29/11 2014. Kan man leva sin dröm och bygga sitt varumärke även om drömmen är en mardröm? Ja, Linda Holmgren kan och använder idag mardrömmen som bränsle för att sprida hopp och tro på positiv sexualitet. Linda har blivit våldtagen två gånger. Den första gången var hon 19 år och blev hotad och inlåst. Hon försökte glömma genom att förtränga händelsen. Den andra gången var hon 33 år och förövaren en s.k. "vän" sedan fem år. Det gick fel, oerhört fel. När Linda konfronterade mannen med det inträffade fick hon svaret "Så du kallar mig våldtäktsman?". Mannen både förnekade vad han gjort och kunde inte identifiera sig med att vara en s.k. våldtäktsman. För Linda föll världen samman och hon gick in i en djup kris. Hon kom till slut tillbaka från helvetet och beslöt att arbeta för att ingen ska behöva vara med om det hon gått igenom.

 

Fotostartsida: Ulf Börjesson/Ernst Henry.  Foto ovan: Tomas Larsson

Den andra gången blev hon drogad och har bara fragmentariska minnen av det som skedde. De var två män som förgrep sig på henne och hon gick efteråt ner i ett ännu djupare och ännu svartare mörker. Den här gången försökte Linda inte bara vara stark och klara av sin smärta på egen hand. Den här gången insåg Linda att det inte går att fly från sig själv och hon tog och fick hon hjälp av både psykologer och vänner. Trots detta tog det henne lång tid att hitta tillbaka till en stabil grund och finna hopp och framtidstro men hon gjorde det. Som en starkare och beslutsam människa med en tydligare mission i livet flyttade Linda till Stockholm.

En smärtpunkt som blev en vändpunkt

Det tog flera år av kamp för att hitta tillbaka till sig själv och något som liknade en inre trygghet. Linda började skapa sig en stabilare känslomässig grund och ett nytt socialt nätverk i Stockholm då något hände. Hon beskriver det bäst själv:

"Det är en till synes helt vanlig sommarkväll. Jag kommer hem sent och går in i mataffären tvärsöver gatan från min lägenhet för att köpa en paket mjölk. Plötsligt står jag öga mot öga med en av männen som våldtog mig 50 mil därifrån. Det går en iskall rysning genom min kropp och det känns som att jag slås tillbaks till ruta ett på en sekund. Det har gått över sju år och ändå har han tydligen fortfarande makt över mig trots allt jag gjort för att bearbeta det de gjorde mot mig. Dygnen efter att han dök upp grät jag floder, var väldigt rädd och de vidriga mardrömmarna kom tillbaka.

Den händelsen sådde ett frö i mig som har växt vidare och fått mig att starta eget i hopp om att min historia ska kunna hjälpa andra. Jag kallar mitt projekt Tillsammans och mina största mål är att är att antalet sexuella övergrepp ska minska och att utsatta ska våga berätta vad som har hänt för att kunna få stöd och hjälp, och allra helst orka polisanmäla."

 

Linda Holmgren på bokmässan i Göteborg september 2014

"Tillsammans – bara när vi säger ja"

Linda bestämde sig. Det hemska som hänt henne skulle inte få ta över och förstöra hennes liv. Och andra måste som själv direkt eller indirekt har blivit utsatta för övergrepp måste få hopp och framtidstro. Linda skulle kämpa mot mörkret för ljuset. Hon sa upp sig från sitt arbete och startade det egna företaget Black Light. Black för att det är en mörk och svår händelse som gjort henne oerhört illa. Light för att det också finns både lösningar och framtidstro även om man har blivit utsatt för svåra kränkningar. Hon skulle använda sin egen historia för att sätta igång debatt, ge hopp och råd och öka förståelsen för vad det egentligen innebär att bli våldtagen. Och hon vill engagera fler som arbetar för att det aldrig ska ske igen. Skulden är inte den utsattes, skulden vilar tungt på förövaren. Den utsatte ska inte behöva vara tyst och skämmas. Samhället (vi) ska och måste hjälpa till och förändra. Men framförallt, våldtäkter ska inte inträffa. Det är allas ansvar att det inte sker. Allt detta summerade Linda i en bok med tankar, råd och tips. Hon döpte "Tillsammans – bara när vi säger ja". Linda har redan hunnit presentera boken på bokmässan i Göteborg. Köp den här eller via Bokus. Boken borde vara obligatorisk läsning och studiematerial för alla och kanske speciellt för ungdomar i 15-16 års ålder.

"Ge aldrig upp, se alltid lösningar"

Jag träffade Linda på ett affärsnätverket Arndts där hon var med som gäst. Vi fick bra kontakt och kom överens om att ses igen.Vid det mötet berättade Linda sin historia och jag blev helt tagen. Min egen Bullerbybakgrund framstod som nästan patetisk jämfört med Lindas erfarenheter. Och ändå kunde hon vara glad, positiv och livsbejakande efter allt det hon gått igenom. Det bästa sättet jag kunde stötta henne på är att försöka coacha och hjälpa henne att få ut sitt budskap ännu starkare. I veckan genomförde vi en Varumärkesakut tillsammans och ur den processen har det utkristalliserats ett antal viktiga steg hon bör ta för att stärka sitt budskap. Linda är en fantastisk och enormt inspirerande person. Två av hennes ledord och kärnvärderingar är "ge aldrig upp, se alltid lösningar". Och det är fler som uppmärksammat hennes utstrålning och engagemang

 

Tidningar, TV4 och Ted Talks

Linda har egentligen bara börjat sin kamp men hon har en stark personlighet och ett en enorm övertygelse som smittar och engagerar. Detta har lett fram till att hon har blivit intervjuad i många tidningar, varit med i TV4:as morgonsoffa och inte minst, hon har fått vara en av deltagarna i Ted Talks. De kom till Göteborg i förra veckan för att spela in spännande personligheter med intressanta budskap i Sverige och Linda var en av de kvinnor de ville ha med. Framträdandet skulle hållas på engelska vilket inte är Lindas allra främsta gren men allt gick strålande. Det var två saker som gav henne extra styrka. Dels såg hon att de andra svenskarna som skulle tala var mer nervösa än henne själv trots att de var så hyllade och rutinerade. Det andra var att hon bestämde sig för att hennes rädsla inte skulle få besegra hennes engagemang. Allt gick jättebra och Linda fick både mycket beröm och mer självkänsla.

Fundraising och föreläsningar

Linda vill satsa på att få ut budskapet till 100% och för att jobba heltid med projektet måste hon ha pengar till smör och bröd. Hon har gått ut med och klarat av att en fundraisingkampanj som genererade mer än 100.000 kronor till projektet. Lindas nästa mål är att få komma ut och föreläsa för både tjejer och killar. Om frågan om vad som är rätt och fel väcks i tidig ålder ökar chansen att inte fler övergrepp sker. Linda vill verka för att sex mellan individer ska vara positiv och ömsesidig. Tvång, maktspråk, våld och övergrepp hör inte hemma i relationer där man vill vara tillsammans, om bägge säger ja.

 

Tävlingen "Våldtäktsbriefen" väckte ont blod

Linda har dessutom fått hjälp och stöd av en grupp kreatörer från reklambranschen att skapa och genomföra en kampanj för en tävling sim fick namnet "Våldtäktsbriefen". Målet har varit att tävla om att hitta ett nytt ord för våldtäkt som även inkluderar situationer där våld inte direkt är inblandat. Känslan av att ha blivit våldtagen och kränkt även om inte våld och hot utövats är något många kvinnor vittnar om. Många förövare kan däremot inte identifiera sig med att vara en våldtäktsman och tar därför inte på sig vare sig skuld eller skam. Men det finns många situationer där känslan hos den som blivit utsatt är minst lika stark och känslomässigt uppslitande som vid en kriminellt våldsam våldtäkt där gärningsmannen släpar kvinnan in i ett buskage. De flesta våldtäkter begås i nära relationer. Var går gränsen? En tävlingsjury röstade fram begreppet "samtyckesbrott" som det vinnande förslaget. Det skulle de inte gjort enligt somliga.

"Sluta reklamare, bara sluta"

Det var rubriken på nyhetssajten Politism. I en syrlig artikel raljerar redaktören Margret Atladottir om att vinnarordet "samtyckesbrott" är helt onödigt och att det blir ännu värre av att det är ett gäng s.k. "reklamare" som kommit fram till förslaget. Själv stolt reklamare och gift med en journalist kunde jag inte låta bli att reagera. Det är helt okey att ha synpunkter på reklam och reklambranschen men när en journalist drar till med svepande och dömande formuleringar och inte gör den minsta ansats till att belysa ämnets kärna och spegla det från olika infallsvinklar då är det både omoraliskt och oetiskt. Som kommunikatör kan jag överleva eventuella anklagelser men att Margret Attladottir dömer ut tävlingen "Våldtäktsbriefen" utan att se dess syfte är inget mindre än en skandal. Och många reagerade på Politisms Facebooksida. Artikeln var utlagd 27 november. Att Attladottir dessutom marginaliserar en passionerat kämpande hjältinna som Linda Holmgren gör ju inte saken bättre. Läs juryns motivering.

 

Stöd Linda, Black Light och projektet "Tillsammans"

Linda Holmgren gör ett banbrytande arbete för att vi alla ska kunna leva i en mänskligare värld. En värld där sex är något positivt som uppstår av ömsesidig lust. Inte av tvång. Inte på grund av hot. Inte på grund av mer eller mindre uttalat våld. Jag är en ganska blyg person som ser sexualitet som en privatsak men jag vet att jag med mina normer och värderingar också har ett ansvar. Inte minst mot den värld och framtid där mina tre söner 23, 20 och snart 13 år ska leva och verka. Jag vill att de ska veta var gränserna går och vad som är rätt eller fel. Som förälder hoppas jag förmedla en schysst grundsyn men sexualitet är inte det främsta samtalsämnet vid middagsbordet och det yttre trycket är stort och speglar inte alltid en mänsklig grundsyn. Det finns fortfarande en massa grumliga, grabbiga och sexistiska värderingar som vi aldrig kommer få bukt med om vi inte pratar om dem. Och försöker förändra det som är dåligt. Linda Holmgren är en av de som bestämt sig för att göra något åt saken. Stöd henne. Diskutera frågan och ta ställning. Köp boken, t-shirten, väskan eller ge henne ett bidrag så att hon kan fortsätta. Det vinner vi alla på i längden.

mvh/u

"Män och kvinnor befinner sig vid en historisk skiljeväg där de håller nycklarna till varandras befrielse". Så uttryckte sig Susan Faludi för ett antal år sedan och det är lika sant idag som då. Hon är författare till den klassiska boken "Backlash – kriget mot kvinnorna". som publicerades 1992 och blev en internationell bestseller. Vad har egentligen hänt sedan dess?

 

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn