7/12 2014. Att det ska vara så svårt. Det där med identitet. Vem är jag och varför? Det är något alla mer eller mindre brottas med. När jag startade Stolt Kommunikation år 2008 hade jag en vision om att världen behövde mera stolthet och tacksamhet. Alldeles för många människor, företag och organisationer gick runt och låtsades vara något de inte var. De fastnade i image och yta och missade att använda sig av sin egen äkta historia, kraft och engagemang. Så var det då och så är det fortfarande. Tyvärr. Att försöka lyfta stoltheten och tydlighet hos mina uppdragsgivare har gått som en röd tråd genom allt det jag gjort genom åren. Men när det kommit till mitt eget företag har jag inte lyckats vara lika tydlig. Fram tills nu. Nu har jag svaret.

 

Affisch för en TCO-kampanj med målgruppen studerande på högskolor

 

Stolt Kommunikation är en reklambyrå. Kort och gott. Det beskriver precis mitt erbjudande. Jag levererar reklam. Kommunikation som gör att företaget syns och blir efterfrågat. Punkt. Det är målet med alla insatser. Att säga något annat vore att hymla. Att göra reklam är inte fult bara den är ärlig, upplysande och sann. Men den behöver inte bli tråkig för den sakens skull. Bra reklamen öppnar ögonen hos mottagaren och väcker intresse och nyfikenhet. Bra reklam "leder hästen till vattnet men den kan inte tvinga hästen att dricka". Vattnet är butiken, företaget eller organisationen. Där finns en människa och en säljare. Det är hens uppgift att bevisa att hästen/kunden vinner på att dricka. Då måste säljaren vara entusiastisk, rådgivande, schysst, närvarande och vid lämpligt tillfälle våga fråga efter affären. Varje affär ska ge något till kunden som skapar nytta, glädje eller värde. Annars är det ingen affär. Det gäller att hålla sina löften och helst överleverera. Då byggs tillit och förtroende och en lojal kund. Om man odlar relationen. Att Stolt Kommunikation dessutom erbjuder utbildning, föreläsningar och workshops är ett mervärde och en naturlig konsekvens av alla mina år som lärare på Berghs och min vilja att dela med mig av mina erfarenheter.

"Sluta reklamare, bara sluta"

Är det något ord jag alltid hatat så är det ordet reklamare. Rubriken är hämtad från en skribent på nyhetssajten Politism som jag bara var tvungen att kommentera. (Inte bara för min egen skull utan mest för Linda Holmgren från Black Light.) Jag avskyr att bli inslängd i ett fack och hamna i en stor hög av fördomar, sanningar, osanningar, tyckande och allmänt onyanserad kritik. Ofta är det de s.k. objektiva journalisterna som älskar att svänga sig med uttrycket. Journalistik = fint, sälja = fult. Och samtidigt vägrar många av dem se sambandet mellan att deras egen journalistiska produkt och det som ger dem deras lön, annonsörerna. Allt hänger ihop, vi behöver varandra. Media behöver intäkter för att överleva och annonsörer behöver välgjord, pålitlig och attraktiv journalistik för att få ut sitt budskap.

 

Två av tre affischer/annonser i kampanjen för ett Marabou bubbelgum som jag och mina kamrater Staffan Ryberg, copywriter, och Lars Axelsson, projektledare, tog fram i vårt slutprojekt på Berghs 1985. Kunden ville att bubbelgummet skulle heta Baloon vilket vi snabbt ändrade. Examensarbetet utsågs till bästa slutprojekt det året. 

Är det fult att sälja?

Det finns ett grundläggande feltänk i mångas kritik av reklam och marknadsföring. Det är fint att ha jobb men det är fult att sälja?! Då är min fråga, om inte företag får avsättning för sina produkter och tjänster, vad händer då? Konkurs och arbetslöshet. Lågkonjunktur och elände. Ett välfärdssamhälle som tynar bort i förlängningen. Reklam och försäljning behövs mer än någonsin. Det viktigaste måste vara att den reklam som görs är äkta, ärlig, tydlig och beskriver kundnyttan på ett attraktivt och levande sätt. Och att avsändaren håller sina löften. Då behövs det fler starka, stolta och attraktiva varumärken. Det är min mission. Då måste dessa varumärken bli tydligare och mer närvarande. Då behövs "reklamare" som kan hjälpa till att spetsa till budskapen och se till att de når ut. Då behövs reklamare med både hjärta och hjärna. Jag kommer därför sträva efter att vara en stolt reklamare.

Vaddå varumärke, vaddå reklambyrå?

Varför har jag inte tidigare varit tydligare med att jag är en reklambyrå? Jag tror att det har att göra med att det funnits så många reklambyråer att det har varit svårt att sticka ut i mängden även om jag har ett bra och attraktivt namn på byrån, Stolt Kommunikation. Dessutom har ordet reklambyrå i min värld känts uttjatat och förlegat. För mig har det förknippats med något som jag inte kan stå för, image och yta, glassighet och trendighet, lånta fjädrar och kortsiktigt tänkande. Men det har hänt mycket de sista 10 åren. Förr var det reklambyrån som var herre på täppan och satt vid kommunikationsratten. Idag ser det helt annorlunda ut. Den som styr kommunikationen kan vara en eventbyrå, en PR-byrå, en designbyrå, en varumärkesbyrå, en socialamedierbyrå, en mediebyrå, en annonsbyrå, en reklambyrå (faktiskt), en webb-byrå, en dr/dm-byrå, ett tryckeri, en managementkonsult, VD:ns fru och jag vet inte vad. Alla gör allting och allt är tillgänligt för alla. Förvirringen är stor. Och medialandskapet förändras i en rasande takt. Tidningar dör. Världen blir allt digitalare. Det är nu det gäller att sätta ned foten. Att vara stolt och tydlig. Att välja en position som där inte alla andra befinner sig. Stolt kommunikation är en reklambyrå!

 

Hiby var ett fastighetsbolag som ägdes av Stockholms stad. Vi byggde ett visuellt koncept där små till synes obetydliga detaljer fick symbolisera Hibys koll på alla detaljer för att kunna erbjuda långsiktiga helhetslösningar. 

 

Vad betyder ordet reklam

Min mest betydelsefulla lärare på Berghs School of Communication hävdade att ordet reklam kom från latinets reklamare som betydde "att ständigt ropa". Wikipedia ger en lite djupare förklaring: Reklam kommer från tyska "reklame" av franska "réclame". I svenska språket sedan 1830. Möjligen under påverkan av det eng. -amer. "to reclaim", påkalla uppmärksamhet (se reklamera, re- åter och clamare -ropa) från latinska "reklamare", ropa emot (varifrån betydelsen replik hos franska "réclame").

Att ständigt ropa

Jag väljer att hålla fast vid den första förklaringen, att det betyder att ständigt ropa. Det är precis vad som fler borde göra. Ropa, synas, tala, ta plats. Om de har ett erbjudande som ger andra nytta, glädje eller värde. Om så är fallet så är det oerhört tragiskt om inte budskapet når fram. Därför kallar jag mig återigen reklambyrå. För jag ska hjälpa min kund med att få ut sitt budskap. Då måste det ständigt ropas. Men det ska göras med lyhördhet, finess, äkthet, ärlighet, variation, lekfullt, med glimten i ögat, sympatiskt och uthålligt. Då gäller det att ha definierat sig själv i grunden. Det är här varumärkestänkandet kommer in.

 


Vad gör ett litet nyetablerat företag med ett unikt affärssystem för restauranger för att bryta igenom bruset? Jo, man visar snabbt att man redan finns på välkända krogar på ett uppseendeväckande sätt. Referenser säljer. Dessa bilder användes både i broschyrer, annonser och som vykort.

Vikten av att tänka varumärke

Allt kommunicerar. Alla säljer även om alla inte är säljare. Varför den traditionella megafonreklamen inte fungerar längre beror mest på att den är så ensidig och övertydlig. Det räcker inte med käcka slogans och klatschiga rubriker. Det måste finnas substans och innehåll. Reklamen måste ha ett djup och en ärlighet annars fungerar den inte. Den måste vara närvarande och inte påträngande. Den måste vara lyssnande och skapa engagemang. Den måste möta sina kunder med respekt och lyhördhet. Den får inte bli tjatig utan måste variera sig även om konceptet är detsamma.

ICA-stig är ett föredöme

Tänk på ICA-filmerna som har varierats i nästan 20 år. Den måste våga förändra sig utan att förlora sin själ. Den måste vara beredd att bli hånad, dissad och bortvald och ändå hålla fanan högt. Den måste orka vara närvarande även om det blåser motvind och, kanske framförallt, den måste vara uthållig. För det är precis som en kollega för flera år sedan sa efter att de på deras byrå i många år jobbat med samma grundtema. "Det är först när kunden, vi på byrån, tryckarna och leverantörerna och alla andra som dagligdags arbetar med att ta fram reklamen är så trötta på budskapen så att vi nästan spyr, det är då, det är då, som målgrupperna börjar se, förstå och uppskatta det vi berättar". Det här uttalandet fälldes för snart 20 år sedan och det är lika relevant idag. Om inte ännu relevantare, bruset och informationsflödet är mycket mycket värre nu än då. Reklam är nödvändigt om du vill nå ut. Bygg tillit, gör dig attraktiv och var närvarande. Ofta. Och alltid med både hjärta och hjärna. Det säljer.

mvh/u

PS. Jag håller precis nu på att summera, samla ihop och fotografera arbetsprover på jobb jag gjort genom åren. Gräv där du står är ju en av mina käpphästar. Det var faktiskt roligare än vad jag trodde att se vad jag lyckats skapa. Ibland blev jag faktiskt lite ... stolt :)

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn