fbpx

MARS/APRIL 2023. AI, AI, AI! Varningsropen skalla! Finns det jobb åt alla? Kommer det finnas plats för människan i framtiden då AI blixtsnabbt kan skriva texter, musik och skapa bilder? Som ofta är fantastiska. Lösningen och möjligheten för människan är att lära sig hantera och dra nytta av den nya tekniken men se till att den blir en resurs för den egna identiteten. Starka varumärken är starka personligheter. Nyckeln är alltså att fortsätta bygga sin personlighet, sin identitet, sin karisma och sitt positiva rykte. Helt enkelt bli mer människa. Mycket mer.

 


163. Övertrumfa AI, träna på att vara mer människa

En maskin är en maskin. En människa är en människa. En maskin har ingen själ, inga känslor, inga drömmar, inget syfte, ingen riktning, syfte eller mål.

AI är fortfarande inget annat än maskin som någon människa programmerat att kunna tillgodogöra sig enorma mängder fakta, texter och bilder och blixtsnabbt kunna omvandla detta till olika typer av resultat. Ofta förvillande lika sådant som vanliga människor kan producera under ofta enormt mycket längre tid och under stor möda.

Men ändå, inget annat än en fantastisk kopiator. Gör det AI bättre och mer pålitligt? Nej, men det är lätt att förledas att tro det. Resultatet måsta värderas, granskas och analysera av människor som har historia, erfarenheter, kompetens och förmåga att värdera nyanser och uttryck. Så vad göra när maskinerna verkar kunna ta över fler och fler av riktiga människors jobb? Jo, lösningen handlar om att vi måste bli mer människor, och visa det. Så här tänker jag.

 

 

1. Vi föds som original och dör som kopior – bli mer ditt sanna du

Arv och miljö. Bägge delarna påverkar oss i olika utsträckning. Balansen där emellan tvista de lärde om. Men en sak är säker. Vi har lätt att stelna i våra former, det vi en gång lärt oss eller tror att vi lärt oss sitter kvar.

Men är det verkligen så? Många psykologer talar om valda sanningar, sådana sanningar som vi vet fungerar. I alla fall hyfsat. I alla fall gör de valda sanningarna att vi överlever. Men. Är de valda sanningarna de bästa för oss? Var fick vi dem ifrån? Har vi kopierat någon annans sanningar? Det är vårt ansvar att ta reda på, att ifrågasätta, att pröva och ompröva. Om vi vill upptäcka vår fulla potential.

 

 

2. Vem är du, egentligen?

Hur ofta tittar vi på oss själva med prövande och omprövande blick? Är identitet något som är för evigt detsamma? En klok person sa en gång att han ser på varje människa som en stor symfoniorkester. En orkester med fantastiska instrument där vart och ett har ett syfte, en klang, en potential.

Att bygga identitet och självkänsla i livet handlar alltså mycket om att få denna symfoniorkester att spela och samverka. Det innebär inte att alla instrument spelar samtidigt. Ibland lyfts stråkarna fram, ibland bastuban, ibland slagverket men alla finns där samtidigt. Och ingen människa kan spela ett instrument perfekt från början. Ingen orkester spelar perfekt från början.

Alla måste träna, pröva, lyckas och misslyckas för att utvecklas. Att leva är en upptäcksresa för den som vill upptäcka sig själv. Eller så gör vi det inte. Valet är fritt och livet är oändligt. Vad vill du? Vad vill jag? Vad vill vi?

 

 

3. Utan du, inget jag. Utan jag, inget du.

Denna orkester som är du lever inte i ett vakuum. Den orkestern behöver publik, behöver lokaler att vistas i, behöver många andra som gör livet rikare och mer mångfacetterat. Jaget behöver laget, laget behöver jaget. Vår identitet prövas och ges chansen att blomma ännu mer i mötet med människor.

En maskin, AI, kan lära sig av vad andra människor gjort, sagt och skapat men en maskin tar ingen mysfika, en maskin behöver inte gå på aw, en maskin mår inte bra bara av att vara tillsammans med andra. Att få ingå i ett sammanhang, en flock, en grupp. Det skapar mening och bygger identitet. Vi blir till i möten med andra.

Alltså, fler möten av alla sorter gör oss mer mänskliga. Det gäller att vi vårdar varandra. Och att vi är generösa och inkluderande. Då växer vi. Tillsammans. Nu mer än någonsin.

 

 

4. Hållbara goda relationer är nyckeln till lycka och framgång

Livet går så snabbt och det är så många måsten som måste avverkas. Men är livet något som måste avverkas? Lever vi för att arbeta eller arbetar vi för att leva? Om vi bara stressar och springer så hinner vi sällan med vare oss själva eller varandra. Jag tror på att vi måste återerövra tiden, mötena, stunderna där vi på riktigt kan nå fram till varandra.

Fika mer, skippa lunchen vid datorn, ta en extra stund för samtal i köket, stänga av TV:n, lägga undan mobilen då och då. Helt enkelt se varandra i ögonen. Mer. Se, förstå och lyssna. Mer. Ha dialoger där vi tänker tillsammans och prövar våra liv och tankar. Mer. Det kan ingen maskin i världen göra, sätta sig ned med någon annan och bara småprata om allt och inget.

De stunderna då vi bara är människor och inte presterare och leverantörer. De stunderna som för oss människor närmare varandra. Att hänga. Att bara vara. Att leva. Och acceptera varandra som vi är just i den stunden. Det är viktigt, det bygger tillit, det bygger hållbara relationer.

 

 

5. Varför lever du, vad drömmer du om, vad är meningen med ditt liv?

När drömde du om framtiden senast? När drömde du om ett vackert och större liv? Det är inget fel på dig nu och här men vikten av att drömma kan inte underskattas. Det handlar om mening, riktning, syfte och mission. På vilket sätt gör du världen lite bättre med det du kan och gör? Det handlar om att definiera sina värderingar och att vara sann mot sig själv. Och andra. Och att inte bli en destruktiv egocentrerad kraft som parasiterar på andra.

Om du känner att du är sann både mot dig själv, världen och dina drömmar så är du oftast på rätt väg. Det är inte lätt. Många sliter och drar i oss. Har du kontakt med ditt hjärta så blir det lättare att göra rätt livsval. För ett ja till andra kan bli ett nej till dig själv. Var noggrann med dina livsval. Visst ska vi vara givmilda, hjälpsamma och stöttande mot varandra. Det skapar goda tillitsfulla miljöer. Men. Ibland måste vi tänka till så vi inte väljer bort oss själva och vårt hjärta.

Den bästa metaforen för vikten av att tänka så är bilden och instruktionen som finns på flygplan. ”Om syret i kabinen riskerar att ta slut fälls det ner syrgasmasker. Ta då först själv på dig en syrgasmask för att därefter hjälp någon annan”. Det är inte egoistiskt, det är en förutsättning för överlevnad.

 

6. Var mer människa - bejaka dina känslor och din intuition

En maskin har inga känslor, den är bara en maskin. En maskin som lärt sig och kan lära sig av vad vi människor har producerat. Men maskinen har inte tillgång till den enorma mångfald av möjligheter och den komplexitet som vi har tillgång till som människor. Om vi använder dessa tillgångar. Kroppen är fantastisk.

Den är i många fall en vän som vill oss väl och skickar signaler som hjälper oss att både överleva och utvecklas. Om vi lyssnar och känner efter. En del forskning visar t.ex. att hjärtat kan reagera på fara innan hjärna har registrerat hotet. Alla de känslor vi har finns där av en anledning. Känslorna är guider och lotsar i en stormig tid. Om vi lyssnar så kan vi lära oss.

En närstående psykolog pekar forskning som säger att alla människor, oavsett kultur och plats, har tillgång till 72 olika känslor. Så om vi är sanna mot oss själva, vårt hjärta, våra drömmar, vårt syfte, så blir känslorna ännu viktigare ledsagare för den som vill leva ett fullgott liv. För den som vill vara en människa. Inte en maskin.

 

 

7. Varumärke är lika med personlighet

För mig har diskussionerna om AI och vad det kommer göra med våra liv och yrken varit enormt spännande. Visst kan jag också känna rädsla och fundera över vad som händer om de hypersmarta maskinen tar över. Men. Jag har landat i att jag måste välja att se AI som en möjlighet.

Som varumärkesutvecklare så menat jag att det blir ännu viktigare att visa personlighet, karisma, ärlighet, tydlighet och uthållighet. Både som människa och som förmedlare av ett erbjudande. Har du ett erbjudande som ger andra nytta, nöje, glädje, värde måste du visa det ännu mer, ännu oftare, ännu tydligare än tidigare. AI kommer bl.a. ge mer innehåll och fakta som företag och organisationer kan använda i sin kommunikation och paketering.

Detta gör det ännu viktigare att varje varumärke/erbjudande/företag blir ännu mer unikt och kan leva upp till sina löften till omvärlden. Det är vår utmaning och vår uppgift inför framtiden. Och vi klarar det. För jag vet att varje människa, företag och organisation besitter en enorm och ofta outnyttjad potential. Det ger mig tröst, hopp och framtidstro.

Så. Vad vill du med ditt liv? Är du sann mot dig själv? Gör du det som är meningsfullt och bidrar du till en bättre värld?

Oj vad lätt det är att säga och vad svårt det kan vara att genomföra. Men det är just att vi känner, drömmer, älskar och vill som gör oss till människor. Och tillsammans i gemenskap och samverkan blir vi alla bättre. Lyckligare. Storslagnare. Det finns en plats för varje individ, varje grupp, varje dröm.

Maskinerna ska och kan hjälpa oss att bli mer människa. En människa som tillsammans med andra människor gör världen lite bättre.

Lycka till.
Let´s rock, let´s dance, let´s love.
The human way.

Kram/u