fbpx

26/11 2017. Förr, på den gamla goda tiden, kunde vi reklammakare få ett uppdrag, formulera ett budskap, paketera det mer eller mindre kreativt och skicka ut det i ett antal kanaler. För vi visste var målgruppen fanns. Om vi inte hade gjort bort oss fullständigt så fungerade det. Målgrupperna såg budskapet, responderade, gick till butiken – ringde samtalet – kom till mötet och affären kunde bli verklighet. Åh, så lätt det var. Då. Idag har kommunikationslandskapet förändrats i grunden. Förr kunde vi resa en flaggstång (kampanjen) och hissa en flagga med budskapet i trygg förvissning om att de vi ville nå såg budskapet. Idag är målgrupperna i ständig rörelse. Idag är det dags att stycka flaggstången och flaggan. Och tänka i flöden. Det ger dig chansen att bygga förtroende, tillit och attraktion. Det ger styrka. Det ökar chanserna att få ut sitt budskap. Det bygger självförtroende och mod. Gör så här.

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

119. Träna på att stycka flaggstången och tänka i flöden

Vi reklammakare som förr höll i megafonerna och skickade ut budskap till passiva mottagare har plötsligt blivit omsprungna, nedvärderade och bortskuffade. Mottagaren styr. Mobilerna äger. Internet är kung. Och det är bra. Konsumentmakt är bra. Vi som har något att erbjuda måste idag kommunicera med mycket mer tydlighet, ärlighet och uthållighet. Dialog och inte monolog. Och det är bra. Det är dags att sluta tänka kampanj och sluta tänka reklammigt  (ja, med två m) manipulativt. Det handlar inte längre om att vara roligast, mest uppseendeväckande eller mest kreativ. För att idag kunna bygga tillit och attraktion gäller det att ta med den bästa kunskapen från förr men anpassa det till nutidens kommunikationslandskap.

 

 

Definiera ditt budskaps viktigaste delar
Att definiera sitt erbjudande i detalj är ett viktigt steg för att kunna ta plats i det nya kommunikationslandskapet och att hitta sitt bärande koncept. Det är det jag menar med att stycka flaggstången. Även om det finns ett huvudlöfte behöver det brytas ned och anpassas till att kunna fungera i flöden. Det handlar om att se och paketera värdet av sitt erbjudande i fler kanaler utifrån en struktur och sedan använda det uthålligt och konsekvent. Utgå från ditt varumärkeslöfte, bryt ned det i delar och använd delarna som bevis på att du håller dina löften. Mitt varumärkeslöfte är i all sin enkelhet ”stolthet säljer”. Men skulle jag tjata om det i tid och otid skulle till slut ingen lyssna.

Skapa en innehållsmotor
Mitt kommunikationskoncept bygger på att jag bjuder på kunskap om hur man bygger och lever sitt varumärke. Här finns min grund för att arbeta i flöden. Det är min innehållsmotor och den blogg du läser just nu är en del av det innehåll som jag erbjuder för att bygga tillit och attraktion för Stolt Kommunikation och min utbildningsplattform Varumärkesakuten. Jag skriver en blogg i veckan som jag lägger ut på min hemsida, på Facebook, på Linked In och på Twitter.

Bloggarna är också basen för mitt inspirationsbrev ”Stolt Nu?” där jag bjuder in till mina frukostseminarier som jag har en gång i månaden. Dessa seminarier erbjuder jag också till de jag möter när jag nätverkar, vilket jag gör mycket flitigt. Inbjudningarna blir en dörröppnare och ett extra lockbete för att få skicka mitt inspirationsbrev. På det här sättet vill jag visa att jag är en bjussig rådgivande varumärkesexpert. Det är egentligen den enda positionen för varje relation som man vill ska hålla länge. Är du en expert och samarbetspartner så är du mindre priskänslig och utbytbar.

