4/9 2016. Det enkla är det svåra heter det ju. Ett uttryck som för mig blivit allt sannare ju mer åren gått. När jag var yngre tycktes livet enkelt och självklart. Det vara bara att kasta sig in i nya projekt och utmaningar och testa. Med lite energi och envishet så löste sig det mesta. Det gick ofta ganska snabbt att ta sig till en hyfsad nivå vad det gällde utförande och kontroll. Men för att utveckla något till högre höjder, för att gå från bra till fantastisk, då det kräver något helt annat. Den insikten har växt sig allt starkare tillsammans med respekten inför det arbete som krävs om man vill utvecklas. Det kräver förståelse för, insikt om, och nyfikenhet på de detaljer som bygger en hållbar helhet. Och det tar tid. Detta gäller det mesta. Relationer, idrott, musik, konst, företagande och inte minst varumärkesbyggande. Hur gör man?

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

79. Träna på att se och vårda detaljer

Min övertygelse är att man i grunden måste älska det man gör och göra det man älskar om man ska lyckas nå sin dröm. För en attraktiv dröm måste man ha. Det är få som orkar lägga ned det arbete som krävs om man inte har en dröm. Och den drömmen behöver brytas ned i mätbara mål. Därefter måste man vara grymt uthållig. Utan passionen och nyfikenheten så är det svårt att orka göra det som krävs. Då är det svårt att känna den meningsfullhet som krävs för att orka träna, slipa, utveckla, testa, diskutera, analysera, tävla, utbildas, vila, fylla på … I precis allt som man kan förkovra sig i så består varje utvecklingssteg av serie detaljer som behöver samordnas till en helhet. Och sedan finslipas och finslipas och finslipas. Och finslipas. Dessutom krävs det ytterligare en fundamental insikt. All utveckling går i steg. Det finns ingen quick-fix.

Gå inte på myten om talangen
Det finns en seglivad myt att det är den medfödda talangen som är mest avgörande för den som ska bli bra i någonting. Mig veterligen är det hittills inte någon människa som är född till världsmästare, nobelpristagare eller president. Allt är en fråga om rätt kombination av arv och miljö men framförallt så handlar det om passion, mod och uthållighet. Den som tränar mest är ofta bäst. Den som är bäst tränar mest. Det är en gammal sanning men det räcker ofta inte. Det behövs mer. Rent generellt tycker jag att vi som företagare, ledare och medarbetare tränar för lite på att utveckla våra förmågor. Vi jobbar men vi tränare sällan. Tyvärr. För det finns enorma utvecklingspotential för den och de som vill utvecklas. Det går att ha roligt på jobbet och vara både effektiv och lönsam.

 

 

Utvecklingen sitter i detaljerna
Att träna och utveckla just sin specialitet är krävande i sig men de riktigt stora mästarna tillför ofta en ytterligare dimension till sitt mästarskap. Här är bara sex exempel bland alla tusentals som finns. Minst.

1. Sovjetiska musiker i klassisk musik repeterade inte bara kopiöst med de bästa lärarna och de bästa kollegorna. De fick också läsa filosofi för att komma i kontakt med sina djupast liggande känslor för att kunna förmedla ett rikare uttryck.

2. Gunde Svan var inte bara en mästare i skidspåren. Han var näst intill fanatiskt intresserad av att utveckla alla möjliga detaljer i utrustning och planering. Ett exempel är Gundes nedslipade och vässade spetsar på stavarna som gjorde dessa några gram lättare men inte nog med det. Det gav också Gunde ett mentalt försprång i utsatta lägen. Ett psykologiskt övertag som kunde vara avgörande.

 

 

3. Jag såg en gång ett program med ett gäng amerikanska etablerade stå-upp-komiker som diskuterade sin konstform. De resonerade om utmaningar och karriär och återkom ofta till ett speciellt begrepp. De pratade om vikten av att ”clean upp your act”. Alltså spetsa, rensa och utveckla den till synes spontana och avslappnade showen. Alla detaljer påverkar uttrycket. Allt går alltid att utveckla. Allt behöver tränas. För den som vill nå ”det”.

4. Winston Churchill var en lysande talare men han visste också hur viktigt det var att orden kändes äkta och förankrade. Hans minutiösa förberedelser inför sina återkommande radiotal till folket hade avgörande betydelse för moral och uthållighet i en extremt utsatt tid. ”Keep calm and carry on”. Churchill repeterade, repeterade och repeterade ibland i månader innan radiotalen. Tyvärr hade Hitler samma insikter och metodik men lyckligtvis bar inte hans och nazismens värderingar.

5. Friidrottare behöver träna i åratal för att vänja kroppen vid de extrema belastningar som krävs. Plus att de måste sköta kost och hälsa exemplariskt. Och ha kloka träningsupplägg som fungerar över fler år. Ett konkret exempel från friidrottsvärlden är Usain Bolt som vid OS i Aten inte ens lyckades ta sig till final på 200 meter trots sin enorma talang. Bolt inledde då ett samarbete med demontränaren för det Jamaicanska friidrottslandslaget, Glen Mills. Han analyserade alla delar av Usains styrkor och svagheter och byggde därefter upp en träningsmetodik som sakta men säkert gjorde Bolt till den han är idag. I Peking exploderade han. Mästarnas mästare. Tre guld i tre OS i rad.

 

 

6. Filmindustrin är ett annat exempel på en bransch som bara måste ha en extrem kontroll på detaljer för att skapa en övertygande helhet. Annars faller magin. Titta bara på när eftertexterna rullar. Se så många människor som har varit inblandade i filmproduktionerna. Det är inte bara skådespelare och regissörer. Där är arméer av ansvariga och assistenter inom ljud, bild, dekor, casting, smink, effekter, musik och alla andra delar som krävs för att skapa en film idag. Det imponerar. Det visar med all önskvärd tydlighet på vikten av att ha koll på detaljerna. Och vikten av att det finns en vision och tydliga mål. Det sätter enorma krav på både skapare, ledarskap och medarbetare att ha koll på detaljer och sträva mot samma mål.

Ta hjälp av det friska ögat
Det är lätt att köra fast och misströsta. Vi sliter och gnor men upplever ibland att det inte ger resultat. Det känns som att sitta fast i lera och allt känns bara tungt. Det är lätt att bli hemmablind och inte se att man faktiskt har utvecklats. I det läget är det ovärderligt att ha ett friskt öga som hjälper dig och som du vet vill ditt bästa. Det kan vara en vän, mentor, coach, bollplank men det viktiga är - ni måste ha en tillitsfull relation och ni måste vara överens om drömmar och mål. Och ni måste ses med en regelbundenhet. Länge. Det tar tid att utvecklas. Ofta lång tid. Den som säger något annat ljuger. Visst, tur och timing är viktigt. Det kan inte förnekas. Men. Det är inte avgörande i det långa loppet. Eller som Ingmar Stemark sa när han fick frågan om varför han så ofta hade sådan tur och vann med små marginaler. ”Det är märkligt, ju mer jag tränar ju mer tur har jag”.

 

 

Varumärkesbyggandets hörnpelare
Att bygga och leva sitt varumärke är också en komplex process men den är också oerhört rolig om man genomför den på rätt sätt. Allt börjar i hjärtat med en stark övertygelse om att man har ett erbjudande som ger andra nytta, glädje, värde, nöje. Man har dessutom förankrat i både kropp och själ sina mål, sin vision och sin mission.

Därefter har man definierat sin ”tratt” – sin identitet, profil och image. Man har paketerat sitt erbjudande och byggt ett starkt, snabbt och hållbart varumärkesskepp med valda drivande mervärden i seglet och tydliga och attraktiva bärande kärnvärden i skrovet. Det som också kallas kultur.

Ombord på skeppet har man paketerat sina erbjudande så att de är lätta och köpa.

Därefter har man definierat sina målgrupper och vet vilka de är, var de finns på relationstrappan och vad som lockar dem ombord och att gå från intresserade, till kunder, till ambassadörer.

Sist men inte minst, man spelar på sin gitarr. Alltså man har ett sälj och marknadsackord som är starkt och attraktivt. Och man spelar ofta, med känsla och med hjärtat. Länge. Väl. Och man vårdar och utvecklar alla detaljer. Det utvecklar både självförtroende och mod. Hur gör du? Rock on.

mvh/u

 

 

PS. Ofta ser man inte de viktiga detaljerna förrän man börjar tittar närmare på sin affärsidé och sina erbjudande. När jag för drygt två år sedan bestämde mig för att börja blogga en gång i veckan var jag mycket osäker på hur jag skulle kunna få ihop material till bloggen vecka ut och vecka in. Men i och med att jag började blogga så hittade jag bara mer och mer innehåll. Konsten är att gräva där man står. Jag bygger all in kommunikation på att försöka bjuda på så mycket råd, tips och kunskap jag kan om konsten att bygga och leva sitt varumärke. Och ju mer jag skriver ju mer hittar jag i min egen guldgruva. Bara den här serien om självförtroende och mod har gjort att jag i nuläget funnit över hundra olika rubriker att skriva om. Och jag vet att det finns mer. Mycket mer. Och det finns hos dig med.

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn