15/8 2016. Åter efter en lång och välbehövlig ledighet. Jag har verkligen stängt av under semestern. Inte tittat på mailen en enda gång och det antal jobbsamtal jag fått kan räknas på ena handens fingrar. En del tycker jag är tokig men för mig har återhämtningen varit nödvändig. Har jag varit för av- och nedkopplad? Men nej. Världen gick inte under och mina affärsrelationer finns kvar. Batterierna är laddade, styrkan är tillbaka och många tankar och idéer har mognat och landat. Fördelarna med en ”The power of en paus” bevisade. Igen. När jag gick igenom mina 1183 mail jag inte öppnat under semestern blev det därför återigen kristallklart vad världen behöver. Och strävar efter. I alla fall den del av mänskligheten som vill utvecklas och bygga en bättre värld. Grundbulten. Den gyllene nyckeln. Fundamentet för alla relationer. Ett. Enda. Ord. Det vackraste ordet i världen.

 

 

Ordet är tillit. Tillit är fullständigt avgörande för alla hållbara relationer. Både inåt och utåt. Utan självtillit är det svårt att bygga sin dröm. Utan tillit mellan människor, grupper, samhällen och länder är det svårt att bygga utveckling. Utan tillit stannar världen och de blodtörstiga krafterna bankar på dörren. Trump, IS, Erdogan, Le Pen, Putin, blandade populister utnyttjar människors rädsla och okunnighet. I politiken och i affärer. Utan tillit går det inte att bygga hållbara relationer och utan hållbara relationer kan ingenting utvecklas.

Tillit är en hörnpelare för alla starka varumärken
Utan tillit går det inte att bygga starka varumärken. Det gäller på alla nivåer och i alla sammanhang där människor möts. Det blev alltså extra tydligt när jag gick igenom alla mail jag inte öppnat under semestern. 1183 stycken. Där var massor av olika typer av mail, nyhetsbrev, reklam och erbjudanden. Och en hel del spam. Men allas budskap var egentligen detsamma. Gilla mig, tro på mig, lockas av mig, köp mig, välj mig mig mig. Det är nästan rörande vilken längtan efter att få förtroenden som allas budskap utstrålar. Men alla lyckas inte skapa tillit. Varför?

 

 

Använd din guldgruva för tillit
Budskapen speglar alltför sällan det goda som företag och organisationer i 99/100 fall (minst) besitter. Många budskap blir för ytliga, reklamiga, floskelfyllda och ointressanta. Det är en av mina största insikter under alla mina år som kommunikatör och varumärkesexpert. Problemet är att man inte lyckas få ihop sin egen berättelse. Den story som väcker tillit, respekt och attraktion. Trots att berättelsen i 99 fall av 100 finns där. Ofta under ytan. I den egna skapelseprocessen. I sin egen historia, drömmar, verklighet, medarbetare, kunder, omvärld, produkter och tjänster. En väv av möjligheter, en guldgruva att gräva ur och omvandla till levande och inspirerande budskap. Med stolthet och respekt. Som bygger tillit.

Levandegör ditt budskap
Potentialen finns alltså där men tas inte tillvara. Många går över ån efter vatten istället för att gräva där de står. Min kollega på K22, Matts Heijbel, brukar kallas Sveriges Mr Storyteller. Han uttrycker det så träffande i sitt löfte till omvärlden: ”Befolka varumärket, verkligheten duger”. Att bygga tillit och attraktion handlar om förmågan att både levandegöra och synliggöra både sitt erbjudande, hjärta och själ. Det märks om budskapet är äkta och har ett gott uppsåt. Och det är lika med att man kan visa hur erbjudandet kan hjälpa mottagaren. På riktigt.

 

 

Tillitsbyggande sker varje dag året runt
De som lyckas få ut sitt budskap bygger sin framgång på tillit. De gestaltar sina löften attraktivt och ser till att hålla dem. Varje dag. Året om. År efter år. Dessutom utvecklas de med och i samklang med omvärlden. De som har ett starkt erbjudande som ger andra nytta, glädje, nöje har alla förutsättningar att lyckas. De som visar sitt hjärta, är ärliga, generösa och lyckas kommunicera sitt budskap lyckas. De som förstår att de dessutom behöver bygga tillit över tid, i rätt antal kanaler, i rätt tid och på rätt sätt, de lyckas. Om de gör det med passion och uthållighet. Lätt att säga, svårt att göra men jag är övertygad om att det är det enda sättet att utvecklas. Håll dina löften till omvärlden och vårda relationerna. Bygg tillit. Du står alltid på scen.

Att bygga varumärke är att bygga tillit och attraktion
Och att bygga tillit är detsamma som att bygga relation. Både på kort och lång sikt. Forskningen visar att de mest lönsamma företagen i världen har långa relationer med sina medarbetare, kunder och leverantörer. Långa och hållbara relationer kan inte byggas utan hög grad av tillit. Vilket kräver att man lyssnar på varandra och utvecklas tillsammans. Hållbara relationer förutsätter en dialog och ett samarbete som har som mål att bägge parter ska gynnas av relationen. Ärlighet, generositet och uthållighet är viktiga beståndsdelar för alla relationer. De ingredienserna är både bensin och smörjmedel. Men det måste bli ett ömsesidigt och balanserat utbyte annars riskerar relationen att försämras. Det gäller att ha rätt inställning och träna sin empatiska förmåga och sin lyhördhet.

 

 

Den vanligaste orsaken till en förlorad affär
Känner du till vilket som är den vanligaste anledningen till att affärsrelationer bryts? Det är inte för högt pris, för dålig kvalitet eller annan brist i leverans. Den vanligaste orsaken, till 70%, är bristen på engagemang. Kunden blir inte sedd, hörd och bekräftad. Behandla dina kunder, medarbetare och leverantörer som dina vänner. Eller så som du själv skulle vilja bli bemött. Någons sa ”det tar tid att få gamla vänner”. Tänkvärt i dessa höghastighetstider. Därför är det viktigare än någonsin att man har strategi, plan och struktur för hur man odlar och utvecklar sina relationer. Och kom ihåg, det kostar nästan 10 gånger så mycket att skaffa en ny kund som det kostar att utveckla en befintlig. Och det gäller både i tid och pengar.

Bärande koncept bygger relationer
Hur gör man då? Grunden är förstås att ha en bärande, attraktiv och utvecklingsbar affärsidé som kan leva med och i sin tid. Världen förändras blixtsnabbt så det gäller att ständigt lyssna till marknaden och trender för att lyckas. Annars blir det som för Facit, det gamla svenska storföretaget. ”Ingen kan väl vara intresserade av japanska plasträknare” är ett numera klassiskt och skrämmande uttalande. Definierad värdegrund, kärnvärden, mervärden, målgrupper, position och ett välklingande marknadsackord behöver sättas på plats. Formuleras med fördel i en varumärkesplattform. Därefter bör ett bärande tema och koncept formuleras. Och användas. Konsekvent. Lär av de bästa. Titta på ICA, Bregott, Volvo, H&M, Systembolaget och andra framgångsrika företag för att bara nämna några i Sverige.

 

 

Det personliga ansvaret
Varje företag och organisation är ju ingenting annat än summan av alla medarbetare. En flock, ett lag som tillsammans kan uträtta underverk. Många är fast i en ”nån”- och gnällkultur. Bara nån skulle ta tag i det här så skulle allt bli bättre, vi skulle bli mer lönsamma, kunderna skulle flockas i entrén och det skulle bli fred på jorden. All förändring börjar i det egna ansvaret. Gandhi sa ”Be the change” och det gäller mer än någonsin. Här är tre nycklar som hjälpt mig i den svåra konsten att vara en bra människa. Tre nyckelbegrepp som gett mig en ryggrad och är värda att återkomma till. Ofta. Ursprunget är enligt uppgift från Buddismen men jag har svårt att finna några mer allmänmänskliga och empatiska formuleringar. De fungerar för hela mänskligheten. Fundera kring och visa:

Respekt för dig själv.
Respekt för andra.
Ta ansvar för dina handlingar.

 

Lycka till. Och glöm inte.
Det handlar inte om att vara bäst utan det handlar om att göra sitt bästa.
Du duger som du är.

Mvh/u

PS. Torsdag 25/8 bjuder jag och Matts Heijbel på ett frukostseminarium på temat ”Varumärket & Storyn”. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn