fbpx

28/10 2013. Varför är vi så passiva? Varför är vi så blyga och otydliga? Varför brister vi så ofta i uthållighet? Varje vecka träffar jag 50-70 företagare i mitt affärsnätverk Arndts. Alla, säger alla, har erbjudanden som ger nytta, glädje eller värde. Som kan göra världen lite bättre. Alla är duktiga, kompetenta och erfarna. Men alla brottas med att få ut sitt budskap. Samtidigt som det idag är lättare tack vare de digitala kanaler som finns. Ingen kan längre säga att man inte har råd. Var sitter proppen? Varför får vi inte större utväxling på våra insatser?. Jag tror att lösningen är mycket mycket närmare än vi tror. Som så ofta ser vi den i spegeln varje dag. 

 

 

Världen bli allt mer komplex. Öppen men ändå svårtillgänglig. Vi har aldrig levt i en tid när alla sekundsnabbt kan få tag på praktiskt taget all önskad information. Men var ska man leta och hur bedömer man vad som är rätt? Bruset är högre än någonsin och arbetstempot uppskruvat till det yttersta. Och sedan ska man klara resten av livspusslet också. Nycklarna ligger som så ofta dolda i det egna hjärtat. I den egna identiteten. Som företagare räcker det inte med att ha en bra och säljbar produkt eller tjänst. Du måste också vara stolt, stark och strålande. Varje dag. Hela tiden. Som företagare står du alltid på scen tack vare nätet och de digitala medierna. Men vad är det du visar? Gör du dig själv rättvisa?

 

10 år och 10 000 timmar

Min upplevelse är att många företagare inte arbetar tillräckligt mycket med att bygga sitt eget varumärke och sitt erbjudande. Sitt eget uttryck. Man missar många både små och stora detaljer som är avgörande för att få nöjda kunder. Det kan vara alla dessa så kallade Touchpoints som möter omvärlden. Allt ifrån en konsekvent och säljande mailfot, till en levande hemsida till en väl avvägd Elevator Pitch (Läs mer på min blogg om One Company, One Voice). Men det kan också vara hur man förmedlar den rätta känslan. Karisman, utstrålningen, den kommer någonstans ifrån. Den går att träna. Vi borde lära oss mer av musiker, idrottsmän och skådespelare. För att bli riktigt riktigt bra sägs det att man måste träna 10 000 timmar och i 10 år. Och med kvalitet. Det märks om en person är besjälad, ärlig och övertygad. Det skapar en positiv energi som smittar och bygger förtroende. Äkta engagemang kommer inifrån, äkta engagemang syns och känns.

 

Träning skapar ny frihet

Bruce Springsteen berättade en gång om det magiska ögonblick som ofta infann sig vid ett speciellt tillfälle när de repeterade. Det var när bandet hade slipat låtarna inför turnén så mycket att de kunde dem både framlänges och baklänges. Och i ett otal versioner. Då, och först då, så lyfte musiken på ett sätt som det aldrig gick att förutse. Det hände något i tajmingen och i samspelet som tog låtarna till en ny nivå. Då det blev magiskt. Det var därför Bruce och The E Street Band måste träna så mycket. De ville alltid ge sitt bästa och just det där magiska till sin publik. Samma känsla vittnar många andra toppstjärnor om. Zlatans zlit på planer och gym. De till synes helt avslappnade och självklara skådespelarprestationerna som får stående ovationer. Bakom dessa framgångar ligger det oändliga timmar av arbete. Där är kärnan. Tillväxten kommer inifrån.

 

Fokus, magiska mål och uthållighet

I grunden handlar det alltså mycket om självförtroende och självtillit. Det är något man bygger upp över tid genom medvetet och uthålligt arbete. Och det är något som man också bygger upp tillsammans i en organisation. Man kan göra varandra bättre. Jag tycker att den stora skillnaden mellan företagare och framgångsrika stjärnor från underhållningsvärlden är just den ständigt pågående utvecklingsviljan. Passionen och intensiteten. Man drivs av nyfikenhet och vilja att växa. Det är mycket viktigare än pengar och berömmelse. Och visst, det är precis samma känslor som drivit fram många av Sveriges framgångsrika företagare. Ingvar Kamprad, PG Gyllenhammar, Janne Carlsson, Stefan Persson & Far, Bröderna Rausing (Tetrapack) och många fler. De har insett vikten av ständigt utvecklas. Och de har förstått, den som tränar mest är bäst. Den som är bäst, tränar mest. Och avslutningsvis, de har också förstått, det enda misslyckandet som finns är att ge upp. Jag har hört och sett många av världens bästa coacher, sälj- och motivationsgurus. De säger alla: sätt magiska mål, fokusera och arbeta uthålligt. Svårt – ja! Lätt – ja! Gör vi det? För sällan.

Var stolt!

mvh/u