7/7 2014. Framgång, utveckling och lönsamhet. Åtråvärt för de flesta och ingen quickfix för någon. Kan bli ganska uttjatade slagord som kan upplevas nästintill ouppnåliga för många. Men det finns massor av lösningar om man inte fastnar i sitt eget tunnelseende och ser alltför mycket till den egna produkten eller tjänsten. Det putsas och fejas in i det oändliga men man lyfter inte blicken. Man missar nämligen att fokusera på det mest väsentliga. Kunden och kundens behov. Framgångsrika och lönsamma företag förstår vikten av att attrahera och utveckla det som avgör affären på både kort och lång sikt. Nämligen engagerade och aktiva varumärkesambassadörer. Det är lika med nöjda kunder och nöjda medarbetare. Alltså nöjda kunder och medarbetare. En insikt som bl.a. "SAS-Janne" Carlzon använde sig av framgångsrikt. Samarbete, dialog, lyhördhet är grunden till att bygga starka relationer. Då måste man komma in i det lilla lilla tunnelcirkeln som för tunneltittarna ( = alla människor) innebär verkligheten. Men hur bygger man starka relationer? Hur gör man i praktiken för att komma in i sina kontakters tunneltittarcirkel? Här är 24 konkreta tips.

 

 

De här råden för att upprätthålla ett gott samarbete med kund lärde jag mig redan när jag själv utbildade mig till art director på Berghs School of Communication för mer än trettio år sedan. De är lika aktuella idag. De visar att det inte finns något nytt under solen, att detaljer är viktiga och att det krävs disciplin och uthållighet för att bygga goda relationer, bra samarbeten och hög tillit. Men det är ingen rocket science, inga hemligheter eller magiska knep. det handlar om ärlighet, tydlighet och goda värderingar. I många stycken gäller samma principer för all form av relationsbyggande som vid jobbsökning, nykundsbearbetning och merförsäljning. Var en schysst närvarande, engagerad, rådgivande expert och samarbetspartner.

1. Ta initiativet

2. Behåll initiativet

3. Bekräfta överenskommelser

4. Håll överenskommelser

5. Skaffa dig kunskap om företaget och produkterna

6. Håll dig informerad i kundens fackpress

7. Bevaka kundens konkurrenter

8. Håll kunden informerad - om sig själv

9. Håll kunden informerad - om dig

 

 

10. Håll kontinuerlig kontakt:

- telefon minst två gånger per vecka

- brev/mail minst varje vecka under pågående projekt

- säljkontakt minst en gång per månad

11. Skicka lägesrapporter, varannan vecka - varje månad

12. Sträva efter att hålla kundmöten hos kunden - om inte praktiska eller andra skäl talar emot det

13. Förbered dig inför kundmötena

- läs på

- gör en agenda

 

 

14. Passa mötestiderna

15. Lyssna på kunden

16. Låt kunden träffa så många som möjligt av dina medarbetare/kollegor

17. När kunden sökt dig - hör av dig bums

18. Ägna landsortskunderna särskild omsorg

19. Hjälp dina kollegor med karriären

20. Kolla igenom all text du skickar till kunden

21. Var lojal mot dina arbetskamrater - och kunden

22. Prata inte skit om konkurrenterna

- Prata inte skit om kunden

- Prata inte skit om medarbetarna

23. Håll utvärderingssamtal med kunden minst en gång om året

24. Glöm aldrig att du jobbar i servicebranschen. Du finns till för kunden - inte tvärtom

 

Som sagt, nöjda kunder blir varumärkesambassadörer och kommer tillbaka. Och det är mycket lönsammare att försöka utveckla en befintlig kund som att försöka skaffa en ny. En del forskning pekar mot att det kostar nästan 10 gånger så mycket, i tid och pengar, att få in en ny kund som att utveckla en befintlig. Det är alltså extremt lönsamt att utveckla sina kundrelationer. Nästa gång ska jag berätta ännu mer om hur man kan agera för att bygga starka kundrelationer. Då kommer jag referera till en av de allra duktigaste i ämnet, Thomas Lydahl från WOW Marketing. Och en sista fråga, när ringde du en kund senast bara för att kolla läget? Utan någon baktanke, bara för att vara schysst? Testa, det kommer uppskattas.

mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn