16/2 2014. "Att säga att man inte hinner nätverka är som att säga att man inte hinner göra affärer" sa Ebba Hagander Mir från Diversity Group. Ebba är en av mina medlemskollegor från affärsnätverket Arndts. Det är verkligen på pricken vad det handlar om. Det bästa, kraftfullaste och effektivaste sättet att göra affärer på är genom personliga möten. Då kan man se varandra i ögonen och då kan man använda hela sitt kroppsspråk och alla känslor. Du vet väl att 93% av kommunikationen mellan människor sker genom vårt kroppspråk? Nätverkande har förändrat mitt liv till att bli så mycket roligare och bättre på alla plan. Både personligt och affärsmässigt. Direkt eller indirekt har jag fått 80% av mina kunder genom Arndts. Och varje vecka träffar jag mellan 10 och 20 nya affärsmöjligheter, det är de gäster som besöker gruppen. Efter mina sex år på Arndts vill jag därför dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Första delen börjar i ditt hjärta.

 

 

Varje vecka så får jag energi, kunskap och nya affärsmöjligheter tack vare de människor jag möter på Arndts Weekly. Att vi dessutom har Stockholms vackraste utsikt gör ju inte saken sämre. Vi ses nämligen uppe på restaurang Gondolen. "Men hur hinner du med?" är en vanlig fråga. Svaret är snarare att när jag inte går så förlorar jag energi och säljfokus. Varje möte är en möjlighet att växa om man tar till vara det på rätt sätt.

Det personliga mötet

Alla affärer har någon gång avgjorts i ett personligt möte. Det gäller även om du köper ett tuggummi eller beställer något på nätet. Det som kallas Business to Consumer. Då finns det affärer gjorda i tidigare skeden som varit avgörande. Entreprenörer har utvecklat sina erbjudande och sedan ofta mött samarbetspartners och leverantörer som hjälpt till att utveckla produkter och tjänster. Därefter lanseras och distribueras produkterna på marknaden. När det gäller B2B, Business to Business, så gäller det nästan alltid att affärer av någon komplexitet görs upp öga mot öga. Det mänskliga mötet är alltså avgörande för alla relationer. Hur bra är du på att möta andra? Är du tydlig? Är du ärlig? Är du entusiastisk? Är du lyssnande? Kan du ställa bra frågor? Genom att träna dig på att bli en bra nätverkare så kommer du göra mer affärer och få både ambassadörer och fans. Och växa som människa.

 

Nätverkande är ingen quickfix

Att bygga relationer och förtroenden tar tid. Tro ingenting annat. Många gör misstaget att se nätverkande som en slags quickfix där man kommer in och sprider så många visitkort man kan i hopp om att någon ska nappa. Fel, fel, fel! För att få ut maximalt av sitt nätverkande måste man se det långsiktigt, det är då man får ut mest effekt. Visst händer det att man kan göra affärer vid första mötet, det är inte ovanligt men det är bara en bonus. (Själv fick jag tre superbra kontakter när jag var på mitt introduktionsmöte till Arndts och två av dem blev kunder.) Alltså, ha alltid ett långsiktigt perspektiv på ditt nätverkande. Då både bygger och lever du ditt varumärke. Och därmed ökar lönsamheten.

 

Handen på hjärtat

Vi tar det igen, du kommer inte undan dig själv. Lägg handen på hjärtat och svara tydligt och ärligt på frågan: Har du ett erbjudande till omvärlden som ger nytta, nöje eller värde? Kan du svara ja? Högt och rent? Svarade du ja så har du goda möjligheter att lyckas som nätverkare. Det är grunden, du kan inte dölja dig själv. Du läcker som ett såll. Om du inte på riktigt är äkta och ärlig så är det inte ens någon idé att du försöker. Du kommer bli avslöjad direkt. Men även om du svarar ja på frågan så måste du träna på och hela tiden utveckla ditt budskap. Svarar du nej eller om du känner att du behöver hjälp med att formulera ditt erbjudande så rekommenderar jag dig ett besök på Varumärkesakuten. Eller så besöker du något av mina frukostseminarier på temat "Lev din dröm – utveckla ditt varumärke". Där berättar jag om de livsnödvändiga områden du måste ha koll på: tratten, skeppet, trappan och inte minst gitarren.

Hisspresentationen

Tydlighet är avgörande. Det finns undersökningar som visar att de flesta säger nej till för att de inte förstår vad de kan köpa. Därför är det oerhört viktigt med att vara tydlig med sitt erbjudande så att det blir lätt att köpa. Ta fram och träna därför på din egen så kallade hisspresentation. Hur kan du snabbt och attraktivt beskriva vad du gör och vad du erbjuder? Ett konkret tips är att du skriver ner formuleringarna och ser om du kan få in texten på baksidan av ditt visitkort. Det har jag själv gjort och det har varit en ovärderlig hjälp i mina möten med andra nätverkare. (Läs mer här). I många nätverk så har man ofta bara ca 20-30 sekunder på sig att presentera sig. Och framförallt träna, träna och träna igen. Slipa och utvärdera. Be om respons och kommentarer. Du kan alltid bli bättre.

 

Ta hjälp av retoriken

Retorik betyder konsten att tala övertygande. Fram till i början av 1900-talet fanns det till och med universitet som bara utbildade i retorik. Att vara genuin och äkta i retorikens grundbegrepp är lika viktigt i dag som det var på grekernas tid. Har du koll på hur väl du kan stå för de klassiska begreppen? Ethos: förtroende, din etik, moral och karaktär. Utstrålar du det du vill? Är du sann? Går det att lita på dig? Pathos: beröra, ditt engagemang och din entusiasm smittar. Att visa äkta och relevanta känslor bygger förtroenden. Det kan vi andra förstå och relatera till. Du får gärna vara personlig men undvik att vara privat. Det blir lätt kladdigt. Det sista klassiska begreppet är Logos: förnuft, vilka logiska sakskäl och argument finns det för dig och ditt erbjudande? Varför ska man lita på dig och vilja ha just ditt erbjudande? Summera och skriv ner vilka konkreta kundnyttor du har för ditt erbjudande.

Hitta variationer på temat

När du hittar grunden för ditt sätt att presentera dig själv och ditt erbjudande så är det nyttigt att fundera ut olika sätt att variera budskapet på. Om du som medlem i ett nätverk säger exakt samma sak vecka ut och vecka in så kommer dina medlemskollegor till slut inte höra vad du säger. Och du visar brist på engagemang och respekt för de andra i nätverket. Därför måste du variera dig och gärna överraska. Du har massor av intressanta saker att berätta. Du kan berätta om nöjda kunder, du hitta spännande historier om hur ditt företag skapades, du kan berätta om dina drömmar och visioner, du kan bjuda på kunskap och ge råd och tips och mycket mer.

 

 

Stolta variationer

Själv har jag ca 200-250 olika varianter på mina 30-sekunders presentationer. Och jag försöker hitta på något nytt till varje nätverksträff. Ett av mina erbjudanden är ju faktiskt kreativitet. Det måsta jag visa, inte bara snacka om. Jag vill leva som jag lär och mina presentationer blir också ett sätt att leva mitt varumärke. Allt landar i konsten att bygga och leva sitt varumärke. Jag har hoppat runt på ett ben, kastat tennisbollar, fått församlingen att kasta pingisbollar i en hink, jag har pratat på dialekt, målat mig med läppstift, slängt böcker, läst dikter, sjungit, spelat gitarr och mycket mer. Idag presenterar jag mig alltid som Dr Stolt från Varumärkesakuten och har alltid en läkarrock på mig. Jag blir som en vandrande rollup och väcker uppmärksamhet och förväntan. Som jag kan hämta hem i mina erbjudanden. I möten och på hemsidan.

Vad kan du hitta på? Hur kan du presentera dig och variera ditt budskap? Våga och vinn sympati och uppmärksamhet. Men framförallt, var en bra nätverkare och se människor som möjligheter. Det ska jag berätta mer om nästa gång.

 

Var stolt, ha kul, nätverka mer.

mvh/u

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn