konkreta tankar och lösningar på olika frågeställningar som många skulle behöva avhandlingar på sig för att kunna förklara. Många vet vad de inte vill göra men har svårare för att hitta sitt vill, sin glöd och sin passion. Glöd, motivation och drivkraft är inget man bara hittar. Man måste lyssna och känna av både inåt och utåt. Länge och djupt. Och därefter ta ställning. Med några enkla frågor tycker jag att Stefan lyckas med att göra frågan till en tankevändare och inte bara en tankeväckare. Så här formulerades han sig i nyhetsbrevet:

---------------------------------------

Här kommer jag och knackar på igen med en jobbig fråga:
Har du hittat din passion?
Inte?
Iså fall kan jag trösta dig med att du inte är ensam. Jag läste just en undersökning som visar att 74 % av den svenska befolkningen inte vet vilken deras passion är.
Grejen är att om du inte jobbar för att få göra mer av det du vill eller drömmer om och inte planerar för det, så kommer livet snart att slå dig i bakhuvudet med en tegelsten. Det är ditt undermedvetna som hungrar efter det ögonblick då plikten försvinner och du blir uppslukad av en utmaning eller en uppgift – passion.
Men hur sjutton hittar man sin passion?
Ja, det är så löjligt enkelt så man knappt tror att det är sant. Här får du sju frågor att besvara som visar dig vad du känner passion för.

1. Vad får dig att le?
Att våga göra det som gör dig lycklig är ett underbart sätt att ta reda på varför du finns. Tänk på något som du gör, eller har gjort tidigare, och som ger dig ett leende på läpparna.

2. Vad är lätt för dig?

Det som du tycker är lätt att göra kommer att vara besläktat med din passion. Det är svårt att hata något som du har lätt för att göra.

3. Vad får igång din kreativitet?
Tänk på något i ditt liv som alltid verkar få din horisont att bli större, något som alltid ger dig nya, roliga och spännande idéer. Det som får dig att bli kreativ är garanterat något som du har passion för.

4. Vad skulle du kunna göra gratis?
Tänk på något som du skulle älska att göra även om du inte fick betalt för det. Tänk på något som du ser fram emot att göra, något som du önskar att du kunde göra hela tiden.

5. Vad gillar du att prata om?

Det här kanske du inte är medveten om, men ett bra sätt att ta reda på vad som ligger dig allra närmast om hjärtat är att fråga dina vänner. Fråga dem vad de tror att du gillar att prata om mest, vilka ämnen som får dina ögon att brinna och som ändrar ditt beteende.

6. Vad får dig att bli orädd för att misslyckas?
När du gör det du har passion för, så har du totalt förtroende för dina förmågor. Det gör att du inte är orolig för att misslyckas eftersom du känner att du inte ens kan misslyckas när du gör det du älskar att göra.

7. Vad skulle du ångra att du inte har provat?

Om du stod i slutet av livet, vad skulle du ångra att du inte hade försökt göra? Vad skulle du ha gillat att göra som du inte fick chansen till?

Blev det klarare?
Inte? - då kan du välja att läsa boken "Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund" Den ger dig en rak väg till din passion. Se nedan...

--------------------

Så löd nyhetsbrevet. Så. för att repetera och fötydliga, Stefan Ekberg är ett suveränt exempel på en lysande säljare/hjälpare. Det är check på varje punkt. Han är engagerad och passionerad och både bygger och lever sitt varumärke. Han är en schysst rådgivande expert som öser ur sig tankeväckande och nyttiga rådd, tips och tankeväckare. Och inte nog med det han är ständigt närvarande med sina nyhets- och inspirationsbrev OCH, avlutningsvis, han vågar alltid fråga efter affären. Ska du köpa boken, vill du lära dig mer, passa på nu – du får snabba-på-rabatt och så vidare. Och apropå att vara närvarande, Stefan producerar 14 nyhetsbrev! Fjorton!!!! Alla med samma inställning, schyssta, rådgivande, inspirerande och underhållande. Det är ingen tillfällighet att Stefan var finalist i Företagarnas tävling "Årets Företagare i Stockholms stad 2012". Här är alla nyhetsbrev. Du hittar dem på www.redaktionen.se

1. Starta eget
Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på. I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter. Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
• Hur du driver ditt företag lönsammare
• Hur du spar tid och pengar
• Hur du tjänar mer pengar
• Hur du får fler kunder
• Hur du jobbar effektivare och hinner mer

2. Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

3. Smarta tips på jobbet
Här är brevet som ger dig tips om hur du får ett lättare och smartare arbetsliv. Du får konkreta råd om hur du hanterar konflikter på jobbet, gör karriär och hanterar kontorspolitiken. Smarta tips på jobbet startade 2013 och har drygt 130 000 prenumeranter på arbetsplatser över hela landet.

4. Chefstipset
Vill du bli en ännu bättre chef? Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen. Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år.

5. Veckans bok
Vill du ha koll på aktuella böcker? Nästan 140 000 personer prenumererar på Veckans bok, Sveriges största nyhetsbrev om böcker på jobbet. Veckans bok är ett enkelt sätt att hålla koll på de mest omtalade böckerna på jobbet just nu.

6. Rivstart
Vill du ha snabba tips om din marknadsföring? Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader. Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

7. Soloföretagaren
Jobbar du själv och behöver stöd ibland? Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt. Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

8. Internetaffärer
Vill du göra bättre affärer på nätet? Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste. Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

9. Stjärnsäljaren
Gratis råd för dig som är säljare. Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag. Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat. Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

10. Tjänstetipset
För alla som säljer sin kunskap och tid. Du får konkreta råd om hur du får mer betalt, bättre kunder, starkare ställning och ett roligare arbetsliv. Tjänstetipset har 16 000 läsare och har funnits sedan 2004.

11. PRtipset
Vill du bli expert på PR? Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare. PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.

12. Butikstipset
Sälj mer i din butik. För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik. Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

13. Webbshoppen
Nyhetsbrevet Webbshoppen - allt du behöver veta om att skapa en lönsam webbshop.

14. Världens jobbigaste brev - Ett särskilt brev, men du får det bara om du är kund till oss. Brevet kommer en gång i månaden och ger dig inspiration om allt som gör dig bättre i jobbet, men också utanför jobbet. Brevet når drygt 65 000 av våra kunder.

 

Som sagt, hur hinner karln med?

Jag har fullt skägg med att tota ihop ett nyhetsbrev per månad och så håller Stefan Ekberg liv i 14 stycken. Hur många extra timmar per dygn har han fått till skänks? Eller var ligger hemligheten? Naturligtvis har Stefan och Redaktionen svaret även på den frågan. Boken heter "100 sidor om hur du vinner tid" och är förstås skriven av Sveriges bjussigaste och mest passionerade man – Stefan Ekberg. Kolla in Redaktionen. Det gör jag.

mvh/u

 

PS. Jag kan inte låta bli att fresta med ett antal punkter ur innehållet till boken "100 sidor om hur du vinner tid". Och nej, jag får ingen provision och jag är ingen återförsäljare. Jag tycker bara det är så bra exempel på hur man kan locka och inspirera med rent innehållsbeskrivande punkter.

 


På drygt hundra snabblästa sidor får du lära dig allt det här:

• Hur du får andra att rappa på
• Gör så här så slutar du skjuta upp saker en gång för alla
• Hur du planerar din egen dag och vinner två extra timmar
• Hur du sätter mål som du bryr dig om istället för trista mål som inte drar dig framåt

• Hur du hittar alla tidsvampyrer som suger lusten ur ditt jobb
• Upptäck hemligheten som gör tråkiga jobb roliga
• Varför och hur du ska belöna dig själv varje dag
• Hur du lätt kommer vidare fast det är stressigt
• Så här undviker du att slösa tid på fel kunder

• Hur du gör telefonen och e-posten till verktyg istället för tidstjuvar
• Hur du löser problemet med slapphet på andra avdelningar
• Hur du får andra att respektera din tid
• 8 olika avbrott och hur hanterar dem
• Hur du sätter gränser för kunderna

• 8 smarta saker du kan göra i bilen
• Bli frisk från sjukdomen "perfektionism" och njut mer av livet!
• Hur du slutar vara en impulsiv ja-sägare – må bättre genom att säga nej
• Så hanterar du gnällspikar som stjäl din tid

• Varför möten dödar din lust och vad du kan göra åt det
• Så närmar du dig och löser problem i fem enkla steg
• Hur du fattar kloka beslut när det är bråttom
• Hur du besegrar papperstravarna en gång för alla

• Konsten att prioritera utan dåligt samvete
• Hur du får andra att göra saker åt dig - och är bekväm med det

...Och massor av andra snabba tips som hjälper dig framåt

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn