15/6 2018. Inget slår det personliga mötet, det har vi konstaterat gång på gång. SAS-Janne Carlzon uttryckte det så här: "Ett företag är mötet mellan kund och medarbetare". Framgångsrika företag attraherar och utvecklar varumärkesambassadörer vilket är detsamma som nöjda kunder och nöjda medarbetare. I samverkan. Men hur gör du när du själv, som alla andra, är en tunneltittare? Även du lever i samma stressiga tid som resten av befolkningen. Vem hinner med att träffa sina kunder så ofta som vi egentligen borde? Det är här de mekaniska insatserna kommer in. Alla de saker du skapar när du inte personligen finns närvarande. Det är där du konkret bygger ditt varumärke. De kompletterande strängarna i marknadsackordet. Hur spelar du på dem? Är du attraktiv, äkta och uthållig?

 

 

Jag brukar kalla det för de visuella mötena. De mötena är nästan lika viktiga för relationen som de personliga mötena. Det handlar om klassisk marknadsföring: hemsidor, broschyrer, annonser och allt liknande. Och det är viktigt att allt känns enhetligt och tydligt, annars blir bilden av dig spretig och otydlig. (Läs gärna mer om detta i min serie "One company, one voice"). Budskapen ska vara en levande spegling av ditt erbjudande och din personlighet, alltså av ditt varumärke. Dessutom ska budskapen stötta varandra och leda till aktivitet, framåtriktning, relationsbyggande och inspiration. Här kommer de som jag tycker är de viktigaste strängarna i marknadsackordet som bygger varumärket.

Hemsidan

Hemsidan betydelse blir allt viktigare för ett företags affärsverksamhet. Rätt använd kan den bli navet som driver och utvecklar affärer både online och offline. Den ska inte bara skapa förtroende och bygga relation. Den ska också generera nya kontakter och möten. En bra hemsida ska också kunna fungera som en duktig säljare som aldrig sover. För att nå dit har du också gjort en sökordsanalys, bestämt sökord och anpassat hemsidan så att den älskas av Google.

En bra hemsida måste alltid innehålla retorikens grundläggande delar, ethos = förtroende, historia, bakgrund, kunder, referenser, visioner o.s.v. Dessutom måste den för att vara övertygande innehålla logos = kalla fakta som understryker och förstärker budskapet. Det kan vara undersökningar, forskningar, artiklar, konkreta resultat av ditt erbjudande o.s.v. Och en bra hemsida måste innehålla pathos = beröra, visa äkta känslor. Den måste vara levande och inte bara vara ett broschyrställ på nätet. Det är något många missar, det blir ofta torrt, kallt och opersonligt istället för engagerat, varmt och personligt.

Du måste visa att det händer saker i verksamheten som berör andra. En bra hemsida är som en guldgruva av kunskap, råd, tips och inspiration som man vill återvända till som kund och samarbetspartner. Det ska alltid finnas något nytt att upptäcka. Dessutom ska det finnas gott om länkar till fördjupande undersidor och andra intressanta och relevanta hemsidor eller andra digitala plattformar som stärker ditt budskap. Visa dig generös, det bygger förtroende. Visa att du är en schysst rådgivande expert, bjud på dig själv.

 

Grafisk profil

Att slå fast sin grafiska profil är som att bestämma vilka kläder man ska ha på sig och när de ska användas. Det handlar om att ta fram ett bra namn och en bra logotype. Den ska vara tydlig och fungera både i mikroformat och stora format. Genom att även ta fram en symbol som en del av logotypen snabbar man ofta på den visuella kommunikationen. En bild uppfattar mottagaren snabbare än bara typografisk text. En symbol är vanligt men ingen nödvändighet. Många stora företag nöjer sig med ren typografi i sin logotype.

Vad ska vara ditt profiltypsnitt? Bestäm ett typsnitt som gärna fungerar både på nätet och i trycksaker. Använd det konsekvent i alla sammanhang. Min typografilärare på Berghs School of Communication talade om att skilja på talande och tyst typografi. Den talande typografin är rubriker som ska synas och sticka ut. Den tysta typografin är den typografi som används i längre texter. Den ska bara vara lättläst och tydlig men om du bestämmer vad som gäller så kommer ditt varumärke uppfattas mer konsekvent och enhetligt.

I den grafiska profilen brukar också ingå färger, logotypeanvändning, layoutinstruktioner och så vidare. Ibland ingår även förslag på tonalitet i bilder och illustrationer. Mitt råd är att inte göra sin grafiska profil för komplicerad. Den ska vara ett funktionellt verktyg och den ska lätt kunna användas av alla. Framförallt, var konsekvent. Då klingar ditt grafiska profilackord vackert.

 

Presentationsmaterial

I dessa tider när den digitala världen tar sig in allt längre in i våra liv dygnet runt, så blir det ännu viktigare att också ta plats och fördjupa ditt budskap i realtid. I cyberspace kan du snabbt och kostnadseffektivt ta plats och vara levande. Framförallt på din hemsida, i nyhetsbrev och i sociala medier. Det är fantastiskt men det är också flyktigt. Det som berättas i cyberspace har en tendens att snabbt försvinna i det enorma flödet. Ett budskap på internet swischar förbi som en barkbåt i en brusande fors. Att ha ett presentationsmaterial att lämna efter sig är som skillnaden mellan att använda rökskrift och att rista i sten. Vad tror du är mest övertygande?

Själv hade jag i mer än fem års tid bara en skylt som hemsida. Där stod en programförklaring och kontaktuppgifter. Det räckte tack vare att jag fick mina uppdrag framförallt genom personliga möten i mina affärsnätverk. Direkt och indirekt. Däremot har min 24-sidiga broschyr varit en ovärderlig hjälp. Den innehåller allt nödvändigt av ethos, logos och pathos. Den broschyren lämnar jag bara över i personliga möten, den är inte till för att spridas i massupplagor. I ett nykundsmöte kan jag på 10-15 sekunder berätta om mig själv och min historia. lämna över min broschyr och därefter snabbt komma in på det absolut viktigaste, kunden och kundens situation. Har du en presentation som gör dig rättvisa? Har du en hit?

 

Paketering

Gör det lätt att köpa av dig, paketera dina erbjudanden på attraktiva sätt. En bra paketering är bland det allra viktigaste om man vill skapa ett lönsamt företag. Något som även Lars-Johan Åge kom fram till i sin forskning och sin doktorsavhandling vid Handelshögskolan i Stockholm "Business Manoeuvring – A Grounded Theory of Complex Selling Processes". Tänk McDonalds, tänk Ikea, tänk bilförsäljning, tänk mäklartjänster. Paketeringen av produkterna är olika, man kan lägga till tjänster och produkter, man kan skriva olika typer av kortare eller längre avtal, prisbilden kan se olika ut beroende på produkt, avtal eller servicenivå. Paketeringen gör det lätt att köpa och lättare för dig att både profilera och producera dina produkter och tjänster.

Jag är själv inne i en sådan process där jag utvecklar mina utbildningar och föreläsningserbjudande utifrån plattformen Varumärkesakuten. Mitt erbjudande kommer innehåll utbildningar på olika nivåer, filmer, böcker, skrifter, coachingpaket och mycket mer. Bland det mest spännande i denna process är att jag upptäcker nya möjligheter varje gång jag börjar bli konkret i mina formuleringar. Jag lever i process och jag lär mig av omvärldens feedback. Dessutom arbetar jag också med paketeringen av Stolt Kommunikation som producent av strategi, analys, marknadsföring och coaching. I paketeringsprocessen tvingar du dig själv att bli tydlig och attraktiv. Det är extremt nyttigt och utvecklande. Det är som att träna på att framföra sina egna låtar och dessutom hitta rätt arrangemang av låten. De kan gestaltas på tusen olika sätt även om grundstrukturen är densamma. Tänk t.ex. på Bob Dylan som hela tiden gör nya varianter av sina gamla hits. Något som gör både låtarna och artisten mer levande och spännande.

Low-hanging-fruit

Det är ett underbart begrepp. Low-hanging-fruit, den där frukten som hänger så långt ned så att den är lätt att plocka, ja det går nästan inte att motstå. En del kallar den även för plogen, håven eller tröskelsänkaren. Idén med en bra Low-hanging-fruit är att du har ett erbjudande som den du möter bara måste prova. Du får en chans att bevisa dig trovärdig och kunden får testa ditt löfte utan att riskera att förlora för mycket vare sig i tid eller pengar. Min Low-hanging-fruit är dels mina gratis frukostseminarier på temat "Lev din dröm, bygg ditt varumärke" och min nya variant, Varumärkesakuten QuickFix. Det är en två timmars kickstarts workshop med kunskap, verktyg, övningar och konkreta mallar. Allt för bara 990:-. Oförskämt billigt. Den tror jag mycket på och hoppas att den ska bli en riktig landsplåga. En långkörare på småföretagar-Svensktoppen?

 

Kontaktdatabasen

En aktuell och väl fungerande kontaktdatabas är nyckeln till att kunna kommunicera framgångsrikt med sina kontakter även när du inte är personligt närvarande. Hur ser det ut hos dig? Har du en fanclub? Har du en kundklubb? Har du koll på hur intresserade dina kontakter är av ditt erbjudande? Om du inte har en databas med kontakter så börja skapa en. Nu. På en gång. Se till att du minst har e-postadresser och helst mobilnummer. Då kan du nå dem i de flesta digitala kanaler. Med en uppdaterad kontaktdatabas kan du bygga en kommunikationsplan och slå an ett marknadsackord som låter bra. I planen lägger du in de kanaler som du ska synas och arbeta i. Du kommer spara både tid och pengar om du har en fungerande kontaktdatabas. Se det som en viktig och väl stämd sträng i ditt marknadsackord.

Nyhetsbrev

Om du har en kontaktdatabas kan du börja använda dig av det som i min värld seglat upp som min absoluta favorit för att bygga mitt varumärke, nyhetsbrevet. Det är en kanal som gör att du kan berätta om nyheter, ge råd och tips, använda dig av enkäter, ge kunskap, bjuda in till olika evenemang o.s.v. Möjligheterna är oändliga. Och till skillnad från sociala medier kan du mycket tydligare variera och styra budskapet.

Lägg bara en sak på minnet, all kommunikation i den digitala världen måste baseras på att du till 90% bjuder på kunskap, råd, tips och annat som mottagaren kan ha nytta, nöje eller få värde av. Bli inte en jobbig krängare, då blir du inte intressant, då tröttnar mottagaren snabbt och väljer bort dig. Visst kan du ha med ett erbjudande eller liknande men se till att max 10% av innehållet handlar om sälj. Det är ett bra riktmärke, du får under inga omständigheter uppfattas som en jobbig och påträngande typ. Lyssna på publiken, vad tycker de? Möt deras lust och behov.

 

Sociala medier

Matts Heijbel, Sverige Mr Storyteller och min kollega på kommunikationsnätverket K22, gav en fin bild av vad sociala medier är. Både han och jag är inga experter på området, tvärtom egentligen, men vi rör oss i cyberspace både konsekvent och uthålligt. Förundrat och med stora nyfikna ögon. Matts menade att sociala medier egentligen bara är en ny lägereld kring vilken människor samlas och samtalar. Så som vi gjort i miljontals år. Jag tycker det är en befriande tanke. Jag tycker sociala medier är fantastiskt och siktar själv mot att ta mer plats i den digitala världen. Steg för steg. Det jag hittills lärt mig är ändå att man måste avsätta tid för att bli synlig och relevant. Och att bestämma en strategi.

En expert på området menade att man minst måste vara beredd att lägga ned 30 minuter om dagen för att ha en chans att nå effekt. Vilken kanal ska man välja? En annan expert menade att man kan se Facebook som om det vore en kvarterskrog, Twitter som ett cocktailparty och Linked In är som en företagsmässa. Var vill du synas? Var känner du dig bekväm? Vad du är gör, se till att du knyter ihop alla dina insatser med varandra. Att dina möten får kraft av sociala medier, nyhetsbrev, hemsidor o.s.v. Allt ska hänga ihop. Din musik ska kännas igen i alla kanaler. Och du ska turnera flitigt. Det är så du bygger upp intresse och en trogen lyssnarskara.

 

Övriga mekaniska kanaler

Det finns egentligen hur många som helst. De ovan nämnda är de som jag tycker är viktigaste för att nå ut med sitt budskap. Trots att jag jobbat med det med än 25 år så har jag inte ens nämnt annonsering. Det fungerar naturligtvis fortfarande men det är inte så effektivt som det var innan internetrevolutionen. Om du ska annonsera är det ännu viktigare än någonsin att annonseringen hänger ihop med och fördjupas eller får stöd av andra kanaler. Allt ifrån personliga säljinsatser till events, hemsidesaktiviteter, direktreklam och så vidare. Kontakt med media är en viktig kanal som är värd att lyfta fram. Väl paketerat så kan även budskap från en liten aktör få medieutrymme om man lyfter fram allmänintresset. Andra starka kanaler är direktreklam, adwordsannonsering, banners, kundtidningar, böcker, föreläsningar och så vidare. Vad du än gör, var aktiv, var uthållig och följ din plan. Att bygga upp en trogen skara fans kräver idogt tränande och flitigt turnerande.

Nästa gång ska använda mig själv som exempel på hur man kan slå an ett marknadsackord som kan vara både konsekvent och uthålligt. Jag brukar tänka att om jag, som i princip är själv i företaget, kan genomföra allt det jag säger så kan alla andra både bygga och leva sitt varumärke. Låt det svänga, bjud på dig själv och kom ihåg: Du har ju ett erbjudande som ger nytta, nöje eller värde. Du behövs där ute.

Rock on/u

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn