25/10 2015. Den uppmaningen fick jag på mitt senaste frukostseminarium. En uppmaning som intimt hänger ihop med en fråga jag länge burit inom mig. Varför förvandlas fantastiska människor så ofta till små ärtor? Hur kommer det sig? Storslagna, erfarna, kompetenta, underbara, energifyllda människor med grymma erbjudanden och kunskaper faller igenom och blir till små små skuggor av sitt riktiga jag. Och blir som stelfrusna. Märkligt, tragiskt och onödigt men vanligt. Varför? Att besvara den frågan och förvandla den till en lösning är hela drivkraften till både mitt liv och mitt företagande. Det här blir ett antal inlägg om hur man hittar sin stolthet, sitt självförtroende och sitt mod. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!

 

 

Jag tror anledningen till att många av de som ibland känner sig som ärtor är för att de är så splittrade och känner sig så jagade att de tappar både självförtroende och mod. Det finns så många andra att jämföra sig med som verkar mycket mer lyckade än en själv. Man ser inte sin egen storhet. Man upplever att man helt enkelt inte räcker till. Livet blir bara för mycket. Många går vilse bland alla krav och måsten och tappar bort sina drömmar. Och man hinner sällan med att hejda sig, stanna upp och reflektera över vad man egentligen vill. Vare sig i enrum med sig själv eller tillsammans med andra. Helt i onödan.

 

Vad är ditt vill?

Det går att stå emot. Det går att hitta sin egen gyllene väg. Det går att hitta egna positiva vanor och strukturer och få stöd av andra. Tillsammans blir vi starkare. Alla har rätten till sitt eget liv. Alla har möjligheten att bygga sin identitet och sin egen personlighet. Och för mig är just ett varumärke lika med personlighet. För egentligen spelar det ingen roll vad vi säger, gör eller tänker. Varenda människa är ett vandrande mirakel. Hur hittar man sitt självförtroende och mod för att orka bygga? Det börjar i hjärtat och i ditt vill, din dröm.

 

Alla kan leva sin dröm och bygga sitt varumärke

"Jag är inget j-a varumärke" brukar en del då kommentera mitt påstående. De ser sig inte som någon kommersiell vara, tjänst eller produkt. Men när jag byter ut begreppet varumärke mot personlighet brukar de flesta förstå. Vem säger nej till att följa sitt hjärta och leva sin dröm? Det är det som är min mission och mitt mål här i livet. Att hjälpa andra att bli mer stolta, starka och passionerade. Och att nå sina drömmar. Det är också målet med Stoltmetoden. Den kan användas både kommersiellt och privat. Den kräver handling och inte bara snack. Den handlar om att lyfta, levandegöra och synliggöra sin personlighet. Äkta, stolt, starkt och uthålligt. Inte för att någon annan tvingar en utan för att man själv vill. Och Stoltmetoden fungerar lika bra för en individ som för en organisation. Det som krävs är träning, kunskap och struktur. Och det är just det som bygger självförtroende och mod. Träning, kunskap och struktur.

 

"Du borde prata mer om självförtroende och mod"

Det var på ett av mina frukostseminarier som en av deltagarna räckte upp handen och sa "Du borde prata lite mer självförtroende och mod". Jag hade precis gått igenom strukturen för Stoltmetoden och Lars, själv en erfaren konsult inom organisationsutveckling, köpte strukturen men efterlyste mer kunskap om hur man får mer självförtroende och mod för att kunna bygga och leva sitt varumärke. Det var en stor och vanlig brist hos många som han mötte i sitt arbete. Jag höll med Lars om att det är två ingredienser som är enormt viktiga för att man ska kunna bygga sitt varumärke. MEN. Självförtroende och mod är inget man kan gå och köpa i en affär. Det är något man bygger, tränar och utvecklar. Över tid. Med egna insatser och med stöd och hjälp av andra. Annars blir det svårt. Men hur gör man?

 

Självförtroende köps inte i en butik

Självförtroende är något man bygger. Det är en ständigt pågående process som aldrig tar slut. Det är en inställningsfråga och en insikt som man ständigt måste ge näring och ständigt måste träna. Om man vill fortsätta utvecklas. Det finns inga genvägar.
Det är ett sätt att leva och det handlar om så mycket mer än att bara vinna och nå framgång. Det handlar om att acceptera den man är och njuta i stunden. Även om det är uppförsbacke och motvind. Det handlar om att fortsätta vara precis där man är och inte fly även om det för ögonblicket känns tungt och motigt. Det handlar om att följa sitt hjärta och leva sin dröm.

Fler borde lära av toppidrottarna

Idrott är egentligen oerhört enkelt jämfört med att driva företag. En idrottare vet precis vad hen behöver göra för att bli bra och sedan är det bara att göra det. (Nåja, bara och bara). En idrottare har en given ram i sin sport, det må vara längdskidor, fotboll, tennis, basket eller vad som helst. Spelreglerna är tydliga och tävlingssäsongen är utstakad. Det gäller för Kalla, Zlatan, Federer, Jordan eller allt vad de nu heter. Det är bara att köra och satsa på att hela tiden bli lite bättre. Tills man når toppen. Och vad gör toppidrottaren varje dag? Tränar, tränar, tränar. På samma sak de gjorde dagen innan. Hur svårt kan det vara? Men vad gör en företagare varje dag? Jobbar. Här är första lärdomen som fler företagare borde ta till sig. Att driva företag är oerhört komplext. Se därför till att du också tränar, finslipar och hela tiden utvecklar dina olika delar av verksamheten. Varje del är krävande i sig.

 

Företagande är extremt komplext

När jag gick tillväxtkursen för entreprenörer hos Academy of Excellence fick jag ännu mer respekt för hur komplext det här med företagande och varumärkesbyggande är. Kursen gav mig djupare insikter och övertygade mig ännu mer om vikten av att ständigt träna och fylla på med ny kunskap. På utbildningen gick vi igenom 10 nycklar till tillväxt och varje nyckel är ett eget område med enorma möjligheter att utveckla. Varje del leddes av en entreprenör som själv gjort tillväxtresor inom området. Detta är nycklarna på Academy of Excellence: 1. Det personliga ledarskapet. 2. Kreativitet & Inspiration. 3. Ledarskap i tillväxt. 4. Försäljning & Lönsamhet. 5. Finansiering & Styrelsearbete. 6. Ledarens privata ekonomi. 7. Digital kommunikation. 8. Rekrytering & Employer Branding. 9. Effektivitet & Struktur. 10. Framgångsrika team.

Under varje rubrik finns det dessutom många nya underrubriker och områden som vart och ett i sig är krävande. Och utöver dessa nycklar finns det naturligtvis också en mängd andra områden som berör företagande och varumärkesbyggande. Så, hur får man självförtroende och mod att klara allt detta? Mitt svar blir att använda sig av varumärkesteorierna för att ge sig själv struktur och kraft. Det "huret" ska jag borra i nästa gång. En underbar och inspirerande tankeväckare värd att lägga på minnet och bära med sig när det blåser motvind är: Håll i, håll om, håll ut. Alltid. Lev din dröm, det är du värd.

mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn