fbpx

24/8 2014. Demokratin har födelsedag söndagen 14 september och städerna fylls av valaffischer. En del tycker de skräpar ned och andra, som undertecknad, tycker det är intressant att se hur de olika partierna försöker övertyga oss väljare om att just deras parti kommer rädda Sverige. Affischernas retoriska effekt är nog tveksam men att de höjer valtemperaturen och får oss stressade tunneltittare att uppmärksamma valet råder det inte något tvivel om. Det är häftigt med val. Vi ska vara stolta över vår demokrati. Nu kommer det avgöras hur starka de politiska partierna är. Hur väl partierna har byggt och levt sina varumärken? Hur trovärdigt deras etos, pathos och logos? För att synas i bruset är det viktigt att ha en egen karaktär på sina affischer. Centern har valt ett visuellt tema, ett retoriskt spännande grepp som får oss att tänka. Är det hjärter eller klöver?

 

Centern har kämpat i motvind och sökt sin plats och trovärdighet både i stad och på landsbygden. Det kanske är en omöjlig ekvation men skam den som ger sig. Hur väcker man sympati snabbt och enkelt? Hur sticker man ut? Deras tema, i alla fall här i Stockholm, bygger på att betraktaren har kunskap om och känner till den klassiska t-shirten "I Love New York" med extremt tydlig typografi och med hjärtat som symbol istället för ordet Love och staden skrivet med två bokstäver NY.

 



Den t-shirten har spridits över världen och temat har återanvänts och varierats av många. Företag, organisationer, städer, länder, produkter och individer. Budskapet har blivit ikoniskt och fungerar över hela jorden. Hjärtat är en universiell och positiv symbol. Det har Centern tagit fasta på. De tar dessutom ett klassiskt retoriskt grepp, att låna cred, ethos och trovärdighet av någon annan. Men hur starkt är ett budskap som glittrar med lånta fjädrar? Håller det i längden, är det ett tema som är byggbart över tid? Alltså är det ett bra koncept? Tänker man så blir det visuella temat förmodligen ganska snabbt uttjatat om den används för länge men som idé och karaktärbyggare i en kampanj har den sina poänger.

 

1. Budskapet kommunicerar

Hjärtat/klövern har en god grundkvalitet som krävs för all fungerande kommunikation, den får mottagaren att tänka till. Människan är av naturen nyfiken och ogillar att inte förstå vår omvärld. Under vår evolution har ofta vår överlevnad avgjorts om vi fattat rätt beslut. På Berghs School of Communication fick vi lära oss teorin med den ej helt fullbordade cirkeln, berätta inte allt, lämna något kvar till betraktaren att fylla i själv. 

2. En flexibel och profilerande idé

Den visuella karaktären gör att budskap och avsändare blir tydligt. Formspråket och karaktären håller ihop budskapen och hjärtat/klövern blir spjutspetsen. Jag kan tycka att typografi och layout är lite väl rörig och upphackad men helheten håller ihop. Det är inget tvivel om att det är Centern som är avsändaren.

3. Känt + okänt = intressant

Ett klassiskt grepp för att fånga intresset för sitt budskap är att blanda två kända delar till en ny enhet. Vi har alla sett Centerns klöversymbol och vi känner alla till budskapet med I-love-hjärtat men genom att sätta in sin klöversymbol istället för hjärtat så uppstår något nytt. Svårigheten med denna metodik är att hitta rätt balans mellan känt okänt. Inga hinner eller orkar att lösa rebusar, blandningen mellan känt och okänt måste vara relevant. Blir delarna för självklara och kända så blir budskapet tråkigt och ointressant. Här ligger den stora utmaningen och Centern har lyckats väl.

4. Ett positivt politiskt budskap

Gnäll och pajkastning gör ingen glad. Min kloka kollega och samarbetspartner, livscoachen Ewa Wigenheim, påpekade att det är befriande skönt med ett positivt politiskt budskap i ett klimat som alltmer präglas av svartmålande och nedsabling av motståndarpartnern. Vem gillar man mest, den som gnäller och skäller eller den som är glad och positiv?

Världen är ett levande universitet för den som vill jobba med sin utveckling. Att se, spara och försöka analysera budskap i vår närmiljö kan man lära sig oerhört mycket. Var nyfiken, samla bra och dåliga annonser, bra och dåliga bilder, kampanjer, design o.s.v. Bygg upp ditt referensbibliotek av erfarenheter och analyser. Det kan du ha stor nytta av när du själv ska arbeta med dina budskap.

Nyfikenhet är en gåva.

mvh/u