 

 

Definiera dina målgrupper
Vem och vilka vill du nå fram till med ditt budskap? Hur kan du närma dig dem på ett respektfullt men ändå engagerat sätt? Utan att bli en jobbig typ? Om du vet att du har ett erbjudande som ger andra nytta, nöje, glädje, värde så är det egentligen bara en tidsfråga innan du når fram. Om du har en handlingsplan. Och en struktur. Och uthållighet. Men var ska man börja?

Den enklaste och snabbaste metoden är att börja med sina befintliga nöjda kunder och fråga om de kan rekommendera dig till någon i deras nätverk. Den näst enklaste metoden är att söka tvillingar till de kunder man har idag. Det finns många adressregister där man kan få kontaktuppgifter till de man vill nå. Facebook och Linked In har dessutom utvecklats dramatiskt i sin förmåga att kunna hitta och träffa rätt målgrupper. Om du är osäker på målgrupper och strategi rekommenderar jag ett möte med en mediaexpert. Den kloke tar råd.

 

 

Sätt mål och bygg en hållbar handlingsplan
Vad är målet med din kommunikation? Fler besökare på hemsidan? Fler nya kunder? Fler leads? Allmänt profilbyggande? Varumärkesstärkande? Vad är du beredd att investera? Hur mycket ska du tjäna? Det är utifrån dina mål och behov som du ska finslipa och bygga din handlingsplan. Alldeles för många budskap är otydligt och oattraktivt formulerade. Och de bygger alldeles för sällan på ett starkt och bärande koncept. (Läs mer om koncept här). Det blir tyvärr ofta spretigt och osammanhängande. Skapa en årsplan där du i detalj, månad för månad, prickar in var och när du ska kommunicera. Där planerar du in alla personliga möten och där formulerar du hur du stöder dessa personliga mötena med insatser i mekaniska kanaler. Alltså, vad gör du på din hemsida, i sociala medier, nyhetsbrev och annat. Tänk alltid på att planera aktiviteter före, under och efter varje möte. Vill du ha en mall för en handlingsplan mailar du till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

 

Var uthållig och äkta
I dessa tider där Google, Big Data och AI, Artificiell Intelligence styr allt mer är jag övertygad om vikten av att kommunikationen ändå måste visa äkta hjärta och mänsklig känsla. Även om det är maskiner som gör mycket av relationsbyggandet så måste vi som sitter bakom spakarna säkra att hjärtat finns med. Det märks om ett budskap är maskinellt utformat. Det märks om det finns empati bakom erbjudandena. Det ansvaret kan vi aldrig frånsäga oss. Det är vår stora möjlighet att bygga långa och hållbara relationer även om mycket av kontakterna sker digitalt. Och glöm aldrig vikten av uthållighet. Den gamla sanningen ”syns du inte finns du inte” är lika sann som någonsin. Styckar du flaggstången rätt och snyggt så kommer du kunna erövra din önskade position. Då kommer du vara närvarande i fler kanaler och finnas med i flöden där människor finns.

 

 

Var lyhörd, flexibel och för en dialog
Som gammal megafonanvändare så är det fantastiskt att kunna möta denna nya digitala värld. Det är snudd på magiskt att det går att få respons och direkt återkoppling i realtid. Detta ökar vikten av att bli ännu bättre på att lyssna på sina kunder och prospect och då kunna ändra sitt erbjudande vid behov. Bjud in till dialog, fråga vänligt om råd och tips, sök medskapande och väck intresse. Några som varit duktiga på detta i många år är olika tillverkare av mjukvaruprogram. De gör ofta klar en betaversion av en ny programvara som sedan intresserade kontakter får testa och hjälpa till att utveckla. Jag tror detta är en metod som fler kan använda sig av även i många andra sammanhang. Vi människor älskar att hjälpa varandra och vi mår bra av detta. Livet blir roligare, mer meningsfullt och ger mer energi när fler deltar i utvecklingsprocesser och nytänkande.

Så, stycka flaggstången, stycka flaggan, tänk flöden och nå ut till fler. Det tar tid att bygga relationer och därför behöver vi alla vara mer närvarande, intressanta och relevanta i allt vi gör. Då bygger vi tillit och attraktion och det stärker vårt självförtroende och mod.

Lycka till.

mvh/u