19/8 2013. Vi lever i en tid där mediakanalerna blir allt fler och allt mer nischade. Det finns snart en kanal för varje intressegrupp. För ett antal år sedan brukade man säga att en människa som lever i en västerländsk storstad har chans att se mellan 3.000 och 10.0000 budskap varje dag. Det finns ju knappt en yta i det offentliga rummet som inte är täckt med någon form av budskap. Då känns det på sätt och vis skönt att det fortfarande finns en gammal beprövad kanal som många aktörer använder trots att de själva äger starka mediaraketer. Det märks ofta extra mycket just höst och vår.

 

 

Det jag tänker på är utomhusmedia. Den sista helt demokratiska mediakanalen. "Reklam für alle". Den når alla typer av människor dygnet runt. Hög som låg, fattig som rik. På gator, torg och där människor rör sig. Budskapen blir en del av det offentliga rummet och gör det lättare att få uppmärksamhet även i andra media. Det är något som speciellt TV-bolagen använder. Trots att TV har ett enormt genomslag så räcker inte bara den egna kanalen som budbärare. Även mycket starka mediabolag, som TV3, 4 och 5, måste spela på fler strängar på sin kommunikationsgitarr. I bussar, tunnelbanor, på busskurer, affischtavlor och så trumpetar de ut budskapen om nya serier eller nya tävlingsformat. Det blir extra tydligt inför höst- och vårsäsongen när deras egna serier ska profileras och ta plats top-of-mind hos tittarna.

 

 

Genom utomhusannonseringen stiger intresset och pr-aktiviteter, kampanjer på nätet, events av olika slag blir mer uppmärksammade. Jag tycker det på ett sätt är lite rörande att de gamla beprövade kanalerna fortfarande kan stå sig i dessa digitala tider fyllda av pixlar, bloggar och instagrams. Nästa år kommer detta bli ännu tydligare. Valåret 2014 kommer synas överallt, vara så säker. Den gamla devisen "Alla ska med" stämmer både i politiken och i affischeringen. Syns du inte finns du inte. Bröd och skådespel. Till folket.

Håll i hatten.
/u

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn