15/5 2016. Är du en sådan som kastar dig upp varje morgon och skriker ”Äntligen, ännu en arbetsdag”? Knappast. Eller? Den som skulle berätta att hen gör just så skulle förmodligen inte ses som helt normal. Och framförallt skulle det provocera många. Men varför inte? Statistiskt tillbringar vi en tredjedel av vår vakna tid på arbetet, då är det viktigt att trivas och se lösningarna istället för problemen. Varför måste ett jobb vara jobbigt? Varför kan det inte få vara kul? Varför ska det vara så svårt att skapa en stämning av positivt tänkande? Med fokus på potential och möjligheter istället för fokus på problemlösning och svagheter? Det må låta naivt men jag tror på att det heter kultur just för att även arbetet borde vara en kul tur. Vem gör egentligen bäst jobb? Den som är rädd och piskas till prestationer eller den som känner glädje, delaktighet och får tydliga ramar, mycket feedback och uppmuntran? Vad stärker självförtroendet mest?

 

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

68. Träna på att ha kul

Arbetsglädje är inget man går in och köper i en butik. Det är något man skapar tillsammans. Och hur gör man det egentligen? Räcker det inte med att gå och jobba och göra sitt arbete bra? Det är klart att det räcker långt men nu var frågan, hur kan vi skapa mer arbetsglädje på jobbet? Varje individ har sitt ansvar och ledarskapet har sitt. Tillsammans kan man skapa något fantastiskt. Det mest grundläggande handlar om att bygga tillit och förståelse för sig själv, för och med sina kollegor och för och med sin organisation.

”Spela på bästa fot”
Det är titeln på en bok som Pia Sundhage har skrivit tillsammans med psykologen Elisabeth Solin. Med utgångspunkt från Pias erfarenheter som fotbollstränare i allmänhet och hennes två segrar i OS, tillsammans med det amerikanska damfotbollslandslaget i synnerhet, berättar de om vad som låg bakom framgångarna. Pia pratar oerhört mycket om att alla i ett lag skapar en arbetsmiljö fylld av glädje, passion och energi. Och om att hon som ledare måste leda med glädje.

Vårda mikroögonblicken
Man gör varandra bra genom bl.a. spela på bästa fot när man passar. Det innebär att jag som spelare är medveten om både mina egna och mina lagkamraters styrkor och att när jag slår en pass försöker jag slå den så väl att den som tar emot den har största möjliga chans att förvalta passen väl. En medspelare som skjuter bäst med höger fot ska alltså få passen på höger fot. Små små mikroögonblick som kan vara helt avgörande för seger eller förlust. Hur gör du för att hjälpa dina arbetskamrater att göra ett så bra jobb som möjligt och känna arbetsglädje? Hur får du hjälp? Hur får ni stöttning av ledningen och hur stöttar ni ledningen? Arbetsglädje föds i respekten för varandra och genom stöd och uppmuntran.

 

69. Träna på att skapa ”A Great Place To Work”

En av mina favoritorganisationer är Great Place To Work som har stor erfarenhet av hur man skapar arbetsplatser som både är lönsamma och fyllda av arbetsglädje. I mer än 30 år har de forskat i vad det är som gör att en arbetsplats uppfattas som riktigt bra. Årliga studier och medarbetarundersökningar av 10 miljoner medarbetare i 50 länder och från ca 7 000 organisationer ligger till grunden för de två modeller kring vilka de byggt hela sin verksamhet. Dessa beskriver ett "great place to work", från medarbetarens respektive ledarens perspektiv. Modellerna är applicerbara på alla arbetsplatser, oavsett bransch, storlek eller nationalitet.

Utser Sveriges Bästa Arbetsplatser
Great Place to Work® hjälper organisationer inom alla branscher och av alla storlekar att utvärdera och utveckla sin arbetsplatskultur. De som av sina egna medarbetare rankas allra högst i deras medarbetarundersökningar lyfts fram på våra listor över de bästa arbetsplatserna, och erhåller vår kvalitetsutmärkelse Sveriges Bästa Arbetsplatser. Utöver detta driver de även en omfattande internationell Learn & Share-verksamhet. Great Place To Work menar att det finns två viktiga perspektiv som behöver förenas och samverka om en organisation ska nå både arbetsglädje och lönsamhet.

 

 

Ett great place to work - medarbetarperspektivet
Great Place To Works studier visar att de arbetsplatser som medarbetare upplever som riktigt bra kännetecknas av positiva relationer och en hög grad av tillit. Ett ”great place to work” är en arbetsplats där man:

1. LITAR PÅ människorna man arbetar för
2. Känner STOLTHET för det man gör och
3. Man TRIVS tillsammans med människorna som man jobbar ihop med.

De tillitsfulla relationerna på den utmärkta arbetsplatsen byggs genom ledare/chefers trovärdighet, den respekt medarbetare känner att de bemöts med och hur rättvist de upplever att de blir behandlade. Kompletterande aspekter är den stolthet man känner för organisationen och de egna prestationerna, samt den kamratskap som finns mellan kollegorna.

 

 

Ett great place to work 
- ledarperspektivet
Utifrån ledarens perspektiv är ett ”great place to work” en arbetsplats där man:

1. NÅR ORGANISATORISKA MÅL;
2. Målen nås med medarbetare som GÖR SITT ALLRA BÄSTA
3. Medarbetarna ARBETAR SOM ETT TEAM i en TILLITSFULL miljö.

Great Place To Work har identifierat ett antal verksamhetsområden med vilkas hjälp ledare/chefer kan skapa en tillitsfull miljö: Utmärkta arbetsplatser når sina organisatoriska mål genom att

- inspirera
- informera
- lyssna
- uppskatta
- utveckla
- visa omtanke
- arbeta som ett team
- anställa strategiskt
- fira framgångar
- fördela medel rättvist

Här kan du läsa mer om Great Place To Work och vilka företag som har vunnit pris som bästa arbetsplatser.


 

70. Träna på att hitta uppmuntrarna

Vem hänger du med? Gnällspikarna eller uppmuntrarna? Det är viktigt att både vi inte lägger vår tid och energi på de som vi uppfattar som bromsklossar! Negativa känslor sprider sig, positiva känslor får dig att växa. Häng med de som ger dig energi.Om du vill skapa ett bra arbetsklimat fyllt av kreativitet, lust och arbetsglädje. Leta upp de som är uppmuntrare för dig, ta emot stöd från dina uppmuntrare för att få kraft och energi. Spela på bästa fot, ge dina uppmuntrare stöd, tankar och energi. Kom ihåg den viktiga och gyllene regeln mellan människor som vill bygga bra relationer. Den som ger får, den som får ger. Det bygger tillit. Identifiera och tillbringa tid med dem som ger! Uppmuntra dem minst lika mycket som de uppmuntrar dig! Lär dig att ta emot den uppmuntran du får - uppmuntra andra att göra det de tycker om att göra - det får talanger att växa och självförtroendet att flöda. Vi växer mest och bäst tillsammans.

 

71. Träna på att tramsa

”Här jobbar vi, här håller vi inte på och larvar oss”. Det och liknande uttalande har väl många av oss hört i en eller annan form genom åren av diverse ordningsmän och ordningskvinnor. Eller hur? Visst, struktur och ordning och reda har sin plats i alla organisationer men kreativitet blir allt viktigare. Det är ofta det som gör skillnaden mellan produkter och tjänster. Och vad är viktigt för att skapa förutsättning för kreativitet och innovation. Trygghet, struktur OCH plats för lekfullhet och bejakande av galna idéer. Alias kreativitet. Det är ofta ur dessa tankar och förslag som det nya och spännande kan växa fram. Så här menar kreativitetsforskaren Samuel West i en artikel i Aftonbladet 16/4 2016:

”Tramsa mer!”
Det är Samuel Wests recept för en produktiv arbetsplats med glada medarbetare.
- För att våga släppa loss dina idiotiska, galna, underbara idéer måste det finnas en stämning där du vågar tramsa dig. För att bli mer kreativ på jobbet behövs en mer lekfull inställning till det man gör, menar Samuel West, kreativitetsforskare vid Lunds universitet.

- All forskning är entydig. Har du större arbetsglädje är du mer produktiv och effektiv, har nöjdare kunder och bättre medarbetare. Många säger att man måste dra en linje mellan jobb och lek - skitsnack säger jag.

Nya idéer riskerar få kritik
En kreativ person kan öppna upp för nya tankebanor och nya sätt att relatera till andra på jobbet.
- När du presenterar en ny idé riskerar du att få kritik. Att någon tycker att det är dumt tänkt. För att våga släppa loss dina idéer måste det finnas en stämning där du vågar tramsa dig. Och det är inte bara kostymnissar som kan behöva öppna upp för lekfullheten. Läs hela artikeln här.

 

 

Lekfullhet, kreativitet, nyfikenhet, innovation. Framtidens viktigaste ord och begrepp för all utveckling. Varför då? Jo, varor och tjänster blir allt mer lika och allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Och allt som kan digitaliseras kan kopieras. Och allt som kan kopieras sjunker i värde. Det som inte kan kopieras är människor och deras unika förmåga att tänka kreativt, annorlunda och personligt. Starka personligheter skapar och bygger starka varumärken. Värden som inte skapas av en slump, de skapas av att medvetna positiva individer med varma hjärtan och stort engagemang som tillsammans vill skapa miljöer där arbetsglädje och passion frodas. Det går. Om vi vill. Om du vill. Självförtroende och mod får vi på köpet. Ha kul.

mvh/u 

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn