fbpx

3/9 2017. Allt varumärkesbyggande handlar om att bygga hållbara relationer. När fick du riktigt riktigt bra service senast? När fick du det där varma leendet som gjorde din dag? När fick du en fråga som hjälpte dig att fatta ett bättre köpbeslut? När blev du bemött med äkta respekt, lyhördhet och värme? Att ge bra service är en konst, speciellt i stressiga tider. Men att ge bra service och vårda sina relationer är fullständigt avgörande för den som vill utveckla sina affärer. Nu och i framtiden. Forskningen visar att de riktigt lönsamma företagen har långa relationer med kunder, medarbetare, leverantörer och omvärld. De som kan känna sig trygga med sina relationer bygger också ömsesidigt självförtroende. Det gör att man kan fortsätta växa och utvecklas tillsammans. Här kommer de sex första tipsen.
 

 
 
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.

109. Träna på att ge riktigt bra service och vårda dina kundrelationer

 
Vad gör du konkret för att din kund ska känna sig sedd, hörd och bekräftad? Tycker din kund att ett möte med dig är en höjdpunkt på dagen? Det är lätt att fastna i svepande och alla formuleringar om hur viktigt det är att bygga bra relationer men hur gör man? De här tipsen för hur du upprätthåller ett gott samarbete med kund fick jag när jag gick på Berghs School of Communication för mer än 30 år sedan. De är lika aktuella idag. Och de kan också användas som princip för de flesta former av relationsbyggande. I jobbet, privat och inte minst när man söker arbete. Det handlar om att visa och att man är ärlig, pålitlig och vill väl. Ett ständigt pågående arbete helt enkelt. Eller det kanske kan kallas för att leva ett gott liv i samklang med världen?
 
 
1/25. Ta initiativet
Ett tydligt och bra sätt att visa och bevisa sitt engagemang är att ta initiativ till fortsatt utveckling. Gör det med ödmjukhet och lyhördhet. Kör inte över din kund utan säkra hela tiden att kunden är med på initiativet och är beredd att de steg du förslår. Ge förslag, fråga om det är okey och presentera sedan din tanke. Genom att ta och behålla initiativet visar du att du är en engagerad expert och samarbetspartner. Håller du den positionen är du inte lika priskänslig och utbytbar.  
 
2/25. Behåll initiativet
Vi lever i en höghastighetstid där det är lätt att tappa fokus och köra vilse. Omvärlden pockar på ständig uppmärksamhet och det finns tusen utmaningar att lösa. Försök att hela tiden med varm men fast hand leda kunden fram mot de mål och visioner ni kommit fram till gemensamt. Då blir du en hjälpare och inte en stjälpare. Kom överens om en strategi och håll den riktningen. Tappa inte fokus utan arbeta långsiktigt och uthålligt.
 
 
 
 
3/25. Bekräfta överenskommelser
Hur lätt att det inte att saker och ting hamnar mellan de berömda stolarna? Speciellt i dessa stressiga tider. Vi tror att vi varit tydliga och helt överens om vad som ska göras men det är förvånande hur lätt det blir missuppfattningar. Dessa kan lätt leda till sprickor i relationen. Det enklaste sättet att undvika detta är att alltid, och gärna kortfattat, bekräfta de överenskommelser ni gjort. Håll det enkelt, ett mail, ett sms eller ett meddelande via messenger räcker långt. Använd gärna siffror för att markera de punkter ni kommit överens om. Ett oslagbart sätt att vara tydlig och begriplig.
 
4/25. Håll överenskommelser
Brutna löften, överenskommelser som inte hålls, glidande sanningar och otydlighet. Livsfarliga beteenden för den som vill bygga en hållbar relation. Och allt för vanliga idag Det är beteenden som snabbt både kan riskera och haverera vilken god relation som helst. Är du beredd att ta den risken? Är du beredd att riskera det du byggt upp under kanske många år? Visst, förlorar du en står dig tusen åter, det gäller både i kärlek och affärer, men riktigt så enkelt är det inte. Relationer tar tid. Och att bygga en ny affärsrelation sägs kosta 8-10 gånger mer än att utveckla en befintlig. Att vårda och utveckla är lönsamt och stärkande för bägge parter.
 
 
 
 
5/25. Skaffa dig kunskap om företaget och produkterna
Du har en unik möjlighet som samarbetspartner och expert. Du kan och ska ge dina kunder ett utifrånperspektiv på deras situation. Det är lätt att bli hemmablind och om du vill stå din kund riktigt nära ska du visa det genom att lära dig så mycket du kan om företaget och dess produkter och tjänster. Men glöm aldrig bort att du alltid också måste ha kundens kunders perspektiv på affären. Det är en balansgång men om du vill bygga respekt och förtroende får du inte bli en ryggradslös ja-sägare. Den inställningen bygger inga hållbara relationer. 
 
6/25. Håll dig informerad i kundens bransch
Vad händer i din kunds bransch och marknad? Just nu? Igår fick man bevaka kundens bransch i fackpress och andra medier. Tempot var lägre och styrdes ofta av utgivningsrytmen av branschtidningen. Idag kan verkligheten förändras över en natt på grund av, främst, den rasande takten i digitaliseringen och globaliseringen. Vilket taxibolag i världen kunde anat Ubers lansering? Vilka hotellkedjor räknade med succén med Airbnb? Att världen och producenter och marknader kommer närmare varandra kan få snabba och oväntade konsekvenser. Googla och försök bevaka genom så många digitala kanaler som möjligt.
 
Nyckeln till att lyckas bygga starka relationer och att ständigt ge bra service är att skapa hållbara rutiner och strukturer. Kundvård sker inte av en slump. Gör handlingsplaner, tidsplaner och håll dem. Sök din rytm och gör det så att det känns roligt och lustfyllt. Då blir det av. Det kommer mer konkreta tips nästa gång.
Lycka till.
 
mvh/u