15/1 2017. Återigen är mänskligheten inne i nya omvälvande brytningstider som påverkar alla. I hela världen. Vare sig vi vill det eller inte. Det är bara att åka med. Förändringen sker i ett rasande tempo och många undrar vad det är som händer. Egentligen. Det är GUD som styr. Hen syns inte men finns ändå. Överallt. Men det handlar inte om religion. Det handlar om krafter som ingen fullt ut kan kontrollera men som alla behöver lära sig att hantera. Om man vill överleva och leva ett bra liv. Om vi vill skapa en bättre värld och en hållbar framtid för våra barn. I dessa tider är det viktigare än någonsin att både leva och bygga sitt varumärke. Med stolthet, styrka och ärlighet. För ingen kommer undan GUD.



 

Vi är alla afrikaner
Vad har egentligen hänt i mänsklighetens historia? Homo Sapiens är den av många så kallade primater som gick segrande ur evolutionskriget och lyckades att erövra världen. Någonstans för 200.000 år sedan i Afrika så visar den moderna genetikforskningen att vår art formats till ungefär så som vi ser ut idag. Men det tog miljoner år av evolution. Därefter har det bara gått snabbare och snabbare. För ungefär 55.000 år sedan tog sig en grupp om ca 100 individer från Afrika över till den arabiska halvön från Afrikas Horn.

En rasande utvecklingstakt
Från denna grupp människor har alla individer, utom de som blev kvar i Afrika, i världen sitt ursprung. Denna lilla grupp av Homo Sapiens spred sig över världen och utvecklingen har därefter rullat på i språng och i ständiga interaktiva processer mellan individer, grupper och kulturer i en allt snabbare takt. Andra omvälvande språng var övergången från jägar- och samlarkultur till jordbruksamhälle för ungefär 15.000 år sedan i Mellanöstern, uppbyggnaden av makt- kultur- och samhällssystem, skriftspråket, boktryckarkonsten, industrialiseringen och demokratiprocesserna. Allt spred sig och utvecklades. Och nu går det bara fortare och fortare.

 

 

Ingen väg tillbaka
Därför är det väl inte så konstigt att många är oroliga och inte riktigt känner igen sig. Människan är ju till sin natur konservativt lagd. Det är så vår art har överlevt. Genom att inte ta risker och bara försiktigt prova nya saker och företeelser innan man som flock inlemmar det nya i sin krets. När det prövats, granskats och befunnits godkänt. Nu händer det så mycket och så snabbt att många värjer sig. Man hinner inte med. Känner sig överkörd och inte lyssnad på. Det var bättre förr, tillbaka till nationalstaten, bygg murar, håll bort det okända … Populisterna enkla lösningar lockar många men det finns ingen väg tillbaka. GUD kommer ingen undan.

GUD styr oss alla
Per Schlingman är föreläsare och rådgivare inom kommunikation och ledarskap och var en av arkitekterna bakom förnyelsen av Moderaterna. En förnyelse som ledde till ett maktskifte och ett åttaårigt regeringsinnehav där Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och Per Schlingman var de främsta pådrivarna av det ”Nya Arbetarpartiet”. Schlingman har skrivit en fascinerande bok som heter ”Så vinner du kommunikationskriget – med berättelsen som vapen”. Det är här han etablerar bl.a. begreppet GUD som han menar påverkar oss alla. G stor för Globalisering, U står för Urbanisering och D för Digitalisering. Tre krafter som styr över oss alla. Krafter vi inte ser men som ger snabba och extrema konsekvenser. På gott och på ont. Den stora frågan blir då – kan vi styra GUD? Hur kan vi leva med GUD?

 

 

GUD kräver starka varumärken
Det är våldsamma förändringskrafter som Globaliseringen, Urbaniseringen och Digitaliseringen drar igång. För många individer, företag och länder blir det som att drabbas av tre tsunamis på en gång. Har alla kraft att stå emot och styra rätt när vågorna slår in? Hur starka och väl definierade är värderingar, kultur och system? Har man kompetens att ställa om och anpassa sig inför de nya utmaningarna som kommer?

Det är bl.a. nu som styrkan i varumärket och erbjudandet prövas och ofta till bristningsgränsen. Ingen kommer undan. Allt och alla prövas. Se bara på flyg-, bil- och resebranschen. Lågprisflyget skapade nya utmanande affärsmodeller. Bilbranschen pressas hårt av miljökrav och Tesla kom från ingenstans. Airbnb tar marknadsandelar från hotellen och resebyråerna får läggas ned på löpande band. Uber tränger ut gamla taxibolag.

De varumärken som behåller sina positioner och växer har sett till att skapa engagerade varumärkesambassadörer som utvecklar varumärket. Det är detsamma som lojala och motiverade medarbetare och kunder. GUD kräver delaktighet, ärlighet och engagemang. Och organisationer som lever som de lär. 

 

 

G som i Globalisering
Sidenvägen, handelsplatser, karavaner och folkvandringar. Globalisering är inget nytt, Människan har alltid drivits av sin överlevnadsinstinkt, nyfikenhet och drift att kunna göra affärer. Det är bara det att nu har världen blivit en marknadsplats för alla. Det finns inga gränser. Förr sa man ”all business is local”. De stämmer fortfarande, det är bara det att det är världen som idag är den lokala marknaden. Nästan. Åtminstone är vi på väg mot det med stormsteg.

Jag minns bara hur min yngste son, då 13 år, förtvivlat gärna ville ha ett par hörlurar av märket Beats by Dre. Han hade nyss fyllt år och fått alldeles för många och dyra presenter så vi sa att han fick bekosta hörlurarna själva. Han Googlade, beställde billigt på nätet och fick efter någon vecka ett par från Kina. Som såg bra ut men även om de gick sönder efter en vecka så är det ett exempel på hur GUD påverkar. Världen är nu marknadsplatsen. Gilla det eller ej. Var förberedd eller ej. Det är ditt val. Ingen kommer undan.

 

 

U som i Urbanisering
Urbanisering innebär folkförflyttning från landsbygd till stadsmiljö. Vi människor är flockdjur, vi behöver varandra, vi blir till i möten och där får vi trygghet och möjligheter till … allt. I 1900-talets början bodde cirka 10% av världens befolkning på landsbygden. År 2008 var året, enligt FN, som antalet människor i städer blev fler än de som bodde på landsbygden. Och trenden bara fortsätter.

Vad ger det för konsekvenser för jobb, kultur och samhälle? Hot och möjligheter? Individualisering samtidigt med gruppifiering. Vi kan tycka det är rätt eller fel men trenden är extremt tydlig. Stadens lockelser och enorma utbud drar till sig människor av alla sorter. Där det finns folk finns det också möjlighet till överlevnad i mycket större grad än i glest befolkade områden. Tempot och mångfalden är den stora utmaningen för företag och deras kommunikation för att bli ett attraktivt alternativ i det urbana livet. Här finns marknaden. Här finns människorna. Här finns möjligheterna.

 

 

D som i Digitalisering
Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och allt som kan digitaliseras kan kopieras. Smaka på den. Vad ger det för konsekvenser? Om du och dina erbjudanden är kopierbara så är det ännu viktigare att du har ett starkt och attraktivt varumärke. Produkter och tjänster blir allt mer lika varandra så ofta är det enda som skiljer det ena från det andra är upplevelsen och känslan för varumärket. Det är en skillnad i upplevelsen mellan Apple och Acer. Det är skillnad mellan en Porsche och en Skoda. Det är skillnad mellan ett par H&M-jeans och ett par Levis. Men är skillnaden egentligen så stor i verkligheten?

För ca fem år sedan var det ingen som visste vad en app var. Idag arbetar, bara i Nordamerika, ca 350 000 människor med apptillverkning av olika slag. Vad blir nästa stora trend? Hur ser framtidens arbeten ut? Ingen vet med säkerhet. Dock är det förmodligen som en professor i pedagogik vid University of London menade. ”Det viktigaste vi måste lära våra barn och ungdomar är lusten att lära och förmågan att lära nytt. Ingen vet idag hur framtidens jobb kommer se ut så därför måste utbildningsväsendet utveckla sin förmåga till att få eleverna att vilja och kunna lära nytt”.

Den digitala världen är en så växande stor verklighet så den och de som inte hänger med i utvecklingen kommer bli de som är i det nya utanförskapet. Hävdar många forskare och trendanalytiker som ibland drar till med drastiska formuleringar som ”digitalisera eller dö”. Sant eller inte, digitalisering fortsätter och den påverkar oss alla. Nätet blir en allt viktigare marknads- och mötesplats där varor, tjänster, tankar, visioner utbyts och växer i en allt snabbare takt.

 

 

GUD borde stavas med H på slutet
H som i hållbarhet – det är en annan megatrend som kanske inte är lika uppenbar som de andra men som mer och mer påverkar individ, företag och samhälle. Och GUD. Enligt bl.a. det världsomspännande revisions- och konsultbolaget Grant Thornton ansvariga på området är hållbarhet ett förhållningssätt som växer sig allt starkare. Hållbarhet är idag detsamma som lönsamhet, ur individ, miljö och samhällsperspektiv.

Idag kan man med fog säga att alla vet allt om allt och alla tack vare internet. När transparensen ökar, ökar också krav och förväntningar på alla parter. Är du schysst, är du ärlig, kan jag lita på dig?

I den gamla tiden så hade företagen till uppgift att agera för sitt eget bästa och politikerna skulle se till det gemensammas bästa. Stridsropet ”Alla ska med” användes av både höger och vänstersidan. Idag flyter allt ihop. Det företag som inte kan visa och bevisa att man också tar ansvar för både samhällets och individens hållbarhet kommer få problem. Stora problem. Framtidens medarbetare kräver hållbara värderingar, meningsfullhet och ärlighet av sina arbetsgivare. Och framtidens medarbetare kräver kulturer som ger stor frihet och utrymme för självförverkligande. De som inte klarar av att stå upp för detta får problem.

Egenintresset måste alltså hänga ihop med allmänintresset. Fler och fler förväntar sig, nej kräver, att företag ska ta ansvar även för det som ligger utanför den direkta vinsten. Allt hänger ihop. Det finns inte längre några målgrupper, det finns bara medborgare som ställer direkta och höga krav på de företag som de ska konsumera av. Och jobba hos.

Tack vare GUD går det också att säga att makten att påverka för individen aldrig varit större. Egentligen är handlar det om utökad demokrati i ordets bästa betydelse – folkstyre. Idag ser vi att medborgarmakt och konsumentmakt ökar mer än någonsin tack vare GUD.

 

 

Starka varumärken överlever GUD
Vad innebär detta för de individer, företag och organisationer i praktiken? Om man vill nå ut med sitt budskap och bygga tillit och attraktion? Det gäller att våga släppa sargen och öka sin närvaro i fler kanaler. Där behöver man vara lyhörd och inriktad på dialog mer än på megafonbudskap. Man behöver på allvar visa sina värderingar och äkta engagemang och man behöver framförallt både bygga och leva sitt varumärke. Med stolthet, ärlighet och passion. Och man måste vara beredd att förändra sig snabbt och möta den tid man verkar i utan att tappa sin kärna. Med ett väl definierat varumärke ökar man chanserna att lyckas. I oroliga tider behövs fasta pålitliga punkter mer än någonsin.

Tror du på GUD. Eller tror du på GUDH. Eller tror du på …?

mvh/u

PS. Begreppen Globalisering, Urbanisering och Digitalisering kan också kallas för ”Hyperobjekt”. Det är ett samlingsnamn på begrepp och företeelser som är så stora och oöverskådliga att de nästan inte går att greppa intellektuellt. Dessutom är de osynliga och ogripbara men de finns överallt och påverkar oss ständigt. ”Hyperobjekt” myntades av den engelske professorn Tim Morton. Andra exempel är finansmarknaden och klimatförändringarna.

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn