Jag bjuder på kunskap, inspiration och expertis hösten 2017 på K22/Krukmakargatan 22:

Allt kommunicerar. Det är den grundläggande insikten som alla måsta ha som vill bygga starka och attraktiva varumärken. Med den insikten har man möjlighet att samordna både sin försäljning och sin marknadsföring. Med den insikten kan man attrahera och utveckla nöjda varumärkesambassadörer som är detsamma som nöjda kunder och nöjda medarbetare. För att ge nya perspektiv och annorlunda infallsvinklar fortsätter jag nu seminarieserien "Varumärket &". Lyssna till erfarna och inspirerande experter. Genom att mötas och tänka tillsammans så växer vi. Och ser fler möjligheter. Starka varumärken är dubbelt så lönsamma som svaga. Är du känd, stolt och efterfrågad? Välkommen till nya tankar och mogna erfarenheter. Det är aldrig försent att lära nytt, lära om eller lära djupt. 

Här är programmet för hösten 2017. Med reservation för eventuella ändringar.

1. "Varumärket & Designing good life"

med Thomas Ek, superentreprenören bakom OBH Nordicas fantastiska tillväxtresa,
onsdag 30/8

2. "Varumärket & Get Rich Slowly"

med Jonas Höglund VD på Kapitalinvest, onsdag 27/9

3."Varumärket & The Kings of KAM"

med Henrik Mannerstråle och Urban Gavelin från Powersales Communication, onsdag 25/10

4. "Varumärket & Det medvetet säljande kroppsspråket"

med Kurt Larsson, belönad säljare, certifierad Body Harmony Lärare, författare, seniorkonsult och VD på Expanding Understanding, onsdag 22/11

5. "Varumärket & Ledarskapet i en digital tid"

med Carina Wimert, VD på StrategiAktivist, onsdag 20/12

("Varumärket & Den lönsamma hållbarheten"med Jessica Dymén, CSR-expert på Esam, konsulter för hållbar utveckling sedan 1990 kommer våren 2018)

 

GENOMFÖRDA SEMINARIER HÖSTEN 2017:

 

På bilden syns magiska magikern Caroline Ravn, Jonas Höglund, Karl Krokodil, Dr Stolt och Filippa Dietmann, ledarskapsutvecklare på Coactive.

 

2. "Varumärket & Get Rich Slowly", onsdag 27/9

med Jonas Höglund, VD på Kapitalinvest.

 

Varför fick de chefer sparken som hade slagit försäljningsrekord i New York Life, ett av USA:s största livförsäkringsbolag?

Cheferna på lokalkontoret i San Diego hade nämligen inte följt den struktur som är del av bolagets varumärke och policy. Säljer man för snabbt har man inte hunnit bygga relation och tillit och då riskeras det viktigaste företaget har - förtroendet för varumärket.

Wow, vilken föreläsning, vi grät, skrattade och fick lära oss något nytt. Nämligen att det går att sälja med hjälp av en stenhård och uthållig struktur och ... med hjärta. Även i den amerikanska iskalla finansvärlden.

Onsdagen  27/9 höll undertecknad och Jonas Höglund, VD på Kapitalinvest, en föreläsning på temat "Varumärket & Get Rich Slowly". Jonas talade från sitt hjärta och sina erfarenheter från bl.a. New York Life. Jonas lärde oss grunden för den struktur han själv jobbat och jobbar efter - Get Rich Slowly.

Var totalt ärlig, uthållig och transparent. Kräng aldrig, en kund ska vilja köpa själv - inte bli tvingad in i en affär. Och framförallt, behandla alla lika. Vill du veta mer så kontaktar du Jonas på Kapitalinvest. Han tar gärna ett möte oavsett din nuvarande situation. Läs mer om Kapitalinvest.

 

 

1. "Varumärket & Designing good life", onsdag 30/8

med Thomas Ek, superentreprenören bakom OBH Nordicas fantastiska tillväxtresa,

Tillsammans med sin bror Peter byggde Thomas Ek ett av Sveriges mest framgångsrika varumärken. Thomas Eks berättade om hur OBH Nordica på rekordtid blev marknadsledare i en redan mogen bransch. Med ett hängivet arbete och stor passion skapade bröderna Ek en framgångssaga tillsammans med sina lojala medarbetare. Med ledord som innovation, design, mod, snabbhet och kraftfull marknadsföring utmanade de alla multiinternationella aktörer på sitt eget sätt.

Med stort engagemang och med tydliga exempel delade Thomas med sig av sina erfarenheter och utmaningar under 32 års verksamhet. En spännande berättelse som ger lyssnarna energi och inspiration. Jag presenterade Stoltmodellen som enkelt och effektivt hjälper dig att både bygga och leva ditt varumärke.

Visste du att:

• OBH Nordica gick från 0% till 97% varumärkeskännedom på mindre än 7 år
• Företagets omsättning mer än 3-dubblades på 5 år
• Varumärket blev redan efter 6 år utvalt till ett av de 100 högst rankade “Superbrands” i Sverige (i konkurrens med alla internationella märken i alla branscher)
• 2010 blev bröderna Peter och Thomas Ek utnämnda till “Entrepreneur of the year” i Stockholm

 

GENOMFÖRDA SEMINARIER VÅREN 2017:

 

5. "Varumärket & Konsten att skapa världens bästa företag", onsdag 17/5

med Stefan Sebö

Stefan Sebö är en av Sveriges bästa och mest efterfrågade föreläsare och konsulter inom området affärsutveckling, försäljning, medarbetarutveckling och konsten att utveckla vinnande team. Han har skrivit flera böcker inom området och hans senaste bok, ”RESULTAT – Din guide till personlig framgång”, blev 2008 nominerad till årets ledarskapsbok och vald som bästa bok inom genren personlig utveckling.

Stefan summerade sin långa erfarenhet i temat "Konsten att skapa världens bästa företag". Undertecknad berättade om hur man bygger upp både företagets och sitt eget personliga varumärke. Stefan Sebö gav bl.a. svar på:

• Konkurrensen är idag stenhård. Vad är det då som gör att vissa företag blir vinnare och inte andra?
• Hur du måste inspirera och motivera för att göra succé som ledare.
• Varför det är viktigt att alltid leverera excellent service och 100% kvalitet.
• Hur man skapar en säljande kultur. (Alla är inte säljare, men alla säljer)
• Hur man gör för att skapa glädje i arbetet såväl som i sitt privatliv.
• Varför rätt attityd är viktigare än kunskap.
• Hur du skapar entusiasm & 100% engagemang, varje dag!

Klarar ditt varumärke telefontestet?

Den frågan startade en intensiv diskussion på frukostföreläsningen. Närmare 40 personer hade gjort det som de flesta aldrig gör. Nämligen att investera i sig själv och sin egen utveckling. Enligt Stefan så lägger ned mer pengar på att vårda bilen och köpa smink än att utveckla oss själva. Stefan öste sanningar ur sin gedigna erfarenhet och gav oss både tankeväckare och tankevändare. Aktivitet och engagemang slår det mesta konstaterades gång på gång. Visste du t.ex. att Walt Disney gjorde sju konkurser med sitt Disneyland. Sedan gick han till 102 banker för att låna en gigantisk summa till sitt nya projekt Disney World. För varje besök utvecklade han sin presentation och den 103:e banken såg samma vision och dröm som Walt. Och resten är historia. Vill du höra en föreläsning utöver det vanliga så ska du kontakta Stefan Sebö.

PS. Om du vill telefontesta ditt varumärke så gör du så här. Tänk dig att du ringer din drömkund. Vad svarar de när du presenterar dig? Utbrister de "Äntligen!" eller ber de dig, med skeptiskt tonläge, upprepa vem du är och var du kom ifrån? Starka varumärken tas emot med öppna armar och dito öron. Lev din dröm, bygg ditt varumärke. Då kan du få ständig högkonjunktur.

 

 

På bilden syns affärskonsulten Lars-Gunnar Wallin/Recanto, Dr Stolt, Sharon Kross och Kriss Kross/Frostlight och Kurt Larsson/Expanding Understanding. Tack alla för en energifylld morgon.

4. "Varumärket & Appen", onsdag 26/4

med Kristoffer och Sharon Kriss från Frostlight

Det var ett fullsatt frukostseminarium på temat Varumärket & Appen på K22 onsdagen 26/4. Herr och Fru Kross från Frostlight lotsade oss runt i apparnas förlovade land. En bra app är enkel, användarvänlig och, kanske framförallt, även tillgänglig offline. Ge värde, nytta och skapa engagemang så blir din app en riktig affärsmotor. Då seglar ditt varumärkesskepp i sol och medvind.

För drygt fem år sedan visste ingen vad en app var. Idag svämmar de över i våra mobiler och är dessutom en ny och gigantisk bransch. Bara i Nordamerika arbetar 360.000 personer inom appindustrin. Ett slående exempel på digitaliseringens konsekvenser och möjligheter. Men hur står det idag till med appbranschen? Och varför ska man ha en app?

Det och mycket mer berättade Kristoffer och Sharon Kriss från Frostlight Solutions om. De är en av veteranerna inom området och har hjälpt uppdragsgivare som Unicef, Kvalitetsbygg, JC Decaux, klädmärket Röhnisch, Cloud EDI och många fler. Vi gick bl.a. igenom

- Vad är en app?
- Hur fungerar en app?
- En app, mer levande, mer interaktiv
- Visa olika exempel
- Checklista, behöver du en app?
- När webbsida, när app?
- Utvecklingsprocessen

Jag berättade om Stoltmetoden och hur det går att få ännu större utväxling på sitt varumärke och sin kommunikation genom att använda appen som en del av sin marknadsföringsmix. Kontakta Frostlight om du vill ha en kostnadsfri timmes rådgivning kring dina appfunderingar.

 

 



 

På bilden syns Bo Lundberg, Henrik Bergkrantz, grafisk oberoende expert på BMD Agency, Anna Hekkala, Nordax och Kurt Larsson, Work For You och kroppspråksexpert

3. "Varumärket & Den unika profilen", onsdag 22/3

med den prisbelönte världsillustratören och designern Bo Lundberg

Vem kan se skillnaden bilar idag? De flesta märken är extremt lika varandra. Mode, design och formgivning. Alla leker Följa John men alla vill vara unika. Men blir bara lika. Fegheten brer ut sig. Men det går att med en genomtänkt strategi bygga ett unikt visuellt kroppsspråk.

I en värld där varumärken, varor och tjänster blir allt mer identiska är det svårt att sticka ut och ha en unik profil. Det finns en nästan outnyttjad möjlighet för den som förstår dess fulla potential. Nämligen det unika illustrationsmanéret. Jag har haft förmånen att känna Bo Lundberg sedan vår tid som klasskamrater på Berghs School of Communiaction för mer än 30 år sedan. Redan då var han en fullfjädrad illustratör som det bara tog nåra år för att hitta och utveckla sin stil. Idag har Bosse i många år jobbat internationellt för kunder som Wallpaper Magazine, Vogue, Elle, Escada, Coca Cola, MTV och Rolls-Royce. Men han har förstås även hjälpt många i Sverige som Arla, SAS, Systembolaget, Volvo, ICA och Djurgårdens IF.

Bo Lundberg gav exempel på hur man bäst bygger upp en unik grafisk profil och hur man som uppdragsgivare ska tänka för att få ut mest och bäst av en illustratör och grafisk formgivare. Jag berättade hur det går att få ännu större utväxling på sitt varumärke och sin kommunikation genom att använda illustration och profilerande medveten design. Och berätta om Stoltmodellen. Och varför alla måste förtjäna sin uppmärkasmhet. Megafoner och krokodiler kommer inte överleva.

 

 

2. "Varumärket & Den effektiva förändringsledningen", onsdag 22/2

med Anders Wide, managmentkonsult och expert på förändringsledning

Det enda vi med säkerhet vet om framtiden är att den kommer förändras. Och det snabbt. Är du redo? Anders Wide är certifierad förändringsledare och har lång erfarenhet av att leda processer som utvecklar och effektiviserar organisationer.

Anders har hjälpt Svenska Rymdbolaget, Vattenfall, Länsförsäkringar, Samsung bara för att nämna några. Anders kommer ge grunderna för förändringsledning och hur man mäter mognadsgrad och inställning till förändring i organisationen. Är man medarbetare eller motarbetare? Är man en varumärkes-ambassadör? Är man en kulturbärare?

Anders Wide presenterade verktyg för förändring, innovation och problemlösning. Dessutom kommer lyfte det utmaningar som är vanligast och hur man undviker de vanligaste fällorna. Jag berättade hur man kan kraftsamla och skapa samsyn och engagemang för varumärket genom Stoltmodellen.

 

Foto av eminente Jannis Politidis. Stort tack!

1. "Varumärket & Konsten att sälja med kärlek",
onsdag 25/1

med Peter "Peppe" Ekmark, utbildare, talare, författare inom sälj- och ledarskap, tillika extremt framgångsrik fd försäljningschef på MTG

Festligt folkligt, fullsatt. På grund av att det blev mer än 90 anmälda var vi tvungna att flytta seminariet till Hotell Hilton vid Slussen. Kul!

Peter "Peppe" Ekmark är erkänt duktig på att hjälpa människor och företag att nå sina mål och drömmar. Efter många framgångsrika år som entreprenör, företagare och försäljningsdirektör på bl.a. Metro och MTG vill han nu dela sin kunskap med fler. I oktober 2016 fyllde Peppe salongen på Rival när han släppte sin första bok "Pojken som levde sina drömmar". Nu kommer uppföljaren "Sälja bra eller sälja bäst - hur du hittar nyckeln till kundens hjärta" och ur presenterade Peppe valda delar på frukostseminariet.

Försäljning är ofta ett företags trånga sektor. All framgångsrik försäljning har entusiasm och energi som viktigaste motor. Steg för steg berättar Peppe om vad som behövs för framgångsrik försäljning. Han använder sig av många och spännande utmaningar från sin egen verklighet som målande exempel.
Peppe gav konkreta råd, tips och exempel på hur man bygger säljare och säljteam som är motiverade, engagerade och extremt lönsamma. Tack vare alla Peppes egna misstag och framgångar kan han idag med stolthet och kraft säga att han har knäckt koden till både framgångsrik försäljning och succéfyllt ledarskap. Det berättade han om på frukostseminariet och det kan du läsa om i hans nya bok "Sälja bra eller sälja bäst". För allt, är ju som vi vet, möjligt bara DU vill.
Jag berättade om Stoltmodellen som hjälpt många att få en struktur och strategi för varumärkets kultur, sälj och marknadsföring. Ett starkt, ärligt och väldefinierat varumärke är grunden för allt relationsbyggande. Det är därför som allt måste hänga ihop - erbjudandet, kulturen, marknadsföringen och försäljningen.

Läs mer om Peppe här.

 

 

 

GENOMFÖRDA SEMINARIER HÖSTEN 2016:

 

Stort tack till eminente fotgraf Jannis Politidis. Jag rekommenderar honom varmt.

11. "Varumärket & Det digitala mötesrummet",
torsdag 15/12

Med Fredrik Petersen på ITO Nordic

Det finns ingen starkare kanal än det personliga mötet. Där kan vi se, höra och läsa av varandra. Där är det lättare att förstå och bli förstådd. Där kan vi på det effektivaste sättet bygga förtroende, tillit och attraktion. Det är i mötet som de starkaste relationerna byggs. Det gäller för varumärken och individer. MEN. Fler och fler hinner inte med alla möten. Och många blir stressade av möten med oklara syften. Hur gör man för att hinna med? Hur gör man för att skapa effektiva möten?


En smidig lösning är att använda sig av det digitala mötesrummet. Därför bjöd vi in till denna frukostföreläsning som med utgångspunkt videomöten också visar hur man i det digitala mötesrummet idag kan se, höra, prata, chatta med varandra. Från i stort sett alla plattformar och inte minst från mobilen. Med hög kvalitet. Dessutom kan man hantera och dela dokument. Ulf Bergman från Stolt Kommunikation berättade om Stoltmodellen, en metod som hjälper alla medarbetare att bygga och leva sitt varumärke och Fredrik Petersen från ITO Nordic presenterade teknik och tankar som skapar effektiva digitala mötesrum. Vi gav konkreta råd, tips och verktyg som hjälper dig att skapa energifyllda och väl fungerande möten både digitalt och i realtid.

ITO Nordic erbjuder i dag komplett system för effektiva digitala mötesrum. De är extra starka på videomötessystem som passar utmärkt för organisationer och företag som har medarbetare och kunder på fler orter, vill minska resekostnaderna och minska miljöpåverkan. Systemet fungerar för små och stora konferenser, interna möten, kundmöte, utbildning och egentligen vid alla tillfällen då man behöver se varandra i ögonen och kommunicera effektivt.

Den här gången var vi tillfälligt på United Spaces på Klarabergsviadukten 63.
Kontakta gärna ITO Nordic och Fredrik Petersen för mer information. Här bifogas Fredriks presentation. 161215_Det_digitala_motet.pdf

 

 

 

Beställ den kostnadsfria checklistan "Den grafiska djungelboken" fylld med råd. tips och kunskap som hjälper dig göra rätt när du beställer trycksaker. Kontakta också gärna Henrik för rådgivning. Det första mötet kostar ingenting.

10. "Varumärket & Trycksaken", torsdag 24/11

med Henrik Bergkrantz från BMD Agency, oberoende grafisk expert

Är trycksaken död? Har den digitala världen tagit över helt? Tvärtom, trycksakerna är viktigare än någonsin men de måste användas rätt. En effektiv trycksak hamnar i rätta händer, blir sparad och tränger igenom bruset. Och de har något som vi människor älskar, den tilltalar våra sinnen. Vi blir bekräftade som levande varelser. Den kan attrahera synen, lukten, känseln och faktiskt också hörseln.

En bra trycksak kommer man ihåg och den stärker varumärket. Och den säljer. Om detta och en hel del till berättade jag och min gästföreläsare Henrik Bergkrantz om på frukostseminariet ”Varumärket & Trycksaken” torsdag 24/11. Vi delade med oss av kunskap och handfasta tips på hur du kan hitta rätt i trycksaksdjungeln och hur du väljer rätt trycksak för att stärka ditt varumärke. Henrik är oberoende grafisk expert och driver BMD Agency.

Hans löfte är ”Jag levererar trycksaker som bygger relationer, stärker varumärken och skapar förtroende. Till rätt pris, i rätt tid och med rätt syfte. Hur kan jag hjälpa dig?”

Kontakta gärna Henrik för rådgivning och diskussion. Ett första möte kostar inget. Och kom ihåg att beställa "Den grafiska djungelboken". Den är kostnadsfri och du får checklistor, råd, tips och viktiga frågor du bör ställa dig innan du beställer trycksaker. Här är Henriks presentation från frukostseminariet. BMD_Agency_K22_2016-11-24.pdf

 

 

9. "Varumärket & Designen", onsdag 26/10

med Sven Ljung från Sven Ljung Design.

Det engelska ordet "brand" kommer från fornnordiskans brand som betyder just brännmärka. Det moderna varumärkestänkandets ursprung är kommer ur behovet av att särkilja sina redskap, boskap och vapen. Idag behöver den som vill få ut sitt budskap inse att precis allt man säger och gör påverkar rykte, tillit och attraktionskraft. Första intrycket av ett företag får man oftast av ytan och dess design. Skickar man rätt signaler? Design är funktion. Design är attraktion. Design är lönsamhet. Riktigt god design är tydlig och skapar lust, glädje och lyskraft. Och utvecklar affärerna.

Sven Ljung från Sven Ljung Design har en lång erfarenhet av att arbeta som grafisk formgivare och har en extra stor kärlek till logotyper och bokomslag. Han ser på designen som ett verktyg för att bygga förtroende och attraktion. På vårt gemensamma frukostseminarium satte jag in designen i ett helhetsperspektiv och Sven gav bakgrund och inspirerande exempel på goda logotyper och attraktiv design. Besökarna fick få konkreta tips på hur ddet går att kan bedöma kvaliteten i en logotype, vad du bör tänka på när du ska använda den och hur den kan hanteras och utnyttjas mest effektivt. Den sammanfattningen kan du läsa här. pdfStolt_frukostSLD_30min.pdf  Och här kan du hitta Svens hemsida.

 

 

8. "Varumärket & Livskraften", onsdag 28/9

med Johanna Bjurström, coach, föreläsare, utbildare inom sport och hälsa.

 

Passion och engagemang är några av de absolut mest relationsstärkande egenskaperna som finns. Men hur gör man? Energi attraherar. Och ger livskraft. En som vet hur man gör och som har mycket passion är Johanna Bjurström. Hon var på väg mot karriär som fotbollsproffs då en allvarlig knäskada krossade hennes drömmar. Men Johanna reste sig snabbt och tog med sig erfarenheterna från sin elitsatsning och har de senaste åren omvandlat dessa kunskaper till stärkande utvecklingsprocesser.

Johanna kallar sig för ”hälsohero” som bl.a. inspirerar, utbildar, coachar och föreläser. Hon gav med utgångspunkt från sina 10 nycklar konkreta tips och verktyg som fungerar. Johanna sätter fysisk och psykisk hälsa i ett helhetsperspektiv som hjälper människor till en hållbar hälsa och livsstil. Då orkar man leva för att nå sina drömmar. Och bygga sitt varumärke.

Här kan du se en pdfdokumentation av Johannas föreläsning. Och här kan du läs mer om Johanna Bjurström, hälsoheron.

 



7. "Varumärket & Storyn", torsdag 25/8

med Matts Heijbel från Storytellers

Befolka varumärket, verkligheten duger. Det är en av de bästa pay-offer jag känner till och det är bara en sak jag inte gillar - jag har inte kommit på den själv. Han som myntade uttrycket är min vän och kollega på K22, Matts Heijbel. Han brukar också kallas Sveriges Mr Storyteller och menar att våra förmåga att berätta historier har gjort oss till människor. Och lägerelden har varit den naturliga mötesplatsen.

Matts var den som först förde in tankarna på Corporate Storytelling och Storytelling in and about organizations i Sverige. Sen 1999 fokuserar han helt på Storytelling. Han har han med sin bakgrund som journalist och författare med socialantropologisk samarbetat med 100-tals företag och organisationer i Sverige och internationellt. Privata, offentliga och ideella. På senare år alltmer också inom EU-sfären på olika sätt. 10.000-tals människor har hört hans föreläsningar och seminarier. Våren 2014 kom tredje upplagan av hans bok "Storytelling befolkar varumärket".

Torsdag 25/8 berättade Matts om hur man hittar sina storys i företaget genom att använda Heijbelmetoden och jag kompletterade med att visa hur dessa storys kan användas i kommunikation. Vi tror bägge på att det är människor och de goda historierna som bygger förtroende och attraktion på ett sätt så att det når fram till människors hjärtan. Vi människor har alltid samlats kring lägereldarna och där berättat för varandra sagor, historier och tankar. Det gör vi fortfarande även i sociala medier. Eller som Matts säger, sociala medier är egentligen bara ännu en lägereld kring vilken vi samlas. Som vi alltid gjort. Seminariet var mycket välbesökt och uppskattat. Ett drygt 40-tal nyfikna bidrog med en laddad stämning kring lägerelden på K22.

 

GENOMFÖRDA SEMINARIER VÅREN 2016:

 

 

6. "Varumärket & Värdegrunden", onsdag 15/6

med Rolf Kenmo från HumanGuide

Vad är det egentligen som styr ett företag? Strategier och budget? Marknad och trender? Design och produkter? Sanningen är att det som styr en organisation är värderingar och värdegrund. Till 90% enligt forskningen. Och det är de begreppen som är avgörande för lönsamheten.

En del kallar det för det som sitter i väggarna. Andra kallar det för värdegrund, det uttalade och informella ramverk, som ger energi till ett företag för att överleva och växa. Ett företag där människor trivs. Där människor har en samsyn. Där människor mår bra och kan påverka sitt arbete och sin utveckling. Tillväxten kommer inifrån. Produkter kan kopieras, men kultur och människor är unika. Ericssons teknik kan stjälas, men IKEAs kultur, logistik och värderingar är mycket svårt att kopiera. Många har försökt och misslyckats. Med andra ord, den organisation som har en levande och välförankrad värdegrund, får en stabil plattform för sin organisation.

Rolf Kenmo, som har utvecklat HumanGuide®-koncepten, är ingenjör, entreprenör och har lång erfarenhet från IT-branschen. Rolf har under många år utvecklat koncepten, som hjälper individer och företag/organisation att hitta sig själv, sin identitet och sin värdegrund. Kärnan är ett personlighetstest och en organisationsanalys. Dessa genomförs digitalt och i workshopform. Företaget u-blox AG i Schweiz använder koncepten sedan 2003 för rekrytering och bemanning. Vid starten var de ett 40-tal anställda och nu över 750 samt finns på 22 platser globalt. Omsättningen 2015 var 3,2 miljarder svenska kronor.

I Brasilien finns agentföretaget RH99 för digitala tester, som sedan 2001 har framgångsrikt utvecklat användningen av HumanGuide-koncepteten i landet. Vid senaste årsskiftet hade det gjorts 116 000 tester.

Onsdag 15/6 berättade Rolf om vilka fördelar, som finns för alla organisationer och människor att definiera sin värdegrund. I HumanGuide-koncepten ingår ett beprövat och lättanvänt koncept för att hitta denna värdegrund. Det handlar alltså om att hitta och inte hitta på;-) En stabil värdegrund och kultur är basen för alla varumärken. Både det personliga och för den större organisationen. Jaget bygger laget och laget lyfter jaget. Bägge delarna behövs. Endast en person med tydlig självbild och kan med engagemang bidra till att bygga och utveckla en organisation. Och en organisation, som inte definierat sin själ, bygger sällan starka varumärken. Undertecknad och Rolf reddde ut begreppen kring varumärke och värdegrund. Eller, som någon sa, ”Culture eats strategy for breakfast”...

Här kan du ladda ned Rolf Kenmos pdfTrademark_HumanGuide_160615_se.pdf

Kostnadsfritt personlighetstest.

Rolf Kenmo erbjuder ett kostnadsfritt personlighetstest för dig som är intresserad. Anmäl ditt intresse mailar Rolf Kenmo en instruktion på hur du går tillväga. Maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.">

 

 

 

5. "Varumärket & Framtidens webb", onsdag 25/5

Robert Hallgren från webbyrån The Generation

Din hemsida är, och kommer fortsätta vara, ditt hjärta och din motor i all marknadsföring och försäljning. Även i framtidens ultradigitaliserade tid. Och att den fungerar i mobilen blir allt viktigare. Men är din hemsida anpassad att möta omvärldens allt högre krav? På funktion, snabbhet, relevans, användbarhet och tydlighet? Är det en levande och engagerande sida? Ger den besökaren nytta, nöje, värde, glädje? Eller är din hemsida ett dammigt broschyrställ i digital form?

Kraven på snabb och relevant information kommer bara öka. Om du inte fångar intresset på några få sekunder försvinner besökaren snabbare än en löning. Enligt Google anser 65% av konsumenterna relevant information i rätt ögonblick är viktigare än lojalitet mot ett specifikt varumärke. Därför måste din hemsida kunna fungera där konsumenterna är. I datorn. På paddan. Och inte minst i mobilen.

Robert Hallgren, som är VD på webbyrån Generation, delade med sig av sina kunskaper och erfarenheter av hur du kan agera och attrahera för att få fler och mer positiva kontakter. Robert gav konkreta tips på hur du kan ta tillvara de viktiga mikroögonblicken i köpprocessen som är det nya slagfältet för varumärken. Jag visade hur du på ett strukturerat och hållbart sätt kan bygga ditt varumärke genom att använda dig av StoltMetoden.

Om allt detta berättade vi på edet fullsatta frukostseminariet "Varumärket & Framtidens webb” på K22/Krukmakargatan 22 onsdag 25/5 kl 8-9.30.

Här en länk till webbyrån The Generation och här är en länk till Roberts presentation.

 

 





På bilden syns Eva Waitzfelder, Micke J:son Lind från Amesto Translations, Kalle Krokodil, Sten R Andersson och Moa Sundström.

4. "Varumärket & Globaliseringen", onsdag 27/4

med Michael J:son Lindh från Amesteo Translations

Världen står och knackar på din dörr. Är du beredd att möta den? Har du en hemsida så är det möjligt att bredda din marknad från den i Sverige på 10 miljoner till den i världen på 7 miljarder. Om du gör rätt.

Det innebär dels att du behöver ha en digital marknadsföringsstrategi så att man kan hitta dig och att du måste ha en hemsida, och annat kommunikationsmaterial, som är översatt till fler språk. ”Min marknad är inte hela Sveriges befolkning och inte hela världen” menar en del. Det är ett snävt synsätt.

I och med att jorden blir mer och mer digitaliserad så blir den också mer och mer globaliserad. Och alla budskap i cyberspace kan sprida sig som en löpeld på en nanosekund. Har du en hemsida så är du tillgänglig för hela världen. Där bygger du ditt varumärke och där kan du göra affärer. Om du vill. Din framtida bästa kund kanske blir tipsad av någon som varit inne på din sajt och berättat om just ditt erbjudande. Kontakt uppstår, affärsprocessen är igång. På ett nyligen genomfört seminarium hos Stockholms Handelskammare så framkom det dock att Sveriges företag är långt efter stora delar av den övriga världen vad det gäller att ha utvecklat sina digitala kanaler så att de är flerspråkiga och tillgängliga. Hur ser det ut för dig?

Michael J:son Lind är Key Account Manager på Amesto Translations. Han var min gästföreläsare på det frukostseminariet ”Varumärket & Globaliseringen” onsdag 27/4. Michael gav konkreta råd och tips på vad du bör tänka på inför ett översättningsarbete.

1 700 företag anlitar årligen Amesto som menar att ett företag som använder rätt ord och budskap får ett försprång i världen. I Amestos nätverk finns översättare med gedigna kunskaper inom praktiskt taget alla branscher. Amesto Translations har varit med i framtagandet av en europeisk standard för översättningstjänster. Standarden hjälper kunder och översättningsföretag att veta vilka krav som kan ställas på en professionell översättning. Amesto Translations består av 80 medarbetare och i deras nätverk finns över 2000 modersmålsöversättare som de samarbetar med. De har sin bas i Skandinavien, men kan översätta till alla språk som har ett skriftspråk. Amesto har dessutom 99,97% nöjda kunder.

Här kan du läs mer om Amesto Translations.

 

 



På bilden syns från vänster syns Joakim Harping, dagens gästföreläsare på temat "Varumärket & Lönsamheten", Titti Wiklund från Spin On, intill henne Ulrika Sandborg från Sandborg & Co säljkonsult och medförfattare med Joakim till boken "Marknad vs Sälj: Uppgörelsen". Längst till höger syns Johannes Mårlöv från Coffe Cow som levererar färskt, krav- och rättvisemärkt kaffe på olika event, festivaler och mässor.

3. "Varumärket & Lönsamheten", onsdag 23/3

med Joakim Harping från Affärsakademien

Vad gör de riktigt lönsamma företagen för att bli riktigt lönsamma?

Det var något som Joakim Harping från Affärsakedemin berättade om på frukostseminariet "Varumärket & Lönsamheten" onsdag 23/3. Svaret är att det lönsamma företaget lyckas behålla sina kunder, medarbetare och leverantörer längre än andra. Detta har bevisats bl.a. i forskning genomförd av Professor Emeritus James L Heskett vid Harvard Business School som Joakim har samarbetat med.

Hur gör de lönsamma företagen? De bygger förtroenden genom att ständigt hålla sina löften OCH de visar äkta engagemang i sina kunder. Så lätt att säga, så svårt att göra. Dessutom slog Joakim hål på sju vanliga myter om kundlojalitet och gav oss ett antal bra exempel på företag som lyckats. Hur vårdar du dina kunder och medarbetare? Vill du veta mer om Joakim och Affärsakademin går du in på denna länk.

Vi har länge trott att det handlar om att göra kunder nöjda, men det räcker inte långt. Nöjdhet är idag en hygienfaktor som inte har någon större betydelse för kundernas vilja att stanna. Det handlar om två andra helt avgörande parametrar och den första av dessa är FÖRTROENDE. För att kunderna skall fortsätta att vara kunder och fortsätta att köpa krävs förtroende och den andra parametern som styr kundernas vilja att stanna kvar och utvecklas.

Joakim Harping från Affärsakademien har varit verksam inom tjänstesektorns branscher: Resor, Restaurang/Catering, Hotell, och Media. I företag som Snöresor, Compass Group, Home Hotel, Svenska Dagbladet och Aftonbladet, har erfarenheter om försäljning, entreprenörskap, inköp, och ledarskap hämtats. Förmågan att förmedla kunskap och pedagogik kommer från år som lärare på bl.a. IHM, Företagsuniversitetet, Medieinstitutet och Affärshögskolan.

Joakim är författare till böckerna ”Myten om den lojala kunden” 2008, ”Grunden till framgångsrik försäljning inom media” 2012, ”Grunden till framgångsrik försäljning B2B” 2012 och ”Det luktar Solna Vikings, Hållbar framgång” 2012. (tillsammans med Lennart Strandberg) och nu senast är han medförfattare till boken "Sälj vs Marknad - Uppgörelsen". Joakim genomför främst uppdrag inom kundförvaltning och undervisar inom kundförvaltning, kundvård, CRM, försäljning, KAM, Förhandling, Inköp och ledarskap.

Joakim genomför dessutom regelbundet egna frukostseminarier. Nu närmast är det två nya mini-seminarier på temat "Dagens köpbeteenden sätter helt nya krav på säljbeteenden" tisdag 31/3 och tisdag 7/4. Rekommenderas varmt. Läs mer www.affarsakademien.se. Här kan du också anmäla dig till Affärsakademiens inspirerande nyhetsbrev.

 



2. "Varumärket & Den digitala marknadsföringen",
onsdag 24/2

med legenden Mats Ståhle från Just Value

Mats Ståhle är en levande legend inom digital marknadsföring. Men han fastnar inte i cyberspace. Han är dessutom en av Stockholms flitigaste affärsnätverkare och så uppskattad att han blev framröstad som Årets Nätverkare år 2014. Då ska man veta att det finns mer än 900 nätverk i Stockholm. Vi är många, bland annat undertecknad, som fått höra Mats klassiska avslutning efter sin presentation ”När marknaden suger är Google det enda som duger”. Ofta hjälper alla nätverksmedlemmar till med formuleringen så det blir en mäktigt engagerad kör. Det kallar jag framgångsrikt varumärkesbyggande. Numera driver Mats tillsammans med ett antal kollegor Just Value som berättar så här om sig själva: ”Vi är vad vi heter. Vi skapar värde genom att bara göra det som är viktigast. 

Vi är en samling marknadsförare med expertis både av mänskligt beteende på internet och den tekniska expertis som behövs för att ligga på framkant inom den snabba utvecklingen av sökmotorerna. 

Vi har själva varit kunder så vi vet med stor sannolikhet vad våra kunder behöver, och inte behöver, för att marknads-föringen ska bli begriplig och lönsam. 

Vårt sätt att samarbeta med kunderna utmärks av enkelhet, engagemang och lyhördhet. 

Det viktigaste för oss är att ni som kund får fler och rätt affärer. Våra specialistområden är Digital marknadsföring, Sökannonsering, Sökoptimering och Webbutveckling."

Om allt detta berättade Mats på "Varumärket & Den digitala marknadsföringen” på K22/Krukmakargatan 22 onsdag 24/2 kl 8-9.30. Jag gick igenom om hur varumärket kan vässas och lyfta i cyberspace genom StoltMetoden. Mats fördjupade tankarna bakom hur du kan bygga upp din hemsida och din digitala marknadsföring så att du får en effektiv säljare på nätet. Som aldrig sover.

 

 



 

1. "Varumärket & Rätt rekrytering", onsdag 27/1

med Björn Bergström på XLNT Search

Ska man bygga varumärke behövs det rätt medarbetare som förstår affärsidén och kan leva den på ett varmt och karismatiskt sätt. Äkta och ärligt. Man kan med fog säga att rätt medarbetare ökar lönsamheten. Så är det bara. Men hur gör man? En felrekrytering kan kosta miljoner. Hur man bygger varumärke och rekryterar rätt kommer vi berätta mer om på nästa frukostföreläsning onsdag 27/1 2016.

Björn Bergström är professionell headhunter samt VD på XLNT Search. Han har mer än 17 års erfarenhet av att hjälpa företag med rekryteringar allt från börsnoterade bolag till små ägarledda bolag. Till idag har XLNT genomfört mer än 1800 rekryteringar till mer än 400 företag. Björn har mer än 25 års erfarenhet i näringslivet som VD, försäljningschef, säljare och egen företagare. Det Björn inte vet om rekrytering är inte värt att veta. Under dessa år har han byggt upp ett stort kontaktnät. Som person är Björn utåtriktad med en hög social kompetens. Hans passion är idrott i alla former, bl. a. fotboll där han varit aktiv på elitnivå. I Björn får du en skicklig ledsagare mot drömjobbet. Med den erfarenhet han har så vet han vad arbetsgivare söker efter när de rekryterar personal. Björn gav värdefulla råd och tips om hur du gör rätt rekrytering och jag berättade om vad som krävs för att få alla medarbetare att både bygga och leva sitt varumärke.



 

 

 

GENOMFÖRDA SEMINARIER HÖSTEN 2015:



10. "Varumärket & Den profilerande bilden", tisdag 9/12

med Lasse Hallström fotograf på Visio.

Bilden blir allt viktigare del av av budskapet. En del säger t.o.m. att det är bilden som bär budskapet. Hjärnforskare menar att vi tänker i bilder och det är först då vi omformat ett budskap till någon form av bild som vi på djupet förstår innebörden. Samtidigt lever i en tid där alla verkar tro att de är fotografer och acceptansen för dålig bildkvalitet bara växer. "Lägg ut något, vad som helst, bara det är en bild" verkar vara ett förhärskande stridsrop. Fullständigt livsfarligt för den som vill ha koll på sin profil och sitt varumärke. Bildens betydelse för varumärket blir därför allt viktigare. Lasse Hallström är en erfaren fotograf, fotolärare och driver även en bildbyrå under namnet Visio. Han berättade om hur han ser på den goda bilden och vad det är som skiljer en bra bild från en sämre. Hur kan man hitta en egen och profilerande ton i sitt bildspråk för att förstärka sin profil och sitt varumärke? Och vad bör man tänka på inför valet av bilder? Årets sista frukostseminarium "Varumärket & Den profilerande bilden" gick av stapeln på K22/Krukmakargatan 22 onsdag 9/12 kl 8-9.30. Jag bjöd på frukost, expertis, kunskap, inspiration och nätverkande.



9. "Varumärket & Det interaktiva spelet", tisdag 1/12

med Posh Industries

I denna reklamtrötthetens tidevarv är det viktigare är någonsin att kunna skapa engagemang, väcka nyfikenhet och få människor att stanna till hos just ... dig. Speciellt där människor möts och bruset är extra högt. Som på mässor och events. Få kan göra det bättre än Farre och Jenni på Posh Industries. De och deras team har i många år skapat fantastiska interaktiva lösningar för events, mässor och showrooms. Deras mission är att skapa coola och spektakulära digitala lösningar som gör deras kunder till den självklara medelpunkten på alla möjliga och omöjliga events. I smått och i stort. Både före, under och efter insatsen.

Poshs digitala lösningar har hjälpt uppdragsgivare som t.ex. Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), Forsen Projekt, PS Communication, Stockholm Business Region, Stockholm Visitors Board, Mediatec, Systembolaget, Xylem (ITT Water & Wastewater), Carbon White, Fotografiska, Newsec, Mitsubishi, Step2 Communication och Abbamuseet. Posh ser till helheten och rör sig obehindrat mellan multitouch skärmar, back projections, 3D, och andra high-tech lösningar. Mobilanpassning och hemsidesfördjupningar är ofta en del av helhetslösningen. Mottot för Posh Industries är "Beat Spectacular" vilket visade och berättade mer om på vårt gemensamma frukostseminarium "Varumärket & Det interaktiva spelet" tisdag 1/12. Den gamla sanningen se, höra, göra är lika med äga har aldrig varit sannare än i lösningar från Posh Industries.

Här kan du se deras presentation.

Posh_Keynote_nov_2015_Jenni.pdf

 

 





8. "Varumärket & Din personliga stil", onsdag 25/11

med Betsabe "Betsi" Vivanco Goldberg från stilkonsulten Be Yourself

Allting kommunicerar, allt påverkar ditt varumärke. Betsabe "Betsi" Vivanco Goldberg från stilkonsulten Be Yourself berättar på nästa frukostseminarium om hur du kan uttrycka dig själv och hitta din personliga stil som stärker både dig själv och ditt varumärke. Be Yourself´s grundtanke är att skapa mer medvetenhet kring oss själva.

Oavsett rollen vi har i arbetslivet eller privat har vi något gemensamt alla människor och det är att vi alla är unika. Be Yourself hjälper företag och privatpersoner med Strategisk Klädsel. Att hitta din personliga stil möjliggör för dig att kommunicera säkrare i olika situationer och därmed påverka hur andra uppfattar dig och ditt företag.

Att bli mer medveten som sitt yttre och dess betydelse är avgörande i viktiga affärs-sammanhang i dagens hårda konkurrens. All försäljning handlar i grund och botten om förtroende och om att bygga relationer. Konsten är att låta kläderna tala på ett sätt som understryker ditt budskap gör att du blir tagen på allvar och därmed skapar du även förtroende. Kläderna du bär talar nämligen sitt eget språk, lyssna på någon som talar detta språk. Och på detta språk är Betsi expert.

På "Varumärket & Din personliga stil" på K22/Krukmakargatan 22 onsdag 25/11 berättade jag om varumärkesstrategi och Betsi fördjupade våra kunskaper om hur vi kan uttrycka oss ännu mer varumärkesstärkande med vår personliga klädstil.

Dessutom tipsar Betsi om undersökningen om färgernas betydelse hittas här bland många andra studier om färg. (De är på svenska). Läs mer.

Sist men inte minst erbjuder Betsi en Stilkonsultation som ska bokas under decembermånad men nyttjas när man vill.
Den kostar normalt 1500:-. För deltagarna på frukostseminariet är priset  990:- för 90 minuter hos Betsi. Du får veta vilka former som passar dig, färger du bör undvika, och hur du i framtiden shoppar smartare.

Här är Betsis presentationsbilder.

Din_stil-Ditt_verktyg-kort.pdf

 

Sofia Hellsten, grundare Early Arts, Lars Sjöström, Virgo Konsult och Caroline Karlsson från JCI, Junior Chamber International

7. "Varumärket & Konsten", tisdag 10/11

med Sofia Hellsten, grundare Early Art

Tänk kreativt. Tänk nytt. Satsa på innovation. Utveckla. Uppfinn. Gör något!!!!
Kraven ökar på alla företag att tänka nytt. Produkter och tjänster blir allt mer lika och det som gör skillnaden är, ja vaddå? Det är idéerna, uttrycket och människorna som är skillnaden. Men hur gör man? Early Art är ett koncept som låter konsten möta människor på lite annorlunda tider och kanske lite annorlunda platser. Konst som inspirerar, visar på nya vägar, släpper in luft, ljus och tankar som gör att man kan själv kan komma ut ur bekvämlighetszonen och får mer helikopterperspektiv. Idén med Early Art är att man ska få någon form av konstupplevelse redan på morgonen så att man börjar dagen i ett nytänkande tillstånd. Det är på morgonen som man är som mest öppen. Man är som ett oskrivet blad och har inte dagens händelser och stress i huvud och kropp som man kan ha efter en intensiv arbetsdag. Att möta nya och utmanande uttryck redan tidigt kan ge energi som varar hela dagen. Och hela veckan. Det berättade Sofia Hellsten, grundare av konceptet Early Arts, om på frukostseminariet "Varumärket & Konsten" tisdag 10/11. Och jag visade och berättade om hur konsten och det konstnärliga uttrycket kan stärka varumärken och bygga en ännu starkare profil. Anmäl dig till deras nyhetsbrev. Då blir du inbjuden till deras kostnadsfria evenemang. Tänk nytt. Tänk konst. Tänk frukostseminarium. Läs mer om Early Art här.

 

Rolf Svensson, Svensson Innovations, Marko Latva-Nevala a.k.a. Tips Fråncoachen och Kesrtin Nyström Balsam Konsult

6. "Varumärket & Det goda samtalet", onsdag 28/10

med Kerstin Nyström från Balsam Konsult

Dialog kallas ibland konsten att tänka tillsammans. Vilket inte alltid är så lätt. Monologer, megafonprat och envägskommunikation är alltför vanligt förekommande. Vilket ofta leder till missförstånd och känslor av att inte bli sedd, hörd och bekräftad. Vilket är en av människans starkaste drivkrafter. Forskningen visar att människor som känner delaktighet och är medskapande både är effektivare och har det roligare på jobbet. Det goda samtalet mer är nyckeln till utveckling. Hur många gånger händer det inte att vi pratar förbi varandra trots att bägge parter har de bästa av avsikter. Varför blir det så och vad kan vi göra åt det? Hur kan vi göra för att skapa plats för det goda samtalet även i stressade och utsatta situationer? För att kunna förstå andra behöver man förstå sig själv. Det och en del annat berörde Kerstin Nyström från Balsam Konsult när vi hade vårt gemensamma seminarium "Varumärket & Det goda samtalet" onsdag 28/10. Varumärken byggs av människor med samsyn och stolthet. Dit når man bara om man kan och vill tala med och förstå varandra. Kerstin Nyström är beteendevetare fil kand och diplomerad samtalsterapeut i psykosyntes. De senaste 14 åren har hon arbetat som terapeut, utbildare och föreläsare på egna företaget Balsam Konsult.

För att bygga hållbara relationer behövs det möten där det goda samtalet står i förgrunden. Varumärken byggs av människor och affärer görs av människor. Inte av företag. Det är i mötet och i det goda samtalet och i positiv dialogen som tillit och attraktion uppstår vilket är grunden för alla affärer. Då är det viktigaste att du har en ärlig självbild. Inse, förstå ochacceptera du är en komplex individ med massor av plus och minus. Men låt inte dina negativa sidor styra samtalet. Det näst viktigaste är att lyssna och lyssna aktivt. Var öppen, ställ öppna frågor, var nyfiken, döm inte, värdera inte och sök det positiva som förenar. Den sista punkten som skapar grunden för det goda samtalet är tid. Ge dig och din samtalspartner tydligt med tid och möjlighet att tala, fråga, diskutera och fundera. Det goda samtalet behöver andrum, livsrum och tid. Där byggs goda relationer som leder till utveckling. Tack Kerstin och alla deltagare för en inspirerande och energifylld morgon. Läs mer om Kerstin och följ hennes kloka blogginlägg. Klicka här.

 

 

5. "Varumärket & Affärsmodellen", tisdag 20/10

med Erica Toft från Silverdal Innovation Network

Erica Toft på Silverdal Innovation Network är utbildad biokemist och har i mer än 15 år hjälpt stora och små innovatörer att utveckla sina affärer och komma snabbare till marknaden. Både inom området Life Science och inom andra branscher. Affärsidéer och affärsmodeller hänger intimt ihop med koncept, strategier och varumärke. Erica gav tips och råd kring hur man kan öka sin lönsamhet genom att skruva på affärsmodellen. Det är mycket som påverkar. Kanaler, kundrelationer, intäktsströmmar, nyckelresurser, aktiviteter, partners, kostnadsstruktur och skalbarhet är bara några exempel. Om detta och mycket berättade Erica och jag på frukostseminariet "varumärket & Affärsmodellen". Vi presenterade också vårt gemensamma projket "SäljDinIdé" som vi  kommer bjuda in till en öppen heldagskurs i onsdag 2/12. Mer information kommer.
Läs mer om Silverdal Innovation Network.

 

Kjell Björlund från Happy Monday och Krister Stenhammar från Linked In får tyst på den krängande krokodilen

4. "Varumärket & Upplevelsen du aldrig glömmer", onsdag 30/9

med Kjell Björlund på Happy Monday (fd Regi Event)

"Varumärket & Upplevelsen du aldrig glömmer" var temat på frukostseminariet som jag och Kjell Björlund från eventbyrån Happy Monday höll onsdagen 30/9. Så här beskriver Happy Monday sig själva: "Happy Monday är en eventbyrå, eller upplevelsebyrå om man så vill. Eller varför inte en idébyrå? För allt vi gör utmynnar ju faktiskt i idéer. Oavsett vad, så tror vi på att förändra attityder och beteenden med interaktion och engagemang. Vad ryms under ett begrepp som varumärkesupplevelser? För oss är varumärken som levererar i sitt möte med kunden en vinnare. Genom att skapa en plattform, fysiskt och kanske även digitalt, att beröra och förföra kunden på kan starka upplevelser skapas. Upplevelser som blir till långsiktiga relationer, lojalitet och merförsäljning i slutändan. För oss innebär det att vi hjälper våra kunder att aktivera roadshows, mässor, konferenser, produktlanseringar och PR-aktiviteter. Bland annat. Happy Monday hette tidigare Regi Event och har uppdragsgivare som Fiat, Skoda, Tallink Silja Line, Canon och Mercedes". Kjells grundtips är att alltid alltid alltid komma ihåg att kunderna söker en upplevelse. Beröra, förföra men aldrig störa.

Kjells och Happy Mondays ledstjärnor är följande:


1. Det ska vara spännande
2. Det ska kännas/vara nytt
3. Var uppfinningsrik
4. Var relevant
5. Överraska
6. Skapa interaktion
7. Hitta nya kontexter
8. Koppla ihop människor
9. Ta ut svängarna
10. Gör det tråkiga roligt
11. Följ upp

Här kan du läs mer om Happy Monday och här har du presentationen Happy_Monday_VARUMARKESUPPLEVELSER_kopia.pdf från frukostseminariet.

 

 

3. "Varumärket & Konceptutvecklingen" tisdag 22/9

med Calle Sandberg från Design Carl Sandberg.

Vad är egentligen ett koncept och hur kan det användas effektivt? Ett starkt koncept är oerhört intimt förknippat med både affärsidé och varumärke. Bland världens starkaste koncept i modern tid är Apples bland de mest framgångsrika. Apples koncept och tänkande genomsyrar hela företaget, ända till insidan på datorerna. Allt ska hänga ihop. Men det finns mycket mer att belysa. Gevalia, Ikea, Volvo, Ramlösa, ICA, Nike och Body Shop är andra exempel. Hur gör man? Hur ska man tänka? Tisdagen 22/9 berättade jag och Calle Sandberg om hur allting hänger ihop. Calle har bland mycket annat varit med om att ta fram konceptet för Billinge-ost med det schyssta älgen Bill-Inge. Jag presenterar Stoltmodellen och Stoltmetoden, en filosofi som strukturerar medarbetarskap, ledarskap, sälj och marknadsföring och Calle Sandberg förklarar vikten av, och möjligheten med, att tänka konceptuellt. Det verktyg som är bland det mest kraftfulla och mest flexibla för den som vill bygga både företag och varumärke.

Calle kastade bilar, hyllade mänskliga älgar och rymdvarelser och visade med en nästan 10 meter pappersrulle fylld med tips på möjliga kontaktytor att det går att bygga och leva varumärket i det oändliga om du bara har ett bra koncept. För mig är ett koncept en ryggrad och ett tema som är
1. "Evigt",
2. Medianeutralt
3. Unikt
Och det stöttas av bra idéer som är
1. Överraskande
2. Relavanta
Tänk Apple, Avis, Ikea, Nike, Bregottfabriken, Gevalia, ICA m.fl.

Här kan du läsa en saammanfattning av Calles tankar i pdf form. Bildspel.pdf

Läs gärna mina senaste bloggar om varumärkeslöftet som konceptmotor och positioneringsmarkör.

 

 

2. "Varumärket & Ledarskapet", onsdag 9/9

med Tomas Lindström från ledarskapskonsulterna Bellstrom

Myten om den stora starka chefen som klarar allt, vet allt och bestämmer allt är förlegad. Idag gäller det att förstå skillnad mellan att vara chef och vara ledare för att kunna bygga framgångsrika team och varumärken. En som vet det bättre än de flesta är Tomas Lindström från ledarskaps- och organisationsutvecklarna Bellstrom. Tomas är en jordnära person som vägrar ge sig innan uppdragsgivarens mål är nått. Han vet att på verkligheten biter inga ursäkter. Det fick han inte minst erfara i sitt arbete som brandman. Rätt beslut vid rätt tillfälle kunde vara skillnaden mellan liv eller död. Efter 10 år inledde han en ny karriär. På några få år avancerade han från säljare på Pripps till efterfrågad konsult och utbildare inom sälj och ledarskap. Det har varit Tomas verklighet de senaste tjugo åren och han har sedan starten haft många och långa uppdrag för bl.a. Vattenfall, Kronfågel, Scan, Sweco och Pripps.

Tomas Lindström om Bellstroms syn på ledarskap: "Ledarskap kan beskrivas som konsten att leda människor och studiet av denna konst. Ledarskap har getts olika betydelse, från att utmålas som en särdeles exceptionell, sällsynt och värdefull förmåga, till att beskrivas som en yrkesroll som inte mer värdefull än någon annan.

Grunden för att utveckla sitt ledarskap är att förstå hur jag genom att välja beteende påverkar andra människors tänkande, inställning och uppförande så att de, glada och motiverade, presterar och levererar det som förväntas dag efter dag.

För detta krävs enkla, effektiva och ändamålsenliga verktyg som stödjer mig i mitt ledarskap och en förståelse för att min uppgift är att ge mina medarbetare det de behöver och inte regelmässigt ge dem det de vill ha.

Utmaningen är att göra den korrekta analysen av vad mina medarbetare behöver och att undvika att använda ett beteende som jag själv är bekväm med.

Jag har verkat som ledare, både formell och informell, i linjen, företagsledningar, styrelser och idrottsföreningar. Jag vet hur man utvecklar ledarskap och hur man gör enkla, effektiva och ändamålsenliga verktyg tillgängliga för ledare i det dagliga arbetet".


Här kan du läsa en sammanfattning av Tomas seminariedel i pdf-form OH_seminarium_Ledarskap.pdf

 

 



 

1. "Varumärket & Lokalstrategin" onsdag 26/8

Lokalen kallas ibland varumärkets bortglömda hörnpelare och kan vara en riktig guldgruva. För den som gör rätt. Den som inte räknar in lokalen i sin kommunikationsstrategi riskerar att missa både pengar, kraft och varumärkesambassadörer. En bra lokalstrategi gör att medarbetarna trivs och kan göra ett bättre jobb. Vilket bygger starka kundrelationer. En bra lokalstrategi skapar wow-känslor hos medarbetare, samarbetspartners och kunder. En bra lokalstrategi speglar varumärke och stärker arbetsprocesserna. Och med en bra lokalstrategi, där yteffektiviteten, hyresavtalet och det geografiska läget stämmer med affärsidé och profil, kan man spara stora pengar. Om lokalen som en del av varumärket och hur det hänger ihop med lokalstrategin berättade jag och Sven Gustafsson på Nomad Projekt onsdag 26/8. Sven har arbetat mer än 25 år som lokalstrateg och bl.a. hjälpt ICA, Coca Cola, Tiger of Sweden, Telenor, Svenskt Näringsliv och Tre Vänner med att skapa och utveckla lönsamma leende lokaler.
Funderar du på att flytta, utveckla lokalen, vill du stärka ditt varumärke, öka lönsamheten och yteffektiviteten? Då ska du ha en lokalstrategi. Det här är Svens och Nomads 10 tips till ett lyckat, lönsamt och leende lokalprojekt:

1. Låt ledningen staka ut riktningen.

Hur ser affärsplanen ut och stödjer lokalerna dessa planer. Klarar lokalerna av produktion, försäljning och att avdelningar ska krympa och växa? Ligger de i linje med varumärkeslöftet och hur mycket får de kosta? Efter en ganska omfattande workshop får ledningen staka ut hur lokalerna ska möta kraven som affärsplanen beskriver. Verklighet och vision måste mötas. Att ledningen har en gemensam bild av framtiden är en förutsättning för att lyckas.

2. Låt medarbetarna berätta vad de kan och ska
göra för att lyckas med sina upppgifter.

Det är viktigt att alla förstår och ser möjligheterna med framtidens lokal. Det är mycket bättre att ha engagerade medarbetare än motarbetare. Workshops och intervjuer med medarbetarna säkerställer engagemanget för projektet och skapar delaktighet. Det ger ofta den energi som är nödvändig för att lyckas. Hur lokalerna sedan ska utformas för att klara detta börjar nu klarna och en lokalvision kan skapas. Kommunicera denna vision, det är en satsning och visar att du har en plan som har börjat bli konkret.

3. Skapa en rejäl och omfattande önskelista.

För att veta vad verksamheten behöver tar man reda på vilken teknik som kan behövas, vilken omfattning av mötesrum som krävs och en rad andra funktionstekniska standards som ska gälla för verksamheten. När bolaget själv har skapat denna målbild så är det mycket lättare att veta vad man ska söka efter.

4. Låt önskelistan och förädlingsarbetet bli grunden för sökandet efter
rätt lokal med rätt förutsättningar.

Detta blir en plattform för ett hållbart lokalprogram och en levande vision. Vi vet nu själva vad vi vill ha och kan därför driva projektet framåt utifrån våra egna önskemål. Om urvalet är brett och alternativen många och från olika fastighetsägare, så ökar möjligheterna rejält till att göra rätt val. En attraktiv lokal blir ofta en riktig energikick för en organisation. Det finns studier som tydligt visar hur mycket en bra lokal betyder för alla medarbetare. Och för ledningen, kunderna och omvärlden. Den nya lokalen ska spegla både företagets själ och varumärke. Den ska göra arbetet lättare och vara ett stöd både idag och i framtiden. Det är därför som valet av lokal i allra högsta grad är en betydelsfull och strategisk fråga för både ledning och medarbetare.

5. Ha kontroll på avtal, budget och förhandlingar.

I samband med att hyresavatalet ska skrivas bör alla parametrar vara identifierade. Det kan gälla byggkostnader, kostnader för tekniken och säkerheten. Det gäller speciellt inredningen som ofta kan sägas bli dyrare än man trott. Det är inte för inte som inredningsbranchen år 2009 omsatte nästan 23 miljarder. Man bör även ha en uppfattning om vad drift-, service- och underhållskostnaderna är. Det är inte ovanligt att de står för ca 20% av de löpande årliga lokalkostnaderna. Det blir stora pengar som kan påverka val av lokal. När vi vet allt detta får vi inga obehagliga överraskningar och det uppskattar alla, inte bara projektledning och ägare.

6. Var noga med genomförandet och detaljerna.

När allt är skrivet och handslaget är gjort, ska hela projektet starta och det som beslutats ska genomföras. Nu kan det vara på sin plats att bevaka sina intressen, annars kan det bli fel och dyrare. Byggaren som är upphandlad ska på en alltid lika kort byggtid, få ordning på allt som ser så fint ut på skisser, bilder och ritningar. Här bör en erfaren representant företräda bolaget. Det räcker inte med att motpartens representanter bara är trevliga. Se också till att det finns tid mellan slutbesiktning och överlämnande till dess att flytten ska ske, en tidsperiod om 2–4 veckor är ofta väl investerad tid. Det gör att lokalen är klar och inte en byggarbetsplats när den ska tas i bruk.

7. Var noga med kommunikation, förankring och nya arbetssätt.

Att delge alla medarbetare information om vad som planerats, beslutats och genomförts är jätteviktigt. Att passa på att utveckla olika rutiner i samband med ett lokalprojekt är väl vald tidpunkt. I ny miljö är det ofta lättare att uppnå de mål som planerats. Nya rutiner som diskuterats har i en ny miljö rätt förutsättningar och kan därmed genomföras enklare. Att skapa en teamkänsla på företaget är lättare när alla kommer till en ny miljö samtidigt, det blir en nytändning. Idag är internet det mest självklara och snabbaste sättet att informera på. Det säkerställer också att alla inblandade får samma information samtidigt. Det undviker missförstånd och skapar trygghet. Det är därför som Nomad nästan alltid skapar unika sajter för sina lokalprojekt.

8. Planera för framgångsrika leveranser och flyttprocesser.

Se till att ha en plan för alla de leveranser och de rutiner som ska ske. En del saker kan vara skadade och ibland saknas det saker som borde ha kommit. Att planera och förbereda sig vad gäller t.ex. en regnig dag när fem leveranser ska dela på en hiss, som ibland är trasig kan lätt skapa stress. Det är onödigt.

9. Resan mot framtiden - planera löpande drift och ansvar.

Tänk och planera för hur det ska fungera efter flytten, det glömmer en del bort. Vem ska ha vilket ansvar? Egen regi eller kombinerat med att köpa tjänster? Vad kan/ska fastighets-ägaren sköta, vad kan städföretaget göra o.s.v. Viktigt att tydliggöra detta tidigt och helst i god tid före flytten. När vi väl är på plats vill vi ju att det ska fungera direkt, att vi har full verksamhet och inte lever i ett halvt kaos i flera veckor. Det kan uppfattas som en katastrof både ekonomiskt och ur ett varumärkesperspektiv.

10. Utveckla affären. Följ upp, vårda och förädla lokalstrategin.
Det ökar lönsamheten.

När nu den nya arbetsplatsen fungerar så bra är det viktigt att summera och planera för att värna det som skapats. Om man hela tiden har en del av sitt fokus på lokalen, så är det ett bra sätt att vårda sitt varumärke. Lokalen ska vara något man är stolt och glad över. Nomad tar därför ofta fram en "Husbok". Där samlas rutiner, fakta och gemensamma spelregler. Det skapar trygghet och ordning och reda.
Vi på Nomad följer upp och utvärderar alla våra lokalprojekt. Vi tar ansvar och strävar efter långa relationer med våra uppdragsgivare. Vi vet att även det är ett sätt att skapa
lönsamma leende arbetsplatser.

Kontakta Sven Gustafsson om du vill veta mer eller ha hjälp. Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring 073-050 00 00. Du kan också läsa mer på deras hemsida www.nomadprojekt.se

 

 

GENOMFÖRDA SEMINARIER VÅREN 2015:

 

Varumärket & Kreativiteten, onsdag 10/6

Vet du skillnaden mellan koncept och bra idé? Det var en av de saker deltagarna på frukostseminariet "Varumärket & Kreativitet" fick lära sig i morse. Lösnäsor, propellermössor och klämkäcka slogans göre sig icke besvär. Kommunikation fungerar har ett koncept/tema som är "evigt", medianeutralt, unikt och lever i sin tid. När man har ett koncept att bygga på kan man variera det nästan i det oändliga med olika idéer. En bra idé är överraskande och relevant. Tänk ICA, Gevalia, Bregott och Volvo m.fl. Våga ta ut svängarna, har du täckning så vinner du på det. En del säger t.o.m. "Underhåll eller dö". Fullt så drastiskt behöver man kanske inte vara men mer mod i reklamen skulle inta skada. Tack till alla som kom och ett extra tack till min gästexpert Janne Östlund från Unlimited Communications. Här är några av Jannes bästa tips:

1. Kärnfrågan i varumärkesarbetet. Skapa en starkare uppfattning om mitt varumärket bland kunder och potentiella kunder?

2. Få kunderna att gilla mitt varumärke lite mer?

3. Allt är ett varumärke. Oavsett om man vill det eller inte.

4. Reklamen måste beröra!

5. Folk är lika intelligenta som du själv.

6. Folk i allmänhet är lagom intresserade av vad du har att säja.

7. Våga! Ta ut svängarna! Hellre 50/50

 

 


"Varumärket & Prissättningen", tisdag 26/5

Karin Klerfelt från Astarcan är entreprenören som älskar stjärnor. Hon är en erfaren föreläsare och utbildare inom försäljning, argumentation, och förhandling. Hon har bl.a. skrivit boken "Jacka upp priset! Sluta fega, paketera och sälj" Karin var min nästa expert och gästföreläsare på frukostseminariet "Varumärket & Prissättningen". Vi ville inspirera de som tröttnat på att tjäna för lite och behöver råd och tips för att ta betalt. Dessutom kommer visade vi att prissättning dessutom en viktig del av varumärket. Det är skillnad i pris på ett par jeans från Gucci och ett par från Dressman även om tyget är i stort sett likvärdigt. Priset markerar image och unikitet. Vad är ditt erbjudande värt? Vad är du värd?
Jag summerade grundprinciperna för konsten att bygga och leva sitt varumärke och Karin berättade om hur du paketerar ditt erbjudande så att det blir lätt att sälja och lätt att köpa. Hur du tar betalt så att du känner dig nöjd med din affär och hur du gör det som många av oss inte vågar - jackar upp priset! Läs mer om Karin på http://www.astarcan.se/

 

 

"Varumärket & Bemötandet", onsdag 29/4

Mötet mellan kund och medarbetare är helt avgörande för affären. Få vet det bättre än Sofia Gynge. Det är därför hon är min gästexpert och det är därför vi valt rubriken "Varumärket & Bemötandet" till vårt frukostseminariet onsdag 29/4. Sofia kommer från YouTurn och har över 25 års erfarenhet av service, upplevelse och turistbranschen. I 12 år drev hon ett vandrarhem och Bed & Breakfast i Sälen. Hon har även jobbat på Skistar AB med webbutveckling, internetstrategier, försäljning och marknadsföring samt som operativt ansvarig för Skistars Callcenter. Hon har en PR och Informationsutbildning från Berghs samt utbildning i Professionell Kommunikation på Högskolan Dalarna. Hon är också dessutom coach.

Sofia brinner för att få fler att upptäcka vilka möjligheter det finns! Hon hjälper bland annat företagare att utveckla sin marknadsföring, kundkommunikation, PR, service och försäljning men jobbar även med företagens vision, affärsidé, företagskultur och mål. Sofia coachar, inspirerar och leder människor och företag till en enklare, tydligare och lönsammare värld där de upptäcker och utnyttjar sin fulla potential. Hon ger också workshops och kurser inom Service & Gästbemötande, marknadsföring, försäljning och sociala medier.

Hösten 2011 gav Sofias ut boken "Drömmen om Bed & Breakfast, vandrarhem och pensionat". Tanken med boken är att föra vidare all den kunskap Sofia har om att driva ett företag inom turism, samt att inspirera alla de som går och drömmer om att driva ett eget ställe till att våga ta steget. Bemötandet är avgörande för varje vandrarhem, pensionat, Bed & Breakfast och ... företag. Bemötande är detsamma som att bygga varumärke. Om detta och mer därtill kommer berättade vi om på frukostseminariet "Varumärket och Bemötandet" onsdag 29/4 2015 kl 8-9.30.

Här är några tankeväckare som Sofia bjuder på:

Visste du att:

.... bara 10% av dina missnöjda kunder klagar. Resten byter till annan leverantör.

... det är tolv gånger dyrare att skaffa nya kunder än att behålla de gamla.

... en missnöjd kund berättar för minst 30 andra personer.

... nöjda kunder rekommenderar ditt företag till andra.

Viktiga frågor du bör ställa dig:

1. Vad ska gästen känna, tänka, göra, höra, lukta, smaka i min verksamhet?

2. Hur påverkar dessa gästens upplevelse. Förväntad eller över förväntan?

3. Vad är det lilla extra?


Erbjudande från Sofia och YouTurn:

Hur lever ni visionen? Mätning inkl 2 tim workshop med ledningsgrupp 25.000 :-
(Normalpris 40.000:- )Kontakta oss redan idag: Sofia 070-685 17 01, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Gäller vid bokning senast 20/6 och nyttjande senast 31/12 2015.

Läs mer på denna pdf

 

 

 

"Varumärket & Det handlingskraftiga teamet", onsdag 25/3

med Lena Gennerud från Hejdadig Grupp- och affärsutveckling. Många företag har stelnat i sin organisation och har svårt att nå sin fulla potential. Det förlorar alla på - individ, organisation och varumärke. Det är det mellanmänskliga som är det avgörande. Lena Gennerud vet att det i varje team finns ett bättre team och hur man når dit. Lena driver Hejdadig Grupp & Affärsutveckling och har utvecklat en ny metod för intern kommunikation som hon kallar Kraftekonomi. Genom att tänka och göra nytt tillsammans skapas lyftkraft för både ledare och medarbetare. Lena är en underbar inspiratör och du kommer få med dig kunskap, konkreta tips och inspiration. Välkommen till "Varumärket & Det handlingskraftiga teamet". Läs mer om Lena Gennerud och Hejdadig Grupp & Affärsutveckling.

 

 

"Varumärket & Konsten att Twittra", tisdag 10/3

Ulrika Ehrensvärd är expert på sociala medier i allmänhet och Twitter i synnerhet. Maken till energifylld, kompetent och engagerad specialist har i alla fall jag inte mött. Och då har jag haft träffat många duktiga experter på sociala medier. Ulrika är unik, henne måste du bara lyssna på och få kunskap och inspiration av.

Det här är Ulrikas bästa tips:

1. Kartlägg ditt varumärke
2. Lyft fram styrkor, känn dina svagheter
3. Ta kraft i det vardagliga
4. Lyft ditt engagemang, inte produkten
5. Var personlig, men inte privat
6. Hitta nyckelord – tagga
7. Stötta/jobba genom ditt nätverk
8. Lär dig sociala medier

Ulrika Ehrensvärd är kommunikatör och opinionsbildare, som engagerar sig för hållbar tillväxt, små företag och effektiv offentlig förvaltning. Hon använder sociala medier för att sätta ljus på frågorna – och leva sina värderingar. Som tonåring var hon fältbiolog och bojkottade djurindustrier och multinationella storföretag. I dag kallar hon sig affärsaktivist – och stödjer gärna aktörer som vill kombinera ekonomisk tillväxt med sociala och ekologiska dimensioner. Ulrika har arbetat 20 år med lednings- och styrningsfrågor i Regeringskansliet och som webbredaktör på myndigheter. Hon har även projektlett omvandlingen av ett traditionellt årsmöte till en politisk mötesplats för en kommunal branschorganisation, bl.a. med hjälp av sociala medier. I dag driver hon Ehrensvärd Media & Kommunikation och bl.a. utbildar i sociala medier. Du får kunskap, strukturer och verktyg och konkreta tips och tankar. Läs mer om Ulrika och hennes kurser.

 

 


"Varumärket & Den inre drivkraften", onsdag 4/3

med Ewa Wigenheim, livscoach och förändringskonsult. Varför vet så många vad de inte vill göra och så få vad de vill göra? Med hjärtat. Med hjärnan. Med mening. Dr Stolt, alias Ulf Bergman från Stolt Kommunikation, och Ewa Wigenheim tittade närmare på vikten av engagerade och motiverade medarbetare.

Det är medarbetarna som är de viktigaste bärarna av varumärket. En individ kan förstöra ryktet för ett helt företag. Samsyn på värderingar, mål och vision har aldrig varit viktigare. Ewa är grundare av Abbamuseet och har i många år jobbat med den yttre resan som pr-konsult. Idag ligger fokus på den inre resan och att hjälpa företag och medarbetare att hitta sina inre drivkrafter. Läs mer

 

 

 

"Varumärket & Säljkulturen", onsdag 28/1

Varför finns det så många duktiga företag som har stora problem med sin försäljning? Svaret är att de inte har ett fast grepp om både sitt varumärke och sin säljkultur. Jag fortsätter min serie frukostseminarier med att titta närmare på säljkulturens betydelse för varumärket. Den här gången tillsammans med Andreas Lignell från nystartade Proipsum. Andreas har lång erfarenhet av att skapa effektiva säljkulturer. Han kommer närmast från konsultbolaget Vendator där han bland annat hjälpte SEB, Mercedes, Beckers, Länsförsäkringar och Fortum med att vässa sin försäljning. Vill du sälja mer? Vill du bli mer känd och efterfrågad?. Dr Stolt, alias Ulf Bergman från Stolt Kommunikation, och Andreas Lignell lär ut konsten att få ihop både "branding & selling".

 

Hösten 2014 på K22/Krukmakargatan 22.
Det första seminariet på temat "Varumärket &"

 

"Varumärket & Den digitala framtiden", onsdag 26/11

Utveckla ditt varumärke och bli mer närvarande i den digitala världen. Det här seminariet var inledningen på en ny serie frukostseminarier i samarbete med fler av mina samarbetspartners. Vill du bli känd, stolt och efterfrågad? Lev din dröm - bygg ditt varumärke. Men hur gör man? Och vart är varumärket på väg i flödet av digitala kanaler? Dr Stolt, alias Ulf Bergman från Stolt Kommunikation, och Magnus Fermin från Digitalpiloterna lärde ut konsten att agera strategiskt och berättar om strukturer och verktyg du måste ha för att kunna leva ett smärfritt och friskt liv i cyberspace. Här är några av Magnus bästa tips:

- Ha tredubbel backup på din data. Både lokalt och i molnet.

- Äg källkoden till din webbplats. Använd inte gratistjänster för dina företagssajter hur enkla de än kan förefalla.

- Synkronisera dina enheter; kalender, epost, kontakter osv. för att kunna jobba effektivare, slippa leta och samtidigt ha en backup.

- Lägg pengar på att köpa utvalda konsulttjänster istället för att ödsla tid på att Googla

- Gör ett urval av kanaler att kommunicera i och syns där uthålligt och regelbundet

- Ha en stabil digital infrastruktur. Håll programvaror uppdaterade och byt dator minst vart tredje år.

- Se till att ditt marknadsföringsmaterial håller hög kvalitet. Dåligt språk, grammatik och stavning samt tafflig design är negativt för ditt varumärke

- Webbplatsen ska vara navet i din kommunikation. Integrera övriga kanaler så mycket som möjligt.

- Skicka ut nyhetsbrev regelbundet men inte för ofta. Max 1 gång/mån.

- Skaffa dig grundläggande kunskaper om digital marknadsföring

- Ingå inga avtal med de webbyråer, marknadsförare m.fl. som attackerar dig per telefon utan att först rådfråga någon, på det området insatt, vän eller kollega.

- Har du begränsad marknadsföringsbudget - satsa på ett lo-fi manér. Försök inte framstå som större än du är

- Nätverka och träffa människor på riktigt (IRL) och förlita dig inte bara på sociala nätverk på webben

- Om du bestämmer dig för att jobba i sociala medier - avsätt tid för att vara där. Kan du inte det är det bättre att avstå.

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